1- مفهوم شناسي زيست فناوري انساني، كرامت انساني و منابع آن
2- جلوه هاي زيست فناوري انساني
3- مفهوم و مؤلفه هاي كرامت انساني
4- جايگاه كرامت انساني در نظام بين المللي حقوق بشر
5- زيست فناوري انساني عامل تهديد كرامت انساني
6- شبيه سازي انسان و تهديد كرامت انساني
7- تبعيض ژنتيكي و تهديد كرامت انساني
8- بيگانه پيوندي
9- كالاانگاري انسان و ادعاي حقوق مالكانه نسبت به آن
10- بيوتروريسم و تهديد كرامت انساني
11- زيست فناوري انساني عامل تقويت احترام به كرامت انساني
گفتار اول: زيست فناوري انساني در خدمت حق بر سلامتي و تقويت كرامت انساني
گفتار دوم: حق بر غذاي كافي و سلامت انسان در عصر زيست فناوري
گفتار سوم: زيست فناوري انساني در خدمت حق بر داشتن فرزند و حق بر تشكيل خانواده
زیست فناوری[1] به عنوان یکی از هفت فناوری کلیدی قرن حاضر در توسعه و تأمین نیازهای بشر و امنیت بهداشتی، اقتصادی و غذایی کشورها جایگاه ویژهای به خود اختصاص داده است. تحولات این تکنولوژی باعث شده است که سیاستهایی جهت تسهیل تحقیق و توسعهی زیست فناوری در بخشهای دولتی و خصوصی اتخاذ شود. حدود 30 سال از عمر این فناوری میگذرد و ایران نیز سرمایهگذاریهایی را در این خصوص فراهم کرده است، طوری که در چند سال اخیر در برخی از زیر شاخههای زیست فناوری پزشکی در جهان ارتقای رتبه یافته است و پژوهشگاهها و مؤسسههای علوم زیستی همزمان با گسترش این تکنولوژی فعالیتهای گستردهای برای بهبود حیات انسانی دارند.
از طرف دیگر، هر انقلاب جدید تکنولوژیکی در کنار منافع خود برای بشر، هزینههایی را نیز برای جوامع تحمیل میکند. به نظر میرسد که هیچگاه بشر در طول تاریخ تا این حد در برابر فرصتها و چالشهای زیست فناوری مستأصل و درمانده نبوده است. قرن بیوتکنولوژی در هیأت فرصتی استثنایی و بینظیر به سوی ما میآید. ما در پیش روی خود کشش و جذبهی پیشرفتهای عظیم و آیندهای روشن و مملوء از امیدها و آرزوها را مشاهده میکنیم. پيشرفتهایی که ما را از طرفي با اميدها و از طرفي ديگر با بيمهايي براي آيندهی زندگي بشر و کرامت انسانی او مواجه كرده است. پيشرفتهاي زیست فناوری مدرن، امروزه ظرفيتهاي بالقوهی فراواني براي تبديل شدن به ابزاري دولبه دارند كه هم ميتوانند سودرساني كنند و از طرف ديگر منجر به ضرررساني شوند. در صورتي كه اگر به صورت مسئولانه توسعه پيدا كنند و براساس تعهدهای حقوق بشري و عدالت اجتماعي مورد استفاده قرار گيرند ميتوانند به ارتقای شأن بشري منجر شوند و چنانچه مورد سوء استفاده قرار گيرند، عواقب خطرناكي را براي جامعهی بشري به دنبال خواهند داشت. بنابراین ضروری است که تأثیرهای این فناوری بر کرامت انسانی و بالعکس مورد بررسی قرار گیرد.
امروزه گاهی مفهوم کرامت انسانی به عنوان نیروی محدودکننده در زمینهی زیست فناوری انسانی و به عنوان توجیهی برای مخالفت با توسعهی این فناوری به کار گرفته میشود و بیان سیاسی جذابی از این واژه وجود دارد که نیاز است که این واژه و مؤلفههای آن (اتونومی، برابری و همبستگی) مورد بررسی قرار گیرد.
برخی ادعا کردهاند که کرامت انسانی مفهوم بیفایدهای است و چیزی به رعایت دو اصل اتونومی و احترام نمیافزاید.[2] همچنین، پیتر سینگر، [3] بیان میکند که: «این که چگونه اطلاعات ژنتیکی افراد علیه افراد استفاده شود مهم میباشد و آگاهی ژنتیکی این توانایی را به انسان دست خواهد داد که در مواردی برای تضعیف کرامت انسانی افراد کاربرد داشته باشد و این از جمله نگرانیهایی است که باید به آن توجه کرد.»[4] همچنین، وی در جایی دیگر اظهار میکند که: «نوزادان ارزش ذاتی کمتری از میمونها دارند. از آن جا که میمونها، آگاهی بیشتری از نوزادان نسبت به محیط اطراف خود دارند و میتوانند بر محیط اطراف خود تأثیر داشته باشند و برای او این بدان معناست که کشتن نوزادان معلول برای والدین اخلاقی میباشد.»[5] به نظر میرسد که این دیدگاه محدود نسبت به کرامت انسانی، به این معنی است که جزئی از بشریت در معرض حمایت بقیهی بشریت نمیباشد و باید نگران چالشهای بعدی و آینده کرامت انسانی بود.
در حوزهی تحقیقهای سلولهای بنیادی، کرامت به عنوان دلیلی برای محدودیت تحقیق در زمینهی جنین انسان استفاده شد و سپس به عنوان ابزاری در کل جامعه منعکس شد و به عنوان توجیهی برای واکنش سیاسی برای محدودیت فعالیتها بدون ارائهی معنایی از کرامت انسانی و کاستن ابهامها به کار گرفته شد.[6]
ژنها «طلای سبز» قرن بیوتکنولوژی به شمار میآیند. در حال حاضر، شرکتهای چند ملیتی و دولتها همهی قارهها را در جستوجوی این طلای سبز زیر پا میگذارند، به امید این که انسانهایی را با خصوصیتهای بینظیر ژنتیکی که میتوانند در آینده به بازاری بالقوه تبدیل شوند، کشف کنند. با یافتن خصوصیتهای مطلوب، این شرکتهای زیست فناوری به تغییر و اصلاح آن پرداخته و سپس در پی کسب امتیاز انحصاری و کالاانگاری انسان هستند. «حیات انحصاری» دومین عنصر شبکهی عملیاتی جدید عصر زیست فناوری میباشد.[7] چالشها در زمینهی سیاستگذاری دربارهی ثبت مواد ژنتیکی انسان برای اولین بار به طور جدی در سازمان اروپایی حق امتیاز[8] مطرح شد و کمکم به حوزهی سیاستگذاریها و قانونگذاریهای علمی در این زمینه راه پیدا کرد و اظهار شد که اجازه به ثبت مواد ژنتیکی انسان، راهی به سوی مالکیت و قدرت بازار خصوصی خواهد بود. در این زمینه زنان بارداری که نمونههای ژنتیکی را برای تحقیقها اهدا میکردند، رضایت و آزادی آنها مورد سؤال بود و بنابراین، کالاانگاری آنها مطرح شد.[9]
در واقع، جهانیسازی و جهانی شدن، واکنشهای اساسی بنیادگرایان مذهبی و دیگر سنتها را در زمینهی زیست فناوری انسانی برانگیخته است و مفهوم جهان شمول کرامت انسانی را به چالش کشیده است. بنابراین بحث در مورد کرامت انسانی، ناشی از درک متفاوت آن در سنت غربی و غیر غربی میباشد. در جهان با دولت محوری کمتر، اخلاق جهانی آینده برای مفهوم کرامت انسانی مفهوم جدیدی را پیشبینی میکند. با همهی مسائل مربوط به تعریف و ارتباط تاریخی شدید آن با تفکر اخلاقی و سیاسی غرب، میتواند موجب برانگیختن چالشهایی شود.
علاوه بر فوايد زیادی كه اين تكنولوژي در زندگي و سلامت افراد و جامعهی بشري دارد، نبايد استفادههاي سوء و خطرهای كاربرد آن را براي كرامت انساني، سلامت، حريم خصوصي، تحقيق و دسترسي به اطلاعات، بخصوص با واقعيت اتحاد ميان تكنولوژي و قدرتهاي اقتصادي ناديده گرفت. به نظر ميرسد كه اين فناوري در آينده بتواند موضوعهاي حقوق بشري را خصوصي سازد. اين امر با قرار دادن قدرت نقض حقوق در دستهاي عوامل خصوصي در جامعه مانند شركتهاي بيوتك صورت خواهد گرفت كه اين فناوري را توسعه ميدهند. به اين ترتيب، عملكرد آنها مستلزم بررسي دقيق، طبق استانداردهاي حقوق بينالملل بشر و تدوين راهكارهاي نظارتي و قانوني است.
به نظر میرسد، کرامت انسانی از برجستهترین موضوعهای بررسی شده در همهی زیرگروههای علوم انسانی به ویژه در رشتهی حقوق میباشد. به رغم کشش فراوان اندیشمندان به آن، کمتر به درستی به آن پرداخته شده است و گرفتاریهای فراوانی در پژوهشهای آن به ویژه در زمینهی زیست فناوری انسانی دیده میشود. بنابراین، با توجه به دیدگاهها و سیاستهای مختلف در مورد کاربرد کرامت انسانی در زیست فناوری انسانی ضروری است که به آن توجه شده و تأثیرهای متقابل آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.
هدف تمام قواعد حقوقي تنظيم روابط اجتماعي افراد و در اوج آن رسيدن به عدالت و برابری است. در عصر زیست فناوری، ما دربارهی کرامت انسانی و برابری شأن انسانها نمیتوانیم نگران نباشیم و این مقوله برای بهتر شدن زندگی انسان ضروری میباشد. لازم است که زمینه را برای تبادل نظر جدی و علنی در مورد جنبههای مثبت و منفی زیست فناوری انسانی و تأثیر بحثهای کرامت انسانی بر آن هموار سازیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که مهندسی ژنتیک و تأثیرهای آن گزینهای در میان گزینههای متعدد میباشد و ما باید با انتخابهای خود از میان فرصتها و اولویتهای متناقض با یکدیگر به این مهم دست یابیم.
با توجه به اين كه كرامت انساني در حقوق بشر داراي اهميت قابل توجهي است لازم دانستهام كه در زمينهی زیست فناوری انسانی که در سالهای اخیر شاهد تحولات گستردهای در ایران و سایر کشورها هستیم، کتابی نوشته شود و كرامت انساني و بحثهايي كه در اين زمينه وجود دارد از جنبههاي مختلف بررسي شود. مانند: تأثیرهای حمایت از کرامت انسانی بر توسعهی زیست فناوری انسانی (شبیهسازی انسان، تبعیض ژنتیکی، بیگانهپیوندی، کالاانگاری انسان، بیوتروریسم و ...). در این زمینه، بايد نظر موافقان و مخالفان پیشرفتهای زیست فناوری انسانی و قوانین و رویههای بینالمللی و ملی مورد بررسي قرار گيرد.