علم حقوق از جمله علوم اجتماعی است که همه جوامع بشری در تکامل و پیشرفت آن نقش دارند. ایجاد امکان دسترسی به این علم جزو اهداف انتشارات مجد بوده که در بیش از سه دهه دنبال شده است.
اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن نیست و انتشار آثار خارجی در ایران مورد حمایت قرار نمی گیرد اما باتوجه به مبانی اخلاقی علم حقوق مالکیت فکری و بر اساس تلاش های علمی و فرهنگی مدیر مسئول مجد به عنوان یکی از صاحب نظران در حوزه این علم، برنامه ویژه ای برای رفع این تعارض پیش بینی شده است:
از یک طرف رعایت حقوق پدیدآورندگان و ناشران خارجی جزو حقوق بشر محسوب شده و همه آحاد انسان ها در جهان باید به این حقوق احترام بگذارند حتی اگر پیوستن به کنوانسیون کپی رایت برای دولت ها اختیاری باشد، از طرف دیگر دسترسی به علم و دانش و فرهنگ و هنر جزو حقوق بشری است و هیچ جامعه ای را نمی توان به بهانه تحریم و تقابل دولت ها از آنها محروم ساخت.
متاسفانه دولت های متبوع ناشران بزرگ بین المللی به بهانه وجود تحریم و از ترس مواجهه با برخوردهای سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، اجازه همکاری پدیدآورندگان و ناشران را با اهل علم و فرهنگ و هنر در داخل ایران نمی دهند!
برای رفع این تعارض و با استفاده از تجربیات بین المللی مدیر مسئول مجد که بطور متوالی در چهارده دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور داشته و دارای غرفه در بخش ناشران تخصصی بوده است، بعد از شناسایی مهمترین منابع حقوقی خارجی و ناشران آنها، فقط عنوان کتاب و مشخصات آن را در اختیار مشتری قرار داده تا در صورت درخواست به تهیه آن اقدام شود.
بر اساس پیوست کنوانسیون برن، ناشران بین المللی باید آثار خود را با قیمت عرفی کشور در حال توسعه مقصد عرضه نمایند. این اقدام حمایتی بر اساس توافق در مجد صورت می گیرد و ضمن اعلام سفارش خرید به ناشر خارجی، مبلغ کپی رایت آن نیز منظور می گردد. تسویه حساب با ناشران خارجی در موعد برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب مانند فرانکفورت صورت می گیرد.
قیمت آثار خارجی به دلیل تولید تک نسخه ای (pod) بیش از آثار داخلی است لیکن با قیمت اصلی دلاری بسیار تفاوت دارد. ضمن آن که شما می توانید بخش هایی از هر کتاب خارجی را با همان قیمت صفحه کل کتاب نیزسفارش دهید.
حجم زیاد منابع مهم حقوقی خارجی در این سایت برای توسعه دانش حقوق در کشور و نگارش آثار پژوهشی قابل اعتناست.
Dementia is one of the great and growing facts of our age. Modern medicine has
spared us to grow old, and when we grow old, dementia is waiting for many of us.
It will steal our neurones, our memories, our independence and our ability to perceive
our relationships (if not the relationships themselves). It may even (there’s an
important debate about this) rob us of ourselves, or allow us to remake ourselves.
By and large Western governments, seeing the scary demographics of dementia,
have buried their heads in the sand. Insufficient money has been set aside to deal
with dementia. It often seems as if, since patients with dementia can’t complain, or
can’t complain on the statutory forms, they are presumed not to exist. Even when
dementia is acknowledged, it is precisely that—dementia: the problem—that is
acknowledged, rather than the people who have the condition. It is attitudes as well
as organic disease which steal personhood.
So: dementia is unfashionable and frightening. Law and philosophy are slavish
followers of fashion. They haven’t given dementia and its victims (patients, carers,
communities, all of us) anything like the attention they deserve. That’s a shame. A
shame not just for the governments (which can use all the help they can get), and for
the victims (for whom even wrong-headed attention would be a comfort), but for
the lawyers and the philosophers. They’re missing some fascinating, deeply repercussive
problems: problems that take us deep into what it means to be human; what
it means to legislate; when it is appropriate for the state or anyone else to step into
the shoes of another. And doctors, too, are forced by dementia to face the questions
that their usual busy-ness helps them ignore: why treat at all? Whom should we
treat? Who, indeed, is the patient lying in the hospital bed?
This book is an attempt to confront these questions. It has to be a big book, and
it has to be a multidisciplinary book. Such work as there has been on the law and
ethics of dementia has often suffered because the lawyers haven’t read the ethicists,
the ethicists haven’t read the lawyers, neither have read the doctors and even many
of the doctors have never had to break the news of the diagnosis to a patient or a
spouse, or deal in the early hours with a patient who has started to masturbate in
front of the nurses.
Some of the juxtapositions will jar. Good. Details of drug doses rub shoulders
with Kant. That’s how it should be. They need each other for credibility. An essay
about the ethics of dangling therapeutic hopes before the noses of desperate patients
is better for sharing space with a piece about what those hopes actually are.
Dementia diagnosis, therapy, care, philosophy, economics and law are all in
their infancy. Most of the leading thinkers in the field (which includes all of the
contributors to this book) are finding their way. Rarely is there any definitively
right or wrong answer. That means that the book contains opinions, unreferenced
assertions, debates and downright contradictions. If it didn’t, it wouldn’t represent
the subject properly. The diseases called, generically, dementia, are mysterious.
They generate baffling problems.