علم حقوق از جمله علوم اجتماعی است که همه جوامع بشری در تکامل و پیشرفت آن نقش دارند. ایجاد امکان دسترسی به این علم جزو اهداف انتشارات مجد بوده که در بیش از سه دهه دنبال شده است.
اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن نیست و انتشار آثار خارجی در ایران مورد حمایت قرار نمی گیرد اما باتوجه به مبانی اخلاقی علم حقوق مالکیت فکری و بر اساس تلاش های علمی و فرهنگی مدیر مسئول مجد به عنوان یکی از صاحب نظران در حوزه این علم، برنامه ویژه ای برای رفع این تعارض پیش بینی شده است:
از یک طرف رعایت حقوق پدیدآورندگان و ناشران خارجی جزو حقوق بشر محسوب شده و همه آحاد انسان ها در جهان باید به این حقوق احترام بگذارند حتی اگر پیوستن به کنوانسیون کپی رایت برای دولت ها اختیاری باشد، از طرف دیگر دسترسی به علم و دانش و فرهنگ و هنر جزو حقوق بشری است و هیچ جامعه ای را نمی توان به بهانه تحریم و تقابل دولت ها از آنها محروم ساخت.
متاسفانه دولت های متبوع ناشران بزرگ بین المللی به بهانه وجود تحریم و از ترس مواجهه با برخوردهای سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، اجازه همکاری پدیدآورندگان و ناشران را با اهل علم و فرهنگ و هنر در داخل ایران نمی دهند!
برای رفع این تعارض و با استفاده از تجربیات بین المللی مدیر مسئول مجد که بطور متوالی در چهارده دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور داشته و دارای غرفه در بخش ناشران تخصصی بوده است، بعد از شناسایی مهمترین منابع حقوقی خارجی و ناشران آنها، فقط عنوان کتاب و مشخصات آن را در اختیار مشتری قرار داده تا در صورت درخواست به تهیه آن اقدام شود.
بر اساس پیوست کنوانسیون برن، ناشران بین المللی باید آثار خود را با قیمت عرفی کشور در حال توسعه مقصد عرضه نمایند. این اقدام حمایتی بر اساس توافق در مجد صورت می گیرد و ضمن اعلام سفارش خرید به ناشر خارجی، مبلغ کپی رایت آن نیز منظور می گردد. تسویه حساب با ناشران خارجی در موعد برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب مانند فرانکفورت صورت می گیرد.
قیمت آثار خارجی به دلیل تولید تک نسخه ای (pod) بیش از آثار داخلی است لیکن با قیمت اصلی دلاری بسیار تفاوت دارد. ضمن آن که شما می توانید بخش هایی از هر کتاب خارجی را با همان قیمت صفحه کل کتاب نیزسفارش دهید.
حجم زیاد منابع مهم حقوقی خارجی در این سایت برای توسعه دانش حقوق در کشور و نگارش آثار پژوهشی قابل اعتناست.
In 1998, the philosophy department at the State University of New York College
at Cortland created an innovative program focused on social philosophy.
The key components of the program are social and political philosophy, ethics,
and applied philosophy. In 2007, following the successful implementation
of the program, the department formed the Center for Ethics, Peace and Social
Justice to extend the outreach of the program through publications, conferences,
and a summer ethics institute for faculty, all centered on practice
and activism. As part of that outreach, we are delighted to co-sponsor the
VIBS special series in Social Philosophy.
The way we view prisons has undergone constant change. Though popularly
assumed that prisons have always been, few realize that the modern
prison grew out of the workhouse movement in the early nineteenth century.
Jails were holding places before punishment was enacted. Prisons have been
considered as the place of penitence and reform (hence “penitentiaries” from
a religious root), or punishment and correction. The current understanding of
the prison is a conglomeration of all these ideas.
The issues surrounding prisons are many and complex: from the moderate
Howard League for Penal Reform in the United Kingdom, whose aims are
“less crime, safer communities and fewer people in prison,” and The Pennsylvania
Prison Society that aims to provide a more humane and restorative correctional
system, to more radical calls for total prison abolition. If the aim of
prisons is to prevent further harm to society, then neuroscience may yet trump
all reformatory movements if it can lead us to discover which parts of the human
brain may need modification through drugs or surgery to decrease criminal
activities. But such solutions are fraught with moral ambiguity.
Important questions this volume asks include: Why the United States has
the highest rate of incarceration of all the developed nations? Is the present
prison system effective in rehabilitating inmates? What ought to be our perspective
on punishment, retribution, restitution and rehabilitation? Why is a
disproportionate number of the poor and people of color in prison?
The End of Prisons moves beyond abolition of literal prisons to call for
the end of all forms of incarceration, including non-human animals and nature.
As such, it is a controversial book. Few will agree with everything herein,
but a key element of a free society is free discourse and exchange of ideas.
Thanks are due to Provost Mark Prus and Amy Henderson-Harr of the
Research and Sponsored Programs Office, SUNY Cortland for support and
funding for the Social Philosophy series. Thanks, too, to EDB, copyeditor of
choice with whom I have worked happily on many projects.