1- از جامعه اطلاعاتي تا جوامع دانش محور
2- جوامع شبكه اي دانش و تكنولوژي جديد
3- جوامع يادگيرنده
4- به سوي آموزش مادام العمر براي همه؟
5- آينده آموزش عالي
6- انقلاب پژوهشي
7-علم عموم مردم و جوامع دانش محور
8- مخاطرات و امنيت انساني در جوامع دانش محور
9- دانش محلي و بومي, تنوع زباني و جوامع دانش محور
10-..
گزارش جهانى يونسكو تحت عنوان «به سوى جوامع دانش محور» حاصل تلاش گروهى از متخصصان و كارشناسان يونسكو است. اين گزارش جهانى با اين هدف كه بحثها و محورهاى مختلف جوامع دانش محور بتواند در دسترس اساتيد، پژوهشگران، دانشجويان و سياست گذاران قرار گيرد ترجمه و منتشر شده است. اميد است كه چنين باشد.
در اين گزارش تكامل و يا تحول جوامع اطلاعاتى به جوامع دانش محور مورد توجه قرار گرفته و سپس اصطلاحاتى چون جوامع شبكهاى و جوامع يادگيرنده را توضيح مىدهد. آموزش مادام العمر، آينده آموزش عالى، انقلاب پژوهشى، عمومىنمودن علم، امنيت انسانى در جوامع دانش محور، دانش محلّى و بومىو تنوع زبانى و چگونگى مشاركت در جوامع دانش محور از موضوعاتى است كه در اين گزارش به تفصيل شرح داده شده است.
از ديدگاه يونسكو صرف استفاده از تكنولوژى هاى ارتباطى و اطلاعاتى نمىتواند بيانگر عملكرد خوب جوامع دانش محور باشد. بلكه اشتراك دانش، كم شدن شكاف ديجيتال، همكارىهاى جنوب ـ جنوب و همكارىهاى شمال ـ جنوب و كاربست اخلاق مبتنى بر آزادى و مسئوليت از پيش نيازهاى رسيدن به جوامع دانش محور است.
اين گزارش هم نويدبخش است و هم نگران كننده. از آن جهت كه چشمانداز جديدى از بهرهمندى و استفاده از تكنولوژىهاى جديد براى توسعه پايدار و انسانى را تصوير مىكشد نويدبخش است. اما از آن منظر كه موانع و چالشهاى عمده و ريسكهايى در اين راه وجود دارد نگران كننده است.
بر خود لازم مىدانم از دفتر منطقهاى يونسكو در تهران و مدير آن جناب آقاى چونلى هان به خاطر حمايت و مساعدت لازم براى ترجمه و انتشار اين كتاب تشكر نمايم.