1- قوانين و ضوابط نشر2- حقوق پديدآورنده
3- واگذاري حقوق مادي پديدآورنده(قرارداد نشر)
4- نمونه قرارداد انتشار (براي حق تأليف بطور قطعي)
5- نمونه قرارداد انتشار (براي حق تاليف به صورت نسبي)
6- مراحل اداري انتشار كتاب
حقوق نشر به دلیل نقش مؤثر و حیاتی در تجاری سازی و تحقق حقوق مادی اثر ادبی و هنری و همچنین به دلیل گستردگی و وسعت فعالیت ناشران و عوامل فنی انتشار، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این حقوق از جهت محتوا به دو بخش تقسیم می گردد، بخش اول شامل حقوق و قوانینی است که روابط بین پدیدآورنده و ناشر را تنظیم می کند و بخش دوم شامل حقوق و ضوابطی است که روابط بین ناشر و دولت را سامان می بخشد.
بخش اول در واقع شاخه ای از حقوق مالکیت ادبی و هنری است که این حقوق خود یکی از دو شاخه حقوق مالکیت فکری میباشد. شاخه دیگر حقوق مالکیت فکری، حقوق مالکیت صنعتی است که به مباحث مهمی همچون حق اختراع، طرحهای صنعتی و علائم تجاری می پردازد.
اما بخش دوم مربوط به روابط بین ناشر و دولت است که در این کتاب با عنوان (ضوابط نشر) یاد شده و این به دلیل آن است که قانون مصوب مجلس شورای اسلامیدر این حوزه وجود نداشته و مهمترین مقررات مربوط به آن، مصوبه اهداف و سياست ها و ضوابط نشر كتاب (تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی) می باشد.
نهاد انتشارات محل تلاقی این دو بخش مهم و تأثیرگذار است به نحوی که زادگاه حقوق نشر می گردد و این با آنچه در حوزههای حقوق مالکیت فکری و حقوق صنفی مورد بحث است، دارای تفاوت اساسی می باشد.
سوابق تحصیلی و علمی اینجانب مربوط به حوزه حقوق مالکیت فکری است به نحوی که هم پایان نامه کارشناسی ارشد و هم رساله دکتری ام با موضوع حقوق مالکیت ادبی و هنری بوده و سالها در کلاسهای متعدد و مقالات علمی به ترویج و آموزش علاقمندان به این رشته تخصصی پرداخته ام.
از طرف دیگر، بیش از بیست و هفت سال است که خود در حوزه انتشارات اعم از کتاب، فصلنامه پژوهشی و پایگاه اینترنتی فعال بوده و بیش از هزار و دویست عنوان کتاب حقوقی تا این تاریخ در مجمع علمی و فرهنگی مجد منتشر کرده ام.
تجربه علمی و صنفی اینجانب هرچند اندک، ولی ممکن است برای مخاطبانی که علاقمند تحصیل در این رشته علمی یا اشتغال در حرفه انتشارات می باشند، مفید باشد.