علم حقوق از جمله علوم اجتماعی است که همه جوامع بشری در تکامل و پیشرفت آن نقش دارند. ایجاد امکان دسترسی به این علم جزو اهداف انتشارات مجد بوده که در بیش از سه دهه دنبال شده است.
اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن نیست و انتشار آثار خارجی در ایران مورد حمایت قرار نمی گیرد اما باتوجه به مبانی اخلاقی علم حقوق مالکیت فکری و بر اساس تلاش های علمی و فرهنگی مدیر مسئول مجد به عنوان یکی از صاحب نظران در حوزه این علم، برنامه ویژه ای برای رفع این تعارض پیش بینی شده است:
از یک طرف رعایت حقوق پدیدآورندگان و ناشران خارجی جزو حقوق بشر محسوب شده و همه آحاد انسان ها در جهان باید به این حقوق احترام بگذارند حتی اگر پیوستن به کنوانسیون کپی رایت برای دولت ها اختیاری باشد، از طرف دیگر دسترسی به علم و دانش و فرهنگ و هنر جزو حقوق بشری است و هیچ جامعه ای را نمی توان به بهانه تحریم و تقابل دولت ها از آنها محروم ساخت.
متاسفانه دولت های متبوع ناشران بزرگ بین المللی به بهانه وجود تحریم و از ترس مواجهه با برخوردهای سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، اجازه همکاری پدیدآورندگان و ناشران را با اهل علم و فرهنگ و هنر در داخل ایران نمی دهند!
برای رفع این تعارض و با استفاده از تجربیات بین المللی مدیر مسئول مجد که بطور متوالی در چهارده دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور داشته و دارای غرفه در بخش ناشران تخصصی بوده است، بعد از شناسایی مهمترین منابع حقوقی خارجی و ناشران آنها، فقط عنوان کتاب و مشخصات آن را در اختیار مشتری قرار داده تا در صورت درخواست به تهیه آن اقدام شود.
بر اساس پیوست کنوانسیون برن، ناشران بین المللی باید آثار خود را با قیمت عرفی کشور در حال توسعه مقصد عرضه نمایند. این اقدام حمایتی بر اساس توافق در مجد صورت می گیرد و ضمن اعلام سفارش خرید به ناشر خارجی، مبلغ کپی رایت آن نیز منظور می گردد. تسویه حساب با ناشران خارجی در موعد برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب مانند فرانکفورت صورت می گیرد.
قیمت آثار خارجی به دلیل تولید تک نسخه ای (pod) بیش از آثار داخلی است لیکن با قیمت اصلی دلاری بسیار تفاوت دارد. ضمن آن که شما می توانید بخش هایی از هر کتاب خارجی را با همان قیمت صفحه کل کتاب نیزسفارش دهید.
حجم زیاد منابع مهم حقوقی خارجی در این سایت برای توسعه دانش حقوق در کشور و نگارش آثار پژوهشی قابل اعتناست.
این کتاب یک اثر تخصصی و دانشگاهی در حوزه حقوق، فناوری و علوم سیاسی است که به یکی از چالشبرانگیزترین موضوعات عصر دیجیتال میپردازد: نظارت انبوه دولتی و تعادل آن با دموکراسی و حقوق بشر.
خلاصه کلی کتاب
این کتاب به بررسی سیستماتیک این سؤال میپردازد که چگونه کشورهای اروپایی و نهادهای قضایی اروپایی (مانند دادگاه اروپایی حقوق بشر) سعی کردهاند بین ضرورت نظارت انبوه دولتی (برای اهداف امنیتی و مقابله با جرایم سنگین) و حفاظت از حقوق بنیادین شهروندان (مانند حق حریم خصوصی، آزادی بیان و تشکل) تعادل برقرار کنند.
کتاب با یک رویکرد تطبیقی (Comparative) عمل میکند، یعنی قوانین، رویهها و تصمیمات دادگاههای کشورهای مختلف اروپایی (مانند بریتانیا، آلمان، فرانسه) و همچنین نهادهای فراملی مانند شورای اروپا و اتحادیه اروپا را مقایسه و تحلیل میکند.
مفاهیم کلیدی و سؤالات محوری کتاب
کتاب حول چند مفهوم و سؤال اصلی میچرخد:
1. نظارت انبوه (Bulk Surveillance) چیست؟
به جای نظارت هدفمند بر یک فرد خاص مشکوک، نظارت انبوه به جمعآوری و تحلیل دادههای ارتباطی (مانند متا-دیتای تماسها، ایمیلها، فعالیت اینترنتی) تعداد بسیار زیادی از افراد بدون سوءظن خاص اشاره دارد. این روش معمولاً توسط سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی مانند GCHQ در بریتانیا یا NSA در آمریکا انجام میشود.
2. چرا نظارت انبوه برای دموکراسی خطرناک است؟
کتاب استدلال میکند که نظارت انبوه میتواند به یک اثر منجمدکننده (Chilling Effect) منجر شود. یعنی شهروندان از ترس تحت نظر بودن، از بیان عقاید مخالف، مشارکت در اعتراضات مسالمتآمیز یا جستجوی اطلاعات حساس خودداری کنند. این امر مستقیماً آزادی بیان و حق تشکل که پایههای هر دموکراسی هستند را تضعیف میکند.
3. چگونه حقوق بشر اروپا با این پدیده برخورد میکند؟
کتاب به دقت تحلیل میکند که چگونه دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECtHR) و دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (CJEU) با استفاده از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (مخصوصاً ماده ۸: حق احترام به حریم خصوصی و خانوادگی) و منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا، چارچوبی برای محدود کردن نظارت انبوه ایجاد کردهاند.
4. معیارهای یک نظام نظارتی مشروع چیست؟
کتاب بر اساس آرای دادگاههای اروپایی، اصول کلیدی را که یک نظام نظارت انبوه باید داشته باشد تا با حقوق بشر سازگار باشد، استخراج میکند. این اصول شامل موارد زیر هستند:
قانونی بودن: نظارت باید بر اساس قانونی شفاف و قابل دسترسی باشد.
ضرورت و تناسب: نظارت باید برای رسیدن به یک هدف ضروری (مثل امنیت ملی) لازم باشد و وسعت آن با شدت تهدید متناسب باشد.
ضمانتهای قوی:必须有 mechanisms for strong safeguards مانند نظارت مستقل قضایی بر درخواستهای نظارت، محدودیت در مدت زمان نگهداری دادهها، و شفافیت در مورد اصول کلی فعالیت نظارتی.
ساختار و فصول کتاب (به طور کلی)
کتاب معمولاً به این شکل ساختار یافته است:
1. مقدمه: معرفی موضوع و اهمیت آن در عصر دیجیتال.
2. چارچوب نظری: تعریف مفاهیم کلیدی مانند دموکراسی، حکومت قانون و نظارت انبوه.
3. تحلیل حقوقی: بررسی دقیق آرای مهم دادگاه اروپایی حقوق بشر (مانند پروندههای Big Brother Watch v. UK) و دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (مانند پروندههای Schrems و La Quadrature du Net).
4. مطالعه تطبیقی: مقایسه قوانین و رویههای نظارتی در کشورهای منتخب اروپایی (مثلاً بریتانیا به عنوان کشوری با سنت قوی نظارتی، در مقابل آلمان که حساسیت تاریخی بیشتری به حریم خصوصی دارد).
5. نتیجهگیری: جمعبندی یافتهها، اشاره به کاستیهای موجود در چارچوبهای قانونی فعلی و ارائه پیشنهاداتی برای آینده.
مخاطبان این کتاب چه کسانی هستند؟
دانشجویان و پژوهشگران رشتههای حقوق، به ویژه حقوق بینالملل بشر، حقوق فناوری اطلاعات و حقوق جزا.
متخصصان حقوقی، وکلا و قضاتی که در پروندههای مربوط به حریم خصوصی و امنیت ملی فعالیت میکنند.
فعالان حوزه حقوق دیجیتال و حریم خصوصی (مانند سازمانهای غیردولتی مثل Privacy International).
سیاستگذاران و قانونگذاران که در حال تدوین قوانین مربوط به نظارت و امنیت ملی هستند.
علاقهمندان به مطالعات امنیتی، روابط بینالملل و علوم سیاسی.
جمعبندی نهایی
"Bulk Surveillance, Democracy and Human Rights Law in Europe" یک منبع بسیار ارزشمند و بهروز برای درک جدال همیشگی بین امنیت و آزادی در جهان مدرن است. این کتاب نشان میدهد که چگونه نظامهای حقوقی پیشرفته اروپایی سعی دارند بدون بازداشتن دولتها از انجام وظایف امنیتیشان، از ارزشهای دموکراتیک و حقوق بنیادین شهروندان در برابر قدرت بیسابقه نظارت دولتی محافظت کنند.
این اثر به هیچ وجه یک کتاب ساده یا عمومی نیست، بلکه یک تحلیل عمیق آکادمیک است که برای درک کامل آن نیاز به پیشزمینه نسبی در حقوق بشر یا حقوق اروپا دارد.