علم حقوق از جمله علوم اجتماعی است که همه جوامع بشری در تکامل و پیشرفت آن نقش دارند. ایجاد امکان دسترسی به این علم جزو اهداف انتشارات مجد بوده که در بیش از سه دهه دنبال شده است.
اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن نیست و انتشار آثار خارجی در ایران مورد حمایت قرار نمی گیرد اما باتوجه به مبانی اخلاقی علم حقوق مالکیت فکری و بر اساس تلاش های علمی و فرهنگی مدیر مسئول مجد به عنوان یکی از صاحب نظران در حوزه این علم، برنامه ویژه ای برای رفع این تعارض پیش بینی شده است:
از یک طرف رعایت حقوق پدیدآورندگان و ناشران خارجی جزو حقوق بشر محسوب شده و همه آحاد انسان ها در جهان باید به این حقوق احترام بگذارند حتی اگر پیوستن به کنوانسیون کپی رایت برای دولت ها اختیاری باشد، از طرف دیگر دسترسی به علم و دانش و فرهنگ و هنر جزو حقوق بشری است و هیچ جامعه ای را نمی توان به بهانه تحریم و تقابل دولت ها از آنها محروم ساخت.
متاسفانه دولت های متبوع ناشران بزرگ بین المللی به بهانه وجود تحریم و از ترس مواجهه با برخوردهای سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، اجازه همکاری پدیدآورندگان و ناشران را با اهل علم و فرهنگ و هنر در داخل ایران نمی دهند!
برای رفع این تعارض و با استفاده از تجربیات بین المللی مدیر مسئول مجد که بطور متوالی در چهارده دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور داشته و دارای غرفه در بخش ناشران تخصصی بوده است، بعد از شناسایی مهمترین منابع حقوقی خارجی و ناشران آنها، فقط عنوان کتاب و مشخصات آن را در اختیار مشتری قرار داده تا در صورت درخواست به تهیه آن اقدام شود.
بر اساس پیوست کنوانسیون برن، ناشران بین المللی باید آثار خود را با قیمت عرفی کشور در حال توسعه مقصد عرضه نمایند. این اقدام حمایتی بر اساس توافق در مجد صورت می گیرد و ضمن اعلام سفارش خرید به ناشر خارجی، مبلغ کپی رایت آن نیز منظور می گردد. تسویه حساب با ناشران خارجی در موعد برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب مانند فرانکفورت صورت می گیرد.
قیمت آثار خارجی به دلیل تولید تک نسخه ای (pod) بیش از آثار داخلی است لیکن با قیمت اصلی دلاری بسیار تفاوت دارد. ضمن آن که شما می توانید بخش هایی از هر کتاب خارجی را با همان قیمت صفحه کل کتاب نیزسفارش دهید.
حجم زیاد منابع مهم حقوقی خارجی در این سایت برای توسعه دانش حقوق در کشور و نگارش آثار پژوهشی قابل اعتناست.
On 4 September 2014, Raymond Benjamin, Secretary General of the International
Civil Aviation Organization (ICAO) wrote to Commander Chris Hadfield, former
Commander of the International Space Station, inviting him to get involved in a
joint United Nations/lCAO initiative designed to plan and promote the safe and
efficient development of commercial space flight. The Secretary General in his letter
advised Commander Hadfield that in this context, ICAO will host a groundbreaking
UN/ICAO Commercial Aerospace Symposium from 18 to 20 March 2015
at its world Headquarters in Montreal, stating further that the Symposium will focus
on the technological, political, economic and social aspects of commercial space
development that are fundamental to safe and efficient commercial space flight.
Typically, and not surprisingly, there was no mention of the most fundamental
consideration—legal aspects of commercial space transportation—which would be
the cornerstone of any discussion pertaining to commercial space flight. One of
ICAO’s key functions is in the legal sphere of aviation both in treaty making and in
acting as advisor on matters of air law to its member States. Yet, it has shown a
feckless insouciance in delivering in this area, and its ineptitude has led to recent
legal instruments adopted under ICAO’s auspices and guidance—such as the 2010
Beijing Convention and the 2014 Protocol to the Tokyo Convention of 1963—
being fundamentally flawed. It also begs the question as to how ICAO could
address inter alia political and social issues related to commercial space transport
without inquiring into the legal possibilities of the Organization’s involvement.