علم حقوق از جمله علوم اجتماعی است که همه جوامع بشری در تکامل و پیشرفت آن نقش دارند. ایجاد امکان دسترسی به این علم جزو اهداف انتشارات مجد بوده که در بیش از سه دهه دنبال شده است.
اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن نیست و انتشار آثار خارجی در ایران مورد حمایت قرار نمی گیرد اما باتوجه به مبانی اخلاقی علم حقوق مالکیت فکری و بر اساس تلاش های علمی و فرهنگی مدیر مسئول مجد به عنوان یکی از صاحب نظران در حوزه این علم، برنامه ویژه ای برای رفع این تعارض پیش بینی شده است:
از یک طرف رعایت حقوق پدیدآورندگان و ناشران خارجی جزو حقوق بشر محسوب شده و همه آحاد انسان ها در جهان باید به این حقوق احترام بگذارند حتی اگر پیوستن به کنوانسیون کپی رایت برای دولت ها اختیاری باشد، از طرف دیگر دسترسی به علم و دانش و فرهنگ و هنر جزو حقوق بشری است و هیچ جامعه ای را نمی توان به بهانه تحریم و تقابل دولت ها از آنها محروم ساخت.
متاسفانه دولت های متبوع ناشران بزرگ بین المللی به بهانه وجود تحریم و از ترس مواجهه با برخوردهای سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، اجازه همکاری پدیدآورندگان و ناشران را با اهل علم و فرهنگ و هنر در داخل ایران نمی دهند!
برای رفع این تعارض و با استفاده از تجربیات بین المللی مدیر مسئول مجد که بطور متوالی در چهارده دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور داشته و دارای غرفه در بخش ناشران تخصصی بوده است، بعد از شناسایی مهمترین منابع حقوقی خارجی و ناشران آنها، فقط عنوان کتاب و مشخصات آن را در اختیار مشتری قرار داده تا در صورت درخواست به تهیه آن اقدام شود.
بر اساس پیوست کنوانسیون برن، ناشران بین المللی باید آثار خود را با قیمت عرفی کشور در حال توسعه مقصد عرضه نمایند. این اقدام حمایتی بر اساس توافق در مجد صورت می گیرد و ضمن اعلام سفارش خرید به ناشر خارجی، مبلغ کپی رایت آن نیز منظور می گردد. تسویه حساب با ناشران خارجی در موعد برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب مانند فرانکفورت صورت می گیرد.
قیمت آثار خارجی به دلیل تولید تک نسخه ای (pod) بیش از آثار داخلی است لیکن با قیمت اصلی دلاری بسیار تفاوت دارد. ضمن آن که شما می توانید بخش هایی از هر کتاب خارجی را با همان قیمت صفحه کل کتاب نیزسفارش دهید.
حجم زیاد منابع مهم حقوقی خارجی در این سایت برای توسعه دانش حقوق در کشور و نگارش آثار پژوهشی قابل اعتناست.
Since the publication of the fifth edition in 2011 the world of maritime law has seen a number of
significant developments. The 2007 Nairobi International Convention on the Removal of Wrecks,
which the UK has ratified, will come into effect on 14 April 2015. However, the 2010 HNS
Convention is still to come into force and progress on the 2009 Rotterdam Rules is moving at a
snail’s pace with only three ratifications to date.
The situation within the EU has continued to be dominated by developments in the saga of
the ‘Italian torpedo’, where a party to an English arbitration agreement runs off to commence litigation
in the courts of another EU Member State, in breach of their contractual undertaking.
Following the ECJ’s decision in 2009 in The Front Comor – Case C-185/07; [2009] 1 AC 1138 – it is
no longer possible to obtain an anti-suit injunction from the English courts in respect of the foreign
proceedings. However, if an arbitral award is obtained and turned into a judgment under s.66 of
the Arbitration Act 1996 and this happens before a judgment is given under the foreign proceedings,
it may be possible to block enforcement of the foreign judgment at least in England by reference
to art. 34 (3) of the Judgment Regulation. In West Tankers Inc v Allianz SpA, the shipowners
obtained a final arbitration award in England declaring that they were under no liability to the
insurers in respect of the collision and the Court of Appeal, [2012] 1 Lloyd’s Rep. 398, upheld the
decision of Field J that the award should be converted into a judgment. Such a pre-emptive strike
was successfully launched in The London Steam-Ship Owners’ Mutual Insurance Association Ltd v The Kingdom of
Spain, The French State (The Prestige) [2013] EWHC 3188 (Comm); [2014] 1 Lloyd’s Rep. 309, where
Spain and France brought criminal proceedings in Spain against the master of the Prestige in respect
of the oil spill off the coast of Galicia in 2002. Attached to these proceedings was a claim for civil
compensation to which the vessel’s P&I Club were joined and which claimed compensation far in
excess of the shipowner’s limitation figure under the 1992 CLC. The Club commenced arbitration
against France and Spain and obtained an award declaring that their liability would be subject to the
terms of the shipowner’s insurance with the Club, including the ‘pay and be paid’ clause. In October
2014 Hamblen J held that the award could be converted into a judgment.