علم حقوق از جمله علوم اجتماعی است که همه جوامع بشری در تکامل و پیشرفت آن نقش دارند. ایجاد امکان دسترسی به این علم جزو اهداف انتشارات مجد بوده که در بیش از سه دهه دنبال شده است.
اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن نیست و انتشار آثار خارجی در ایران مورد حمایت قرار نمی گیرد اما باتوجه به مبانی اخلاقی علم حقوق مالکیت فکری و بر اساس تلاش های علمی و فرهنگی مدیر مسئول مجد به عنوان یکی از صاحب نظران در حوزه این علم، برنامه ویژه ای برای رفع این تعارض پیش بینی شده است:
از یک طرف رعایت حقوق پدیدآورندگان و ناشران خارجی جزو حقوق بشر محسوب شده و همه آحاد انسان ها در جهان باید به این حقوق احترام بگذارند حتی اگر پیوستن به کنوانسیون کپی رایت برای دولت ها اختیاری باشد، از طرف دیگر دسترسی به علم و دانش و فرهنگ و هنر جزو حقوق بشری است و هیچ جامعه ای را نمی توان به بهانه تحریم و تقابل دولت ها از آنها محروم ساخت.
متاسفانه دولت های متبوع ناشران بزرگ بین المللی به بهانه وجود تحریم و از ترس مواجهه با برخوردهای سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، اجازه همکاری پدیدآورندگان و ناشران را با اهل علم و فرهنگ و هنر در داخل ایران نمی دهند!
برای رفع این تعارض و با استفاده از تجربیات بین المللی مدیر مسئول مجد که بطور متوالی در چهارده دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور داشته و دارای غرفه در بخش ناشران تخصصی بوده است، بعد از شناسایی مهمترین منابع حقوقی خارجی و ناشران آنها، فقط عنوان کتاب و مشخصات آن را در اختیار مشتری قرار داده تا در صورت درخواست به تهیه آن اقدام شود.
بر اساس پیوست کنوانسیون برن، ناشران بین المللی باید آثار خود را با قیمت عرفی کشور در حال توسعه مقصد عرضه نمایند. این اقدام حمایتی بر اساس توافق در مجد صورت می گیرد و ضمن اعلام سفارش خرید به ناشر خارجی، مبلغ کپی رایت آن نیز منظور می گردد. تسویه حساب با ناشران خارجی در موعد برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب مانند فرانکفورت صورت می گیرد.
قیمت آثار خارجی به دلیل تولید تک نسخه ای (pod) بیش از آثار داخلی است لیکن با قیمت اصلی دلاری بسیار تفاوت دارد. ضمن آن که شما می توانید بخش هایی از هر کتاب خارجی را با همان قیمت صفحه کل کتاب نیزسفارش دهید.
حجم زیاد منابع مهم حقوقی خارجی در این سایت برای توسعه دانش حقوق در کشور و نگارش آثار پژوهشی قابل اعتناست.
As is well known, the European Union (EU) started off as a markedly economic
project, reflected in the names of the three integration organisations created in the
1950s, the European Coal and Steel Community, the European Economic Community
(EEC) and the European Atomic Energy Community (Euratom). Mainly since the
1970s, things started to change and the integration agenda began to include values,
objectives and principles which cannot be defined as purely economic or as promoting
exclusively an internal economic market. Already in 1969, in Stauder, the European
Court of Justice (ECJ) had held that the general principles of Community law include
fundamental rights.
Among sectoral subjects and themes, environmental protection emerged early on as
a frontrunner (“wallbreaker”) for opening up the economic project to broader concerns.
That declarations, programmes and directives started to see the daylight at the
beginning of the 1970s can be seen against the background of the 1972 Stockholm
Conference on the Human Environment, which demonstrated that environmental
concerns also began to be seen as a universal challenge.
As before the Single European Act, the EEC Treaty did not contain any explicit legal
basis for environmental protection, the European legislator resorted to an internal
market legal basis and/or the then Article 235 EEC (now Article 352 of the Treaty on
the Functioning of the European Union—TFEU) which enabled the Council to ‘fill the
gaps’ if action of the Community was considered necessary to attain, in the course of
the operation of the common market, one of the objectives of the Community. In both
cases, unanimity was required.
In the same way as the ECJ already in 1969 had showed sensitivity with regard to
human rights and fundamental rights concerns, it now showed a similar willingness to
pay heed to the need to protect the environment by accepting, first (1980), that some
environmental concerns could be addressed within the confines of the internal market
legal basis and, then (1985) that environmental protection was one of the Community’s
‘essential objectives’, despite the fact that Articles 2 and 3 EEC did not list the
environment as one of its tasks or objectives. In 1978, the Court had accepted that
restrictions on the free movement of goods could be grounded in ‘mandatory requirements’
which did not figure explicitly in the derogation clause provided for such
restrictions in the Treaty (now Article 36 TFEU) and it did not take long before the
Court acknowledged that such mandatory requirements could include environmental
concerns, thus supplementing the explicit reference in the derogation clause to ‘the
protection of health and life of humans, animals or plants’.