علم حقوق از جمله علوم اجتماعی است که همه جوامع بشری در تکامل و پیشرفت آن نقش دارند. ایجاد امکان دسترسی به این علم جزو اهداف انتشارات مجد بوده که در بیش از سه دهه دنبال شده است.
اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن نیست و انتشار آثار خارجی در ایران مورد حمایت قرار نمی گیرد اما باتوجه به مبانی اخلاقی علم حقوق مالکیت فکری و بر اساس تلاش های علمی و فرهنگی مدیر مسئول مجد به عنوان یکی از صاحب نظران در حوزه این علم، برنامه ویژه ای برای رفع این تعارض پیش بینی شده است:
از یک طرف رعایت حقوق پدیدآورندگان و ناشران خارجی جزو حقوق بشر محسوب شده و همه آحاد انسان ها در جهان باید به این حقوق احترام بگذارند حتی اگر پیوستن به کنوانسیون کپی رایت برای دولت ها اختیاری باشد، از طرف دیگر دسترسی به علم و دانش و فرهنگ و هنر جزو حقوق بشری است و هیچ جامعه ای را نمی توان به بهانه تحریم و تقابل دولت ها از آنها محروم ساخت.
متاسفانه دولت های متبوع ناشران بزرگ بین المللی به بهانه وجود تحریم و از ترس مواجهه با برخوردهای سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، اجازه همکاری پدیدآورندگان و ناشران را با اهل علم و فرهنگ و هنر در داخل ایران نمی دهند!
برای رفع این تعارض و با استفاده از تجربیات بین المللی مدیر مسئول مجد که بطور متوالی در چهارده دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور داشته و دارای غرفه در بخش ناشران تخصصی بوده است، بعد از شناسایی مهمترین منابع حقوقی خارجی و ناشران آنها، فقط عنوان کتاب و مشخصات آن را در اختیار مشتری قرار داده تا در صورت درخواست به تهیه آن اقدام شود.
بر اساس پیوست کنوانسیون برن، ناشران بین المللی باید آثار خود را با قیمت عرفی کشور در حال توسعه مقصد عرضه نمایند. این اقدام حمایتی بر اساس توافق در مجد صورت می گیرد و ضمن اعلام سفارش خرید به ناشر خارجی، مبلغ کپی رایت آن نیز منظور می گردد. تسویه حساب با ناشران خارجی در موعد برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب مانند فرانکفورت صورت می گیرد.
قیمت آثار خارجی به دلیل تولید تک نسخه ای (pod) بیش از آثار داخلی است لیکن با قیمت اصلی دلاری بسیار تفاوت دارد. ضمن آن که شما می توانید بخش هایی از هر کتاب خارجی را با همان قیمت صفحه کل کتاب نیزسفارش دهید.
حجم زیاد منابع مهم حقوقی خارجی در این سایت برای توسعه دانش حقوق در کشور و نگارش آثار پژوهشی قابل اعتناست.
Copyright was once viewed as a specialist branch of law focused primarily on the protection of artistic
expression and hence focused on the protection of artistic creations such as music, literature, paintings,
and so on.
Such a narrow conception overlooked the fact that copyright was born as a result of the advent of the
first technology for the production of copies of works (i.e. printing with movable type). The subsequent
development of copyright has been shaped by ongoing technological developments and their associated
commercial exploitation.
In the past decade interest in the economic impact of copyright has been driven by a number
of inter-related factors:
• The shift to a services economy — while Australia is commonly perceived as being an economy reliant
upon agriculture and resources, in fact it has evolved to one reliant on services. For example, the
Australian Services Roundtable (2008, p. 8) notes that, “In Australia, services account for 78 percent of
GDP and 60 percent of domestic investment. Services employ 8.5 of every 10 Australians, with all net
job growth over the past two decades taking place within the services sector.” Services industries are
disproportionately users and/or producers of copyright material and so the growth in services has
occurred in conjunction with the growth of copyright industries.
• The mainstream adoption of the Internet, digital production and distribution — Australians have
embraced the use of the Internet, with usage increasing from 33.8% of the population in 2000 to
74.3% in December 2007 (Internet World Stats 2008). This is significant, as use of information and
communications technologies has significantly increased the scope of the subject matter for copyright
protection, with the ongoing growth of Internet usage and digital delivery of copyright materials
drawing copyright into the lives of all members of society.