اطلاعات کتاب
۱۰%
موجود
products
قیمت کتاب چاپی:
۳۳۰۰۰۰۰ريال
تعداد مشاهده:
۷۱۳







اصول فقه در نظم نوین « بازچاپ 1402»

پدیدآوران:
دسته بندی: فقه و حقوق اسلامي - اصول فقه

شابک: ۹۷۸۶۰۰۱۹۳۵۲۰۶

سال چاپ:۱۳۹۴

۲۳۶ صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ ۱
قیمت کتاب الکترونیک: ۱۶۵۰۰۰۰ريال
تخفیف:۱۰ درصد
قیمت نهایی: ۱۴۸۵۰۰۰ ريال

سفارش کتاب چاپی کلیه آثار مجد / دریافت از طریق پست

سفارش کتاب الکترونیک کتاب‌های جدید مجد / دسترسی از هر جای دنیا / قابل استفاده در رایانه فقط

سفارش چاپ بخشی از کتاب کلیه آثار مجد / رعایت حق مولف / با کیفیت کتاب چاپی / دریافت از طریق پست

     
1- الفاظ
2- اوامر و نواهي
3- مفهوم و منطوق
4- عام و خاص
5- مطلق و مقيد، مجمل و مُبيَّن
6- ادله استنباط احكام
7- ....
مقدمه 11
« كليات » 13
بخش اول: الفاظ 15
فصل اول: تعريف وضع الفاظ و اقسام آن (تعييني و تعيّني) 17
فصل دوم: اشتراك و ترادف 20
فصل سوم: حقيقت و مجاز و اقسام آن 22
فصل چهارم: اصول لفظي 28
مبحث اول: اصاله الحقيقه 28
مبحث دوم: اصاله العموم 28
مبحث سوم: اصاله الإطلاق 29
مبحث چهارم: اصل عدم تقدير 29
مبحث پنجم: اصل عدم نقل 30
مبحث ششم: اصل عدم اشتراك 30
بخش دوم: اوامر و نواهي 31
فصل اول: اوامر 33
مبحث اول: تعريف امر و اقسام آن 33
مبحث دوم: اقسام حكم 38
گفتار اول: حكم ارشادي و مولوي 38
گفتار دوم: حكم واقعي و ظاهري 38
گفتار سوم: حكم امضائي و تأسيسي 40
گفتار چهارم: حكم وضعي و تكليفي 41
مبحث سوم: اقسام واجب 45
گفتار اول: واجب اصلي و تبعي 45
گفتار دوم: واجب عيني و كفائي 46
گفتار سوم: واجب تعييني و تخييري 48
گفتار چهارم: واجب نفسي و غيري 51
گفتار پنجم: واجب موقت و غير موقت 51
گفتار ششم: واجب تعبدي و توصلي 55
گفتار هفتم: واجب مطلق و مشروط 56
گفتار هشتم: واجب معلق و منجز 57
فصل دوم: نواهي 59
مبحث اول: تعريف نهي و اقسام آن 59
مبحث دوم: اثر نهي در معاملات و عبادات 62
بخش سوم: مفهوم و منطوق 67
فصل اول: تعريف منطوق و اقسام آن 69
مبحث اول: منطوق صريح و اقسام آن 70
مبحث دوم: منطوق غير صريح (دلالت التزامييا سياقي) و اقسام آن 71
فصل دوم: تعريف مفهوم و اقسام آن 74
مبحث اول: مفهوم موافق اولويت (قياس اولويت) 74
مبحث دوم: مفهوم موافق مساوي (قياس مساوات) 78
مبحث سوم: مفهوم مخالف شرط 79
مبحث چهارم: مفهوم مخالف غايت 86
مبحث پنجم: مفهوم مخالف حصر و استثناء 88
مبحث ششم: مفهوم مخالف وصف 90
مبحث هفتم: مفهوم مخالف عدد 94
مبحث هشتم: مفهوم مخالف لقب 98

بخش چهارم: عام و خاص 101
فصل اول: تعريف عام و خاص و اقسام آن 103
مبحث اول: عام افرادي (استغراقي، شمولي) 104
مبحث دوم: عام مجموعي 106
مبحث سوم: عام بدلي 108
مبحث چهارم: مخصص متصل و اقسام آن 110
گفتار اول: مخصص متصل صفت 111
گفتار دوم: مخصص متصل شرط 113
گفتار سوم: مخصص متصل استثناء 114
گفتار چهارم: مخصص متصل بدل بعض از كل 116
گفتار پنجم: مخصص متصل غايت 116
مبحث پنجم: مخصص منفصل و اقسام آن 117
گفتار اول: مخصص منفصل لفظي 117
گفتار دوم: مخصص منفصل عقلي(لُبّي) 119
فصل دوم: اجمال مخصص و صور آن 121
فصل سوم: عمل به عام پيش از جست و جوي مخصص 125
فصل چهارم: وجود يك مخصص بعد از چند جمله عام 126
فصل پنجم: دَوَران امر بين تخصيص و نسخ 128
مبحث اول: مقايسه نسخ با تخصيص 128
مبحث دوم: انواع نسخ 128
مبحث سوم: حكم تعارض عام و خاص در حالات مختلف 132
بخش پنجم: مطلق و مقيد، مجمل و مُبيَّن 135
فصل اول: تعاريف اصطلاحات 137
فصل دوم: خصوصيات مطلق و مقيد 142
فصل سوم: اقسام مطلق 143
فصل چهارم: حكم تعارض مطلق و مقيد 147
فصل پنجم: تفاوت عام و مطلق 149
فصل ششم: شرايط امكان اطلاق و تقييد (مقدمات حكمت) 150

بخش ششم: ادله استنباط احكام 157
فصل اول: تعاريف اصطلاحات 159
فصل دوم: ادله اجتهادي 164
مبحث اول: قرآن 164
مبحث دوم: سنت 165
مبحث سوم: اجماع 169
مبحث چهارم: عقل 171
گفتار اول: تعريف دليل عقلي و اقسام آن 171
گفتار دوم: قاعده تلازم بين حكم عقل و حكم شرع: 172
گفتار سوم: مقدمه واجب 172
مبحث پنجم: قياس 183
مبحث ششم: استصلاح – استحسان - سدّ ذرايع – عرف 188
فصل سوم: ادله فقاهتي (اصول عمليه) 194
مبحث اول: اقسام شبهه 194
مبحث دوم: اصل برائت 197
مبحث سوم: اصل تخيير 198
گفتار اول: اركان استصحاب و ادله حجيت آن 205
گفتار دوم: اقسام استصحاب از جهت مستصحب 207
گفتارسوم: اقسام استصحاب از جهت منشأ شك لاحق 210
گفتار چهارم: حكم تعارض دو استصحاب 211
گفتار پنجم: حكم تعارض استصحاب با امارات قانوني و قضايي و ظن 211
گفتار ششم: حكم تعارض استصحاب با اصول برائت - احتياط - تخيير 212
گفتار هفتم: حكم تعارض استصحاب با قواعد: صحت- يد- فراغ و تجاوز- قرعه و درء – ظاهرحال 212
فصل چهارم: تعارض ادله 223
مبحث اول: تعريف تعارض و تزاحم و اقسام آن (تعارض ظاهري و واقعي) 223
مبحث دوم: تخصيص - تخصص - ورود - حكومت 223

منابع و مآخذ 233