1-مفهوم، اصول و مباني حقوق بشر
2- حقوق بنيادين بشر
3- آزاديهاي اساسي
4-حمايت از اشخاص و گروه هاي آسيب پذير در نظام بينالمللي حقوق بشر
5- آموزش حقوق بشر
6- مفهوم مدرن حقوق بشر و اصل برابري در نظام بين المللي حقوق بشر
7-حق بر تعيين سرنوشت
8-حق بر رفتار انساني به عنوان فرد زنداني
9- آزادي تردد
کتاب حاضر به بررسی علمی و آکادمیک هنجارها و موازین حقوق مدنی- سیاسی میپردازد. هدف اصلی کتاب، معرفی نظام بینالمللی حقوق بشر در حوزه حقوق مدنی- سیاسی است، آنطورکه هست و به نحوی که در اسناد بینالمللی، خصوصاً میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و در تفاسیر کمیته حقوق بشر و نظرات اندیشمندان حقوق بشر آمده است.
امروزه، شناخت مفهوم، مبانی، موازین و استانداردها و نیز مؤلفهها و خصوصیات حقوق مدنی و سیاسی در درک عمیق مفهوم مدرن حقوق بشر نقش بسزایی دارد و راه را برای شناسایی اشتراکات و تفاوتهای موجود میان نظامهای حقوقی مختلف و نظام بینالمللی حقوق بشر باز میکند. لذا، هدف نگارنده، تبیین و تفسیر هنجارهای حقوق مدنی- سیاسی و مطابقت آن با موازین نظام حقوقی ایران، به دور از هرگونه قضاوت ارزشی است تا علاقهمندان به مباحث حقوق بشری، دانشجویان و نیز فعالان جامعه مدنی را در توانمندی و تحقق مطالباتشان به کار آید.
این کتاب در پنج فصل تدوین شدهاست. فصل اول به کلیات مباحث حقوق بشر از جمله مفهوم، مبانی، اصول برابری، منع تبعیض و جهانشمولی، مراحل تحول و تکامل حقوق بشر و نیز نقش دولت در حمایت از حقوق و آزادیها میپردازد. در فصل دوم، حقوق بنیادین بشر از جمله حق حیات، حق بر منع شکنجه، حق بر امنیت و حریم خصوصی مورد توجه قرار گرفته است و فصل سوم، آزادیهای اساسی را از قبیل آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی مذهب، آزادی اجتماعات و تشکیلات و آزادی شرکت در انتخابات مورد بررسی قرار میدهد.
فصل چهارم کتاب به حمایت از اشخاص و گروههای آسیبپذیر و معرفی اسناد مهم نظام بینالمللی حقوق بشر که با بسیاری از اصول و مؤلفههای حقوق مدنی- سیاسی ارتباط دارد، میپردازد و کنوانسیون منع تبعیض نژادی، منع شکنجه، منع تبعیض علیه زنان و حقوق کودک را مورد بحث و بررسی قرار میدهد. حمایت از حقوق اقلیتها نیز در این فصل بهطور دقیق مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. با توجه به اهمیت آموزش حقوق بشر برای جوامع مدنی، فصل پنجم، آموزش شهروندی جهانی، توانمندی و مشارکت، آموزش حقوق بشر برای صلح و توسعه و آموزش حقوق بشر در مدارس و محیطهای اجتماعی را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.
امید است این کتاب، به دور از هرگونه شائبه سیاسی و غیره مورد توجه علاقهمندان، خصوصاً اساتید و دانشجویان عزیز قرار گرفته و مطالعهی آن، در شناخت نظام بینالمللی حقوق بشر (آنطور که هست و نه لزوماً آنطور که ما تصور میکنیم) و نیز در تحقق حقوق افراد انسانی نقش کوچکی داشته باشد.