علم حقوق از جمله علوم اجتماعی است که همه جوامع بشری در تکامل و پیشرفت آن نقش دارند. ایجاد امکان دسترسی به این علم جزو اهداف انتشارات مجد بوده که در بیش از سه دهه دنبال شده است.
اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن نیست و انتشار آثار خارجی در ایران مورد حمایت قرار نمی گیرد اما باتوجه به مبانی اخلاقی علم حقوق مالکیت فکری و بر اساس تلاش های علمی و فرهنگی مدیر مسئول مجد به عنوان یکی از صاحب نظران در حوزه این علم، برنامه ویژه ای برای رفع این تعارض پیش بینی شده است:
از یک طرف رعایت حقوق پدیدآورندگان و ناشران خارجی جزو حقوق بشر محسوب شده و همه آحاد انسان ها در جهان باید به این حقوق احترام بگذارند حتی اگر پیوستن به کنوانسیون کپی رایت برای دولت ها اختیاری باشد، از طرف دیگر دسترسی به علم و دانش و فرهنگ و هنر جزو حقوق بشری است و هیچ جامعه ای را نمی توان به بهانه تحریم و تقابل دولت ها از آنها محروم ساخت.
متاسفانه دولت های متبوع ناشران بزرگ بین المللی به بهانه وجود تحریم و از ترس مواجهه با برخوردهای سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، اجازه همکاری پدیدآورندگان و ناشران را با اهل علم و فرهنگ و هنر در داخل ایران نمی دهند!
برای رفع این تعارض و با استفاده از تجربیات بین المللی مدیر مسئول مجد که بطور متوالی در چهارده دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور داشته و دارای غرفه در بخش ناشران تخصصی بوده است، بعد از شناسایی مهمترین منابع حقوقی خارجی و ناشران آنها، فقط عنوان کتاب و مشخصات آن را در اختیار مشتری قرار داده تا در صورت درخواست به تهیه آن اقدام شود.
بر اساس پیوست کنوانسیون برن، ناشران بین المللی باید آثار خود را با قیمت عرفی کشور در حال توسعه مقصد عرضه نمایند. این اقدام حمایتی بر اساس توافق در مجد صورت می گیرد و ضمن اعلام سفارش خرید به ناشر خارجی، مبلغ کپی رایت آن نیز منظور می گردد. تسویه حساب با ناشران خارجی در موعد برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب مانند فرانکفورت صورت می گیرد.
قیمت آثار خارجی به دلیل تولید تک نسخه ای (pod) بیش از آثار داخلی است لیکن با قیمت اصلی دلاری بسیار تفاوت دارد. ضمن آن که شما می توانید بخش هایی از هر کتاب خارجی را با همان قیمت صفحه کل کتاب نیزسفارش دهید.
حجم زیاد منابع مهم حقوقی خارجی در این سایت برای توسعه دانش حقوق در کشور و نگارش آثار پژوهشی قابل اعتناست.
This book is the result of a doctoral thesis undertaken at the University of Hamburg
and the Max Planck Institute for Comparative and International Private Law,
supported by a scholarship from the International Max Planck Research School of
Maritime Affairs. I therefore wish to express my gratitude to all persons within
these institutions who made this project possible.
First and foremost, I am indebted to my supervisor, Professor Dr. Rainer Lagoni,
whose constant advice on the topic and related fields of research has been of
indefinite value to me. My sincere thanks also go to my friends and colleagues at
the Research School and the Institute, namely to Sole`ne Guggisberg, Lina
Lumetzberger, Young-Kyung Yoon, Victor Chacon, Lief Bleyen and Tess
Chemnitzer, who witnessed the progress of this work and made my time at the
Institute so much more enjoyable. Barbara Schro¨der helped me with many practical
aspects of this project, and Michael Friedman provided a lot of assistance in the
final editing.
Parts of this study have greatly benefited from a stay at the Rotterdam Institute
for Shipping and Transport Law at the Erasmus University Rotterdam. I therefore
wish to thank Professor Frank Smeele, who initiated my visit, and everyone else at
the Institute and the Erasmus School of Law for an insightful and very pleasant time
in Rotterdam.
Last but not least, I want to thank my friends in Berlin, Hamburg and elsewhere
for their support and encouragement. Mentioning everyone would render this
paragraph a very long one—I trust that all of my friends know that they contributed,
in many different ways, to the achievement of this work. Finally, I want to express
my gratitude and my love to my parents, who have played a very unique role in
supporting this venture.