اطلاعات کتاب
۱۰%
موجود
products
قیمت کتاب چاپی:
۵۲۰۰۰۰۰ريال
تعداد مشاهده:
۲۴۱۴






مسئولیت مدنی و بیمه جبران خسارات ناشی از حوادث رانندگی

دسته بندی: حقوق مدني - مسئوليت مدني / خسارات مادي و معنوي

شابک: ۹۷۸۶۲۲۲۲۵۵۶۵۷

سال چاپ:۱۴۰۰/۰۳/۲۹

۳۷۲ صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ ۲
قیمت کتاب الکترونیک: ۲۶۰۰۰۰۰ريال
تخفیف:۱۰ درصد
قیمت نهایی: ۲۳۴۰۰۰۰ ريال

توجه


برای خرید بیش از دو جلد از یک عنوان کتاب‌ چاپی مجد و یا امجد، تخفیف 15 درصد اعمال می‌شود. تعداد را در سبد خرید اضافه کنید.
با خرید هر کتاب الکترونیک مجد، یک کد فعال سازی ساخته و ارائه می‌گردد. چنانچه برای استفاده در دستگاه‌های دیگر، به چند کد نیاز دارید، خرید‌های مجدد از هر کتاب مشمول 50 درصد درصد تخفیف خواهد شد.
کتاب‌های الکترونیکی مجد دارای امکانات یادداشت‌نویسی، علامت‌گذاری و جستجوی پیشرفته است و فقط در سیستم ویندوز رایانه یا لپ‌تاب قابل استفاده می‌باشد.


1- مسؤول حادثه رانندگي
2- دامنه ي شمول قانون بيمه اجباري
3- حقوق و تعهدات بيمه گذار و بيمه گر
4- حقوق و تعهدات بيمه گذار و بيمه گر در بيمه حوادث راننده ي مسبب حادثه
5- حقوق و تعهدات صندوق تامين خسارت هاي بدني
6- ساختار صندوق تامين خسارت هاي بدني
7- آيين رسيدگي به قصور يا تخلف شركتهاي بيمه و دعاوي ناشي از حوادث رانندگي
8- مفهوم و مصاديق قصور يا تخلف
9- آيين دادرسي دعاوي ناشي از حوادث رانندگي

نقش اساسي اتومبيل در زندگي کنوني و شمار روز­افزون تصادفات رانندگی و به تبع آن، میزان بالای خسارات وارده از یک سو[1] و اهمیت تلفات جانی که بر خانواده­ی قربانیان حوادث رانندگی و جامعه، تاثیر روانی، اجتماعی و فرهنگی و تبعات اقتصادی فراوان دارد از سوی دیگر، سبب شده است که قواعد مرسوم حقوق مسؤولیت مدنی و بیمه نتواند به طور کامل پاسخگوی مسائل موجود باشد و نظمی نسبی را در این زمینه برقرار سازد. این عوامل موجب شده است تا وضع و تصويب قوانيني خاص در خصوص جبران خسارات ناشي از حوادث رانندگي که یکی از مهم­ترین و شایع­ترین مباحث مسؤولیت مدنی و حقوق بیمه است، با هدف توسعه­ی حمايت از زيان­ديدگان حوادث رانندگي و تسريع و تسهيل جبران زيان ایشان و نیز کاهش این قبیل حوادث، امری ضروری تلقی گردد.


در ایران، قانونگذار طی چهار دوره تلاش نمود تا حوادث رانندگی را در چارچوب مقررات ویژه­ای قرار دهد: نخست؛ تصویب لایحه قانونی بیمه خسارت شخص ثالث ناشی از وسائط نقلیه موتوری مصوب 8/8/1331 و لایحه قانونی متمم لایحه قانونی بیمه خسارت شخص ثالث ناشی از وسائط نقلیه موتوری مصوب 8/11/1331؛ دوم؛ قانون بیمه اجباری مسؤوليت مدني دارندگان وسائل نقليه موتوری زميني در مقابل شخص ثالث مصوب 23/10/1347؛ سوم؛ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤوليت مدنی دارندگان وسائل نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث مصوب 16/4/1387؛ چهارم؛ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسائل نقلیه مصوب 20/2/1395.


با وجود نوآوری­ها و مزایای قانون بیمه اجباری مصوب 1395 در زمینه­هایی از قبیل توسعه­ی مفهوم حادثه­ی تحت شمول قانون، الزامی شدن بیمه حوادث راننده مسبّب، امکان انتقال تخفیفات، عدم توجه به تعهدات پیش­قراردادی بیمه­گذار در جبران خسارات ثالث، جلوگیری از سوء استفاده­ی بیمه­گران در پرداخت خسارت از طریق تعیین مهلت پرداخت و خسارت تاخیر، مشخص کردن سقف خسارات در مورد زیاندیدگان داخل و خارج وسیله نقلیه مسبّب، محدودیت اعطای تخفیف به حداکثر دو و نیم درصد و غیره، نمی­توان از ابهامات و نارسایی­های قانون مزبور نیز چشم پوشید. لذا در این کتاب سعی می­شود ضمن بررسی و شرح جامع کلیه­ی مقررات قانون جدید، مزایا و معایب آن نیز در مقایسه با قوانین سابق و قواعد عام و در برخی موارد با مطالعه تطبیقی بیان شود و ضمناً پیشنهاداتی که جهت اصلاح این قانون و نیز رفع ابهام از طریق تعیین تکلیف در آیین­نامه­های قانون بیمه اجباری، ضروری است، بیان گردد تا بتوان نظمی نسبی را در تفسیر و کاربست موثر و مفید مقررات موجود در رابطه با حوادث رانندگی برقرار ساخت.


در تنظیم مطالب کتاب حاضر، سعی شده است تا در عین توجه به دسته­بندی ماهوی و موضوعی مسائل مطرح پیرامون جبران خسارات ناشی از حوادث رانندگی، بخش­بندی قانون بیمه اجباری مصوب 1395 نیز تا حد امکان لحاظ گردد. بر این اساس، مطالب کتاب پیش رو، در چهار بخش ارائه می­شوند: در بخش نخست با عنوان کلیات، به مباحث کلی و اساسی در خصوص تعیین مسؤول حادثه رانندگی (فصل نخست) و دامنه­ی شمول قانون بیمه اجباری (فصل دوم) پرداخته می­شود. در بخش دوم، حقوق و تعهدات بیمه­گذار و بیمه­گر مورد بررسی قرار گرفته می­شود و در بخش سوم، حقوق و تعهدات صندوق تامین خسارت­های بدنی تشریح می­شود و در نهایت، بخش چهارم به آیین رسیدگی به قصور یا تخلف شرکت­های بیمه و دعاوی ناشی از حوادث رانندگی اختصاص می­یابد.


گرچه کتاب حاضر، به یکی از مهم­ترین مباحث مطرح در ارتباط با وسائل نقلیه یعنی جبران خسارات ناشی از حوادث رانندگی می­پردازد، اما با این هدف نگاشته شده است تا نخستین گام در فراهم نمودن زمینه­های نظری لازم جهت ایجاد رشته­ای مستقل تحت عنوان «حقوق وسائل نقلیه» باشد؛ رشته­ای که با تمرکز بر شناخت کلیه­ی عوامل دخیل در حوادث رانندگی و ارکان تصادف یعنی «انسان، جاده و وسیله نقلیه»، به دنبال آن خواهد بود که نه تنها به نحوه­ی جبران خسارات ناشی از حوادث رانندگی و مسؤول آن بپردازد بلکه با ارائه­ی راهکارهای علمی و آموزشی متناسب، به تمام کسانی که به گونه­ای با وسائل نقلیه سروکار دارند، سبب ارتقای ایمنی حمل و نقل و کاهش حوادث جاده­ای و در نتیجه، کاهش خسارات جانی و مالی شود. رشته مزبور می­تواند یکی از کاربردی­ترین گرایش­های میان­رشته­ای حقوق باشد. چراکه نه تنها کلیه­ی قوانین و مقررات مرتبط با وسیله نقلیه را موضوع بحث خود قرار می­دهد بلکه به مسائل فرهنگی و اجتماعی دخیل در حادثه و پیامدهای روانی ناشی از حوادث رانندگی بر مصدومین و خانواده قربانیان نیز توجه خواهد داشت. بعلاوه، رشته «حقوق وسائل نقلیه» به ساخت اتومبیل و افزایش ضریب ایمنی آن و ساخت و ساز راه­ها و جاده­ها نیز می­پردازد. بررسی آکادمیک و علمی تمام عوامل دخیل در حادثه رانندگی و به طور کلی تمام مسائل مرتبط با اتومبیل، با استمداد از حوزه­های مختلف علمی در  قالب رشته­ای خاص، می­تواند نوید­دهنده­ی تمرکز منابع و امکانات موجود، تحت هدایت نیروهای علمی آموزش­دیده و متخصص با نگاهی چند بُعدی باشد که خود در بلند مدت، حل بحران حاصل از گسترش استفاده از وسائل نقلیه و تبعات ناشی از آن را تسهیل خواهد نمود.