اطلاعات کتاب
۱۰%
موجود
products
قیمت کتاب چاپی:
۱۱۶۰۰۰۰۰ريال
تعداد مشاهده:
۲۳۵۵






تحلیلی بر قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

پدیدآوران:
دسته بندی: حقوق اداري - ديوان عدالت اداري

شابک: ۹۷۸۶۰۰۱۹۳۲۷۲۴

سال چاپ:۱۳۹۴/۰۲/۰۷

۸۲۵ صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ ۱
قیمت کتاب الکترونیک: ۵۸۰۰۰۰۰ريال
تخفیف:۱۰ درصد
قیمت نهایی: ۵۲۲۰۰۰۰ ريال

توجه


برای خرید بیش از دو جلد از یک عنوان کتاب‌ چاپی مجد و یا امجد، تخفیف 15 درصد اعمال می‌شود. تعداد را در سبد خرید اضافه کنید.
با خرید هر کتاب الکترونیک مجد، یک کد فعال سازی ساخته و ارائه می‌گردد. چنانچه برای استفاده در دستگاه‌های دیگر، به چند کد نیاز دارید، خرید‌های مجدد از هر کتاب مشمول 50 درصد درصد تخفیف خواهد شد.
کتاب‌های الکترونیکی مجد دارای امکانات یادداشت‌نویسی، علامت‌گذاری و جستجوی پیشرفته است و فقط در سیستم ویندوز رایانه یا لپ‌تاب قابل استفاده می‌باشد.


1- الگوهاي نظارت قضايي بر اعمال دولت و محدوديّت هاي آن
2- الگوي دادرسي اداري در ايران
3- ساختار و تشكيلات ديوان عدالت اداري
4- صلاحيّت هاي ديوان عدالت اداري
5- رسيدگي در شعب ديوان عدالت اداري
6- رسيدگي در هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
7- اجراي احكام ديوان عدالت اداري
8- فهرست موضوعي گزيده آراء شعب و هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
9- قانون تشكيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري
10-.....

امروزه، با توجّه به عدم تدوین قوانین و مقرّرات جامع و کامل، اصول حقوق عمومی از اهمّیّت مضاعفی برای دادگاه­های اداری برخوردارند. این­ها، اصول نانوشته­ای هستند که هرکدام می­توانند به عنوان اصول راهنمای قضّات، دولت و شهروندان قرار بگیرند. اقدامات و تصمیمات اداری تابع اصولی هستند که در طول سالیان متمادی از خلال قوانین و مقرّرات و آرای دادگاه­ها و رویّه­های قضایی و با هدف حمایت از حقوق شهروندان در برابر مقامات اداری و از طرفی تضمین ساختارهای نظام اداری مطلوب و هم­چنین آیین­مند نمودن رسیدگی­های اداری ظهور نموده­اند که رعایت آن­ها در هنگام اتّخاذ تصمیم، برای کلّیّۀ مقامات اداری ضروری است.


نظارت قضایی بر اعمال دولت با توجّه به ماهیّت اقتدارات متنوّع و متعدّد قوّۀ مجریّه و حضور فعّال و روزافزون آن در صحنۀ اجتماعی در زمینۀ ادارۀ امور عمومی کشور و تأمین نیازمندی­های همگانی و وسعت حجم روابط و مناسبات روزمرّۀ آن با مردم، از اهمّیّت ویژه­ای برخوردار است. هدف اوّلیّه و علّت وجودی نظارت قضایی بر اعمال دولت به معنای امروزی کسب اطمینان از این مسأله است که دولت بر خلاف قانون مصوّب پارلمان و در جهت تضییع حقوق شهروندان حرکت نمی­نماید. به موجب اصل (173) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی و شکایات اداری، یک دادگاه عالی به نام دیوان عدالت اداری تأسیس شده است که عهده­دار نظارت بر مطابقت آیین­نامه­ها و تصمیمات و اقدامات اداری قوّۀ مجریّه با قوانین و حلّ اختلاف بین افراد و دولت است.


دیوان عدالت اداری علی­رغم فراز و نشیب­هایی که داشته است در عمل نشان داده که به رسالت اصلی خویش، یعنی نظارت مؤثّر بر رعایت قانون در جهت حمایت از حقوق و آزادی­های شهروندان توجّه جدّی نموده و کماکان برای تضمین آن در برابر حاکمیّت تلاش می­نماید. با انقلاب اسلامی و پس از تأسیس دیوان عدالت اداری مطابق قانون سال (1360)، قانون دیوان عدالت اداری دچار تحوّلات نسبتاً بنیادینی گردید. این تحوّلات را نمی­توان به صورت کلّی و مجموعی مثبت یا منفی ارزیابی نمود، بلکه حسب موضوع به نظر می­رسد قانونگذار در برخی موارد، نارسائی­هایی در نظام نظارت قضائی بر دولت را رفع نموده­اند و در برخی موارد دیگر چنین به نظر نمی­رسد. یکی از آن تحوّلات بنیادین، قانون سال (1392) است که پس از فراز و نشیب­های بسیار و طولانی، نهایتاً در 25/3/1392 به تصویب رسید و با نسخ صریح قانون سال (1385)، سازمان و تشکیلات و آیین دادرسی را در قانون واحد ارائه می­نماید. متأسّفانه با وجود تحوّلات مثبتی که در قانون جدید دیوان وجود دارد نارسائی­هایی نیز ناشی از عدم توجّه به ضرورت رعایت اصول حقوق عمومی در دادرسی اداری در دیوان مشاهده می­شود.


مسلّماً من نیز، مانند هر نویسندۀ دیگر، اهدافی را از نگارش و انتشار این کتاب دنبال می­کرده­ام، لکن اگر این کتاب تنها بتواند باعث طرح سؤال جدیدی غیر از آن­چه که تاکنون مورد توجّه حقوقدانان قرار گرفته است، در اذهان خوانندگان شود و صاحبنظران را به یافتن این پاسخ ترغیب نماید قطعاً خود را کامیاب خواهم دانست، چرا که همین روند می­تواند به پویایی هر نظام حقوقی منجر گردد.