علم حقوق از جمله علوم اجتماعی است که همه جوامع بشری در تکامل و پیشرفت آن نقش دارند. ایجاد امکان دسترسی به این علم جزو اهداف انتشارات مجد بوده که در بیش از سه دهه دنبال شده است.
اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن نیست و انتشار آثار خارجی در ایران مورد حمایت قرار نمی گیرد اما باتوجه به مبانی اخلاقی علم حقوق مالکیت فکری و بر اساس تلاش های علمی و فرهنگی مدیر مسئول مجد به عنوان یکی از صاحب نظران در حوزه این علم، برنامه ویژه ای برای رفع این تعارض پیش بینی شده است:
از یک طرف رعایت حقوق پدیدآورندگان و ناشران خارجی جزو حقوق بشر محسوب شده و همه آحاد انسان ها در جهان باید به این حقوق احترام بگذارند حتی اگر پیوستن به کنوانسیون کپی رایت برای دولت ها اختیاری باشد، از طرف دیگر دسترسی به علم و دانش و فرهنگ و هنر جزو حقوق بشری است و هیچ جامعه ای را نمی توان به بهانه تحریم و تقابل دولت ها از آنها محروم ساخت.
متاسفانه دولت های متبوع ناشران بزرگ بین المللی به بهانه وجود تحریم و از ترس مواجهه با برخوردهای سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، اجازه همکاری پدیدآورندگان و ناشران را با اهل علم و فرهنگ و هنر در داخل ایران نمی دهند!
برای رفع این تعارض و با استفاده از تجربیات بین المللی مدیر مسئول مجد که بطور متوالی در چهارده دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور داشته و دارای غرفه در بخش ناشران تخصصی بوده است، بعد از شناسایی مهمترین منابع حقوقی خارجی و ناشران آنها، فقط عنوان کتاب و مشخصات آن را در اختیار مشتری قرار داده تا در صورت درخواست به تهیه آن اقدام شود.
بر اساس پیوست کنوانسیون برن، ناشران بین المللی باید آثار خود را با قیمت عرفی کشور در حال توسعه مقصد عرضه نمایند. این اقدام حمایتی بر اساس توافق در مجد صورت می گیرد و ضمن اعلام سفارش خرید به ناشر خارجی، مبلغ کپی رایت آن نیز منظور می گردد. تسویه حساب با ناشران خارجی در موعد برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب مانند فرانکفورت صورت می گیرد.
قیمت آثار خارجی به دلیل تولید تک نسخه ای (pod) بیش از آثار داخلی است لیکن با قیمت اصلی دلاری بسیار تفاوت دارد. ضمن آن که شما می توانید بخش هایی از هر کتاب خارجی را با همان قیمت صفحه کل کتاب نیزسفارش دهید.
حجم زیاد منابع مهم حقوقی خارجی در این سایت برای توسعه دانش حقوق در کشور و نگارش آثار پژوهشی قابل اعتناست.
Law is one of the most complex, intricate and sophisticated creations of human societies.
Modern legal systems regulate almost every aspect of our lives—from individual
conduct in our everyday interactions with other individuals to systems of government,
commerce and economy, and even relations between nations in the international
sphere. It is difficult to imagine human existence in a society without law, and certainly
difficult to think of such an existence as anything that would resemble human society
as we know it. No wonder, then, that philosophy of law encompasses many topics from
myriad perspectives and philosophical concerns. No single volume, even as large as
this one, can hope to cover all of the philosophical questions we have about the law
and various legal institutions. One aim of this volume is to give readers a sense of how
wide ranging the philosophical interest in law is, and how different types of philosophical
questions are asked about different aspects of law. Another aim of this book is to
demonstrate how philosophical arguments are deployed in contemporary philosophy of
law—what is assumed or taken for granted, what is considered problematic and in need
of careful examination.
The essays in this Companion are not written merely as state-of-the-art reports on
particular fields in philosophy of law. The authors present their own views on the topics
they discuss, arguing for a particular position they favor. We thought that the best way
to introduce readers with different backgrounds to the topics covered in this volume
would be to demonstrate how philosophy of law strives to make progress with the issues
with which it grapples within a piecemeal and careful examination of the questions that
law and legal institutions present. The essays are introductory in nature: they do not
presume any prior knowledge of the field, but they also try to advance the ball, making
some original contribution to the philosophical debates in their respective areas.
The chapters of the Companion are arranged under six headings: theories about the
nature of law, legal reasoning and interpretation, theories about particular legal areas
(such as criminal law, torts, international law and others), law as a coercive order, the
moral obligations we may have toward the law, and rights and equality. These divisions
are somewhat arbitrary, of course, and they do not necessarily reflect any differences
in philosophical outlooks or methods. As readers will come to realize, philosophy of
law is very closely entangled with other philosophical areas, in particular, moral and
political philosophy, metaethics, philosophy of action and, in some areas, philosophy
of language.