1- كتاب الوصايا
2- كتاب النكاح
3- كتاب الطلاق
4- كتاب الخلع و المبارات
5- كتاب الظهار
6- كتاب الإيلاء
7- كتاب اللعان
8- كتاب الاقرار
9- كتاب الميراث
حمد و ستايش خداوندى كه سينههاى ما را به لوامع و لمعات شرایع اسلام گشود، و دل هایمان را با دروس احکام که در آن تذکرةای برای عامه و ذکری برای خاصه است، منور گرداند. حمد و سپاس بی منتهی پروردگاری را که ارشاد نمود به نهایت و غایت مراد سید مجتبی، محمد مصطفی. سپاس خدای را که مبسوط قواعد دین را بر ما منقح و مهذب کرد، و مدارک احکام و مسالک آن را بر ما کشف نمود. حمد بی حد خالقی را که ریاض و حدائق روضه را بر ما تحلیل نمود. همان که جواهر جان را به مکاسب مختصر اما معتبر وسیلهای مستمسک و عروهای کامل و جامع برای نیل به سرائر معالمالدین تهذیب و تنقیح نمود.[1]
کتاب لمعه و شرح[2] آن یعنی الروضه به دلیل اتقان در مقام استدلال و اخلاص مؤلف در کتابت آن مورد توجه حوزههای شیعه و علماء اعلام است. در اهمیت این کتاب همین بس که هیچ طلبهای معمم به دستار حضرت ختمی مرتبت نشده الا اینکه موفق به اتمام آن شود. علاوه بر اصاغر طلاب اعاظم علماء نیز در سیر اجتهاد خود این کتاب را در کارنامه خویش دارند. شهادت این دو بزرگوار و نحوه کتاب آن در زندان بر عظمت و بقاء آن افزوده است،[3] طوری که معمول و شایع شده قدرت ایمانی و استدلالی شهید موجب گشته این کتاب برای چیزی حدود 700 سال بر حوزههای شیعه سیطره داشته باشد. نه تنها حوزههای علمیه بلکه این کتاب در مجامع دانشگاهی و مراکز علمی نیز به خوبی شناخته شده است هرچند شناخت کامل نباشد، اما «آب دریا را گر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگی باید چشید».
وجیزه حاضر تلاش چندین دوره کتابت، تعلّم، تعلیم و مباحثه این کتاب بوده به صورتی که اکثر شروح و حواشی این کتاب مورد دقت و مطاله قرار گرفته است. در خصوص این کتاب به نکات زیر اشاره میشود:
1- در نوشتن کتاب از شروحی چون «جواهر الفخریه مرحوم فخر در 16 جلد، المحشی مرحوم کلانتر در 10 جلد، زبدة الفقهیة استاد ترحینی در 10 جلد، جواهر الفقهیه در 20 جلد، النضید فی شرح روضة الشهید استاد قاروبی در حال حاضر 22 جلد، مباجثالفقیه مرحوم آیت الله ذهنی تهرانی در 30 جلد، و همچنین حواشی چون «حاشیه مرحوم نراقی، حاشیه آقاجمال، حاشیه محقق خوانساری و...» مورد استفاده قرار گرفته است.
2- سعی بر آن بوده که تمام مطالب مهم کتاب عنوان شود، و مباحث دشوار و پیچید به روشنی بیان گردد. این اثر نه مثل معاجم فقهی چون النضید مطول بوده و نه چون برخی ترجمهها مختصر است اما ادعای شرح مطلب نیز ندارد، تنها تنقیح و تهذیب مطالب کتاب را برعهده داشته است.
3- در برخی موارد از عبارات دیگر فقهاء و بقیه کتب از جمله «مسالک الافهام، جواهر الکلام، شرح الخیارات، کتاب المکاسب، فقه الصادق و...» نیز استفاده شده است.
5- در مواردی مواد قانون مدنی مورد استفاده و بررسی حقوقی انجام شده است.
6- کتاب شامل تمام متن عربی نبوده و تنها به آن بخشی که دربردآرنده عبارت شهید اول بوده و تشریح آن بوده، اکتفاء شده است.
7- متن عربی اعراب گذاری شده، ذکر مرجع ضمایر، عنوان مباحث، جداول و نمودارها از جمله مزایای این مختصر است.