1- معنا و مفهوم تجارت الكترونيك و قراردادهاي الكترونيك
2- اصطلاحات فضاي سايبر
3- مقدمات و اصول بيمه
4- تشكيل و انعقاد قراردادهاي الكترونيكي
5- قرارداد الكترونيكي
6- تشكيل قرارداد الكترونيك
7- بيمه سايبر و تبيين مباني آن
8- توسعه بيمه سايبر
9- .....
تبادلات بینالمللی و ارتباط شدیدی که امروزه میان کشورهای مختلف جهان مشاهده میشود توانسته زنجیرههای اتصال اقتصادهای مالی را بر پایه پارامترها و مؤلفههای اقتصادی نظیر بازار مالی و سرمایه، سرمایه گذاری خارجی، میزان تجارت خارجی، تجارت الکترونیکی بستر سازی لازم، تولید بینالمللی و ... قرار دهد. در این میان نقش تجارت الکترونیکی در گسترش تجارت بینالملل بسیار حائز اهمیت است.
پیشرفتهای چشم گیر در زمینه سخت افزار و نرم افزارهای کامپیوتری و تکنولوژی ارتباطات از راه دور تاثیر مستقیمی بر جوامع بشری بالاخص حوزه اقتصاد ایجاد نموده است. جهانی شدن امروزه دیگر بعنوان یک پدیده غیر قابل انکار بوده که میتوان ریشه این پدیده را در گسترش شمول حقوق بینالمللی و فناوری دانست. توسعه و پیشرفت تکنولوژی و فناوریهای پیشرفته ارتباطی تنها بر روی بستر اینترنت توانسته تمام مردم جهان را در فضای مجازی با یکدیگر مرتبط نموده و دیگر ارتباطات را از محدوده زمان و مکان خارج نماید.
واضح است که در این فرآیند تنها کشورهایی میتوانند بر مشکلات و موانع فائق آیند و در بازار جهانی نقش کلیدی ایفا نمایند که خود را با استانداردهای روز دنیا منطبق کرده و بسترهای لازم توسعه تجارت بینالمللی را فراهم نمایند. یکی از این بسترهای لازم برای تجارت خارجی تجارت الکترونیکی میباشد که خود از ارکان و زیر مجموعههای متععدی تشکیل شده است.
تجارت الکترونیکی به سرعت در حال توسعه است. فنّاوری نوین، برنامههای رایانهای پیشرفته که موسوم به سیستم هوشمند رایانهای هستند را قادر به انعقاد قراردادهای الکترونیکی به طور مستقل و بدون دخالت انسان نموده است و موجب شده است تا توجه بسیاری از نویسندگان حقوقی و تنظیمکنندگان کنوانسیونهای بینالمللی به این امر مهم جلب گردد.
قراردادهای الکترونیکی بر خلاف قراردادهای سنتی پدیده ای نوپا در تجارت بینالملل است که با توجه به تفاوت جغرافیایی و مکانی دو طرف برای تجارت و انعقاد قرارداد می توان ابزار مناسبی برای جایگزینی با روش سنتی لحاظ و به نتایج موثر آن همچون رونق تجارت امیدوار بود. قرارداد الکترونیکی همکاری متقابل اراده دو یا چند شخص در ایجاد ماهیّت حقوقی از طریق داده پیام است و ابراز اراده از طریق وسایل الکترونیکی انجام می گیرد، که در آن باید ارکان عقد و شرایط صحت آن کاملاً محقق شده و رعایت شوند.
پژوهش حاضر در صدد است ضمن معرفی اجمالی از حقوق تجارت الکترونیکی، به نقش بیمه سایبر در گسترش تجارت الکترونیکی بعنوان شاه کلید اعتماد سازی و ایمن سازی بستر فضای مجازی بپردازد.
قطع به یقین این اثر عاری از اشکال نخواهد بود لیکن نویسندگان در تلاش بوده اند با پرداختن به موضوعی نوین در توسعه حقوق تجارت الکترونیکی گامی موثر هرچند کوچک داشته باشد.
لذا از هرگونه نقد و پیشنهاد کلیه صاحب نظران این حوزه بالاخص اساتید، دانش آموختگان و دانشجویان رشته حقوق تجارت بینالملل استقبال میگردد.