علم حقوق از جمله علوم اجتماعی است که همه جوامع بشری در تکامل و پیشرفت آن نقش دارند. ایجاد امکان دسترسی به این علم جزو اهداف انتشارات مجد بوده که در بیش از سه دهه دنبال شده است.
اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن نیست و انتشار آثار خارجی در ایران مورد حمایت قرار نمی گیرد اما باتوجه به مبانی اخلاقی علم حقوق مالکیت فکری و بر اساس تلاش های علمی و فرهنگی مدیر مسئول مجد به عنوان یکی از صاحب نظران در حوزه این علم، برنامه ویژه ای برای رفع این تعارض پیش بینی شده است:
از یک طرف رعایت حقوق پدیدآورندگان و ناشران خارجی جزو حقوق بشر محسوب شده و همه آحاد انسان ها در جهان باید به این حقوق احترام بگذارند حتی اگر پیوستن به کنوانسیون کپی رایت برای دولت ها اختیاری باشد، از طرف دیگر دسترسی به علم و دانش و فرهنگ و هنر جزو حقوق بشری است و هیچ جامعه ای را نمی توان به بهانه تحریم و تقابل دولت ها از آنها محروم ساخت.
متاسفانه دولت های متبوع ناشران بزرگ بین المللی به بهانه وجود تحریم و از ترس مواجهه با برخوردهای سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، اجازه همکاری پدیدآورندگان و ناشران را با اهل علم و فرهنگ و هنر در داخل ایران نمی دهند!
برای رفع این تعارض و با استفاده از تجربیات بین المللی مدیر مسئول مجد که بطور متوالی در چهارده دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور داشته و دارای غرفه در بخش ناشران تخصصی بوده است، بعد از شناسایی مهمترین منابع حقوقی خارجی و ناشران آنها، فقط عنوان کتاب و مشخصات آن را در اختیار مشتری قرار داده تا در صورت درخواست به تهیه آن اقدام شود.
بر اساس پیوست کنوانسیون برن، ناشران بین المللی باید آثار خود را با قیمت عرفی کشور در حال توسعه مقصد عرضه نمایند. این اقدام حمایتی بر اساس توافق در مجد صورت می گیرد و ضمن اعلام سفارش خرید به ناشر خارجی، مبلغ کپی رایت آن نیز منظور می گردد. تسویه حساب با ناشران خارجی در موعد برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب مانند فرانکفورت صورت می گیرد.
قیمت آثار خارجی به دلیل تولید تک نسخه ای (pod) بیش از آثار داخلی است لیکن با قیمت اصلی دلاری بسیار تفاوت دارد. ضمن آن که شما می توانید بخش هایی از هر کتاب خارجی را با همان قیمت صفحه کل کتاب نیزسفارش دهید.
حجم زیاد منابع مهم حقوقی خارجی در این سایت برای توسعه دانش حقوق در کشور و نگارش آثار پژوهشی قابل اعتناست.
In the Preface to our first study of the main legal personnel involved in the
provision of family justice, Family Lawyers: the Divorce Work of Solicitors
(Hart Publishing, 2000), we wrote that from about the mid-1990s,
the nature of the debate about legal processes in relation to family matters
seemed to have changed. ‘What did seem different … was the intensity of
feeling that the legal process had not simply gone wrong, or was in need
of improvement, but that it was somehow in its nature completely inappropriate
as the mechanism for dealing with family disruption and
conflict’. We therefore thought it important to assemble empirical evidence
so that ‘if significant change was to be brought about … we should at least
understand rather better what it was we would be departing from’. It was
with this objective that we examined the work of solicitors in that book,
followed later with a description of the relevant work of barristers (Family
Law Advocacy: How Barristers Help the Victims of Family Failure (Hart
Publishing, 2009)) and the judiciary (Family Justice: The Work of Family
Judges in Uncertain Times (Hart Publishing, 2013)).
Our sense that a sea-change was occurring in at least official perceptions
of the nature and place of law in family matters where the state was
not directly involved has been amply confirmed in the years that followed.
Official action could not prevent individuals consulting lawyers or using
legal processes (though compulsory attendance at Mediation Information
and Assessment Meetings was intended to signal the availablity of an enticing
alternative), but they could withdraw financial support from those who
needed it for those purposes. So when pressures for financial constraint following
the financial crisis of 2008 bore down on legal aid funding, private
law family legal services were an obvious target. This did not seem to be a
purely financial policy. It seemed to be driven also by the attitude we had
noted in the 1990s that the law was out of place in this area. This seems to
be confirmed by official attempts to encourage the use of mediation in its
place, even by making some public funding available for this purpose. Yet,
despite the enthusiasm and energy of its advocates, family mediation was an
unproven procedure and lacked a coherent institutional framework. There
were even sharp divisions about important aspects of its practice.