1-قانون طرز اعطاي كمك خرج به محصلين دارالمعلمين عالي و ترتيب استخدام آن ها پس از فراغت از تحصيل مصوب 21/09/1308
2- نظامنامه طرز تقسيم كمك خرج محصلين دارالمعلمين عالي مصوب 17 اسفند ماه 1308
3- از آييننامه اصلاح قسمت اخير ماده 6 و ماده 7 آييننامه طرز تقسيم كمك خرج به دانشجويان دانشسراي عالي مصوب 3 مهر ماه 1317 كميسيون فرهنگ مجلس شوراي ملي
4- از آييننامه اجرايي قانون خدمت وظيفه عمومي مصوب 29/07/1364مجلس شوراي اسلامي
5- اساسنامه دوره كارداني پيوسته دانشسراهاي تربيت معلم مصوب 03/09/1377 شوراي عالي و وزير آموزش و پرورش
6- آئين نامه اجرائي بخش معافيت تحصيلي قانون خدمت وظيفه عمومي مصوب 09/05/1364
7- قانون تفسير قانون الحاق دو تبصره به ماده ( 17 ) قانون تعيين تكليف استخدامي معلمين حق التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش و پرورش مصوب 14/07/1392
8- از قانون اهداف و وظايف وزارت آموزش و پرورش مصوب 1366
9- قانون گزينش معلمان و كاركنان آموزش و پرورش مصوب 14/06/1374
اعمال واقدامات اشخاص ومؤسسات و دستگاه هاي دولتي در بوته اقدام وعمل بر مبنای قوانين ومقررات وبارعایت آنها معمول مي گردد این رویکرد ازالزامات مقرر درمواد 90- 94 قانون مدیریت خدمات کشوری به تصریح قابل استنباط است بدیهی است در صورت عدم شناسايي وتوجه به آنها نتايج مناسبي حاصل نمي شود ضرورت توجه به اين احكام والزامات در بنا وشروع اقدامات از يك طرف و رعايت حقوق وتكاليفي كه نوعاً وبالاصاله اين اشخاص دارا مي باشند از طرف ديگر نيازمند شناسايي واطلاع كامل وجامع از قوانين ومقررات مربوطه است كه مراجع صلاحيتدار در موضوعات مختلف مصوّب نموده اند.
از جمله قوانين ومقررات متنوع ومختلفي كه از طرف مراجع قانوني ( مجلس شوراي اسلامي – شوراي عالي انقلاب فرهنگي-هيأت وزيران- شوراي عالي آموزش وپرورش و......) مصوّب گرديده مصوّبات مربوط به تحصيل درمراكزتربيت معلم ورشته هاي دبيري دانشگاه ها وتأسيس مراكزي در قالب دانشسرا، مراكز تربيت معلم ودانشگاه فرهنگيان واستخدام فارغ التحصيلان اين موسسات بوده است پيشينه تصويب اين قوانين ومقررات به طور خاص به تصويب « قانون طرز اعطاي كمك خرج به محصلين دارالمعلمين عالي وتربيت واستخدام آنها پس از فراغت از تحصيل مصوّب 1308 » بر مي گردد كه به فراخور نياز در سنوات متمادي استمرار ودر آخرين مصوّبه، مجلس شوراي اسلامي در ماده 63 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب 1395 بر تربيت معلم از طريق دانشگاه فرهنگيان وشهيد رجائي و استمرار اين اقدام تأكيد نموده است ترديدي نيست كه پراكندگي مقررات مصوّب در موضوع مورد بحث ايرادي است كه مي تواند بعضاً در اقدامات وتصميمات خدشه وارد نمايد لذا وجود مجموعه اي منسجم ومنقّح كه بتواند نيازهاي گروه هدف اعم از دانشجويان، متوليان ومراجع نظارتي و قضاوتي را به شكل تخصصي مرتفع نمايد درمجموعه هاي حاضر ملاحظه نگرديد.
از طرف ديگر تجربه مفيدي كه دراین زمينه به تحقيق وپژوهش بدست آمده بود دلايل متقني بود كه تدوين اين اثر منسجم را كه تحت عنوان « مجموعه قوانين ومقررات تحصيل واستخدام دانشجو معلمان» مي باشد توجيه مي کرد اين مجموعه که در سه بخش قوانين مصوّب مجلس شوراي اسلامي، مصوبات هيأت وزيران وشوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي آموزش وپرورش وآراء وحدت رويه ديوان عدالت اداري تدوین شده است تقديم استفاده كنندگان محترم مي گردد اميد است در برطرف نمودن نياز هاي اين عزيران مفيد ومؤثر واقع شود.بديهي است صرف تدوين وتنقيح كه در اين راستا معمول گرديده بودكفايت نمي کرد بلكه مكمل آن، اقدام مهم واساسي دیگری یعنی انتشاراثربود كه ارزش آن كمتر از تدوين نبوده است.