1- (روز اول )كليات اصول فقه
2- (روز دوم )دلالت، وضع و استعمال لفظ
3-(روز سوم )ترادف و اشتراك، حقيقت و مجاز
4- (روز چهارم )حقيقت و اقسام آن
5- (روز پنجم )اصول لفظيّه، صحيح و اعمّ، مشتق
6- (روز ششم )اوامر
7- (روز هفتم )اوامر؛ اقسام واجب
8- (روز هشتم )نواهي
9-( روز نهم )مفاهيم؛ مفهوم و منطوق
10- (روز دهم )عام و خاص
آشنائی با اصول فقه از دیر باز در حقوق ایران از جایگاهی ویژه برخوردار بوده و در محاکم و در استدلال قضّات و وکلای دادگستری بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. همین امر باعث شده که متولیان امر این درس را به عنوان یکی از منابع آزمون وکالت و برخی از آزمون های حقوقی دیگر انتخاب نمایند. کمبود منابعی که در زمینه ی آموزش اصول فقه از نظم لازم و متناسب با زمان محدود حقوقدانان و داوطلبان شغل وکالت برخوردار باشد، سبب شده این درس به یکی از موانع اصلی موفقیّت در آزمون وکالت برای خیلی از داوطلبان این آزمون تبدیل شود. از آنجائی که مطالب درس اصول فقه بسیار فرّار بوده و خیلی سریع فراموش می شود بهترین شیوه را برای بیان مطالب آن و تثبیت در ذهن دانشجویان عزیز، بیان نموداری به شیوه ی کاملاً متمایز از منابع موجود یافتم، به نحوی که تمام طبقه بندی های لازم به صورت تصاویری در ذهن دانشجو نقش بندد. بی شکّ شیوه ی خاص و منحصر به فرد بیان مطالب در این کتاب دانشجو را در سریع ترین زمان ممکن با شالوده ی اصول فقه آشنا می سازد.
از آنجائی که علم اصول فقه حاصل سال های متمادی زحمات علمای شیعه و سنی در کنج کتابخانه ها، مکتب ها، کلاس ها و خلوت های خالص آنها می باشد، هم اکنون کسی )جز فقیه( نمی تواند مدعی تألیف کتابی در اصول فقه باشد و می توان گفت در حال حاضر بیشترین خدمت را کسی به این علم می نماید که مطالب و مباحث اصول فقه را به بهترین وجه ممکن طبقه بندی و بیان نموده و ابهام ها و تردید های دانشجو را تا حد ممکن برطرف نماید لذا اینجانب خود را مولف اصول فقه نمی دانم بلکه صرفاً بیان کننده ی آموخته های خود از دیگران هستم و تنها هنر این اثر بیان مطالب و شیوه های بیان آموخته شده، به شیوه های نوین روانشناسی یادگیری می باشد. این اثر نیز در راستای همین امر یعنی بیان ساده و طبقه بندی شده ی مباحث پیچیده ی اصول فقه به وجود آمده است و نویسنده ی آن را امید این است که لااقل تا حد زیادی به این هدف دست یافته باشد.
در برخی مباحث اصول عملیه از جمله استصحاب کلی و جزئی و نیز مبحث اجمال مخصّص از شیوه ی طبقه بندی استاد دکتر محمد حسین شهبازی ، استاد مسلم حقوق مدنی و اصول فقه، بهره جسته ام که در این دو مورد کتاب استاد ابوالحسن محمدی بینهایت ضعیف و نارسا می باشد. در این اثر از کتاب دکتر ابوالحسن محمدی نیز به میزان قابل توجّهی استفاده شده است.