اطلاعات کتاب
۱۰%
موجود
products
قیمت کتاب چاپی:
۱۵۰۰۰۰۰ريال
تعداد مشاهده:
۱۸۸۷






فقه روشی ؛ نظریه ای در تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر مکتب شناسی و اجتهاد

دسته بندی: فقه و حقوق اسلامي - ساير كتب فقهي

شابک: ۹۷۸۶۲۲۲۲۵۸۵۳۵

سال چاپ:۱۴۰۱/۰۹/۰۹

۱۰۴ صفحه - رقعي (شوميز) - چاپ ۱
قیمت کتاب الکترونیک: ۷۵۰۰۰۰ريال
تخفیف:۱۰ درصد
قیمت نهایی: ۶۷۵۰۰۰ ريال

توجه


برای خرید بیش از دو جلد از یک عنوان کتاب‌ چاپی مجد و یا امجد، تخفیف 15 درصد اعمال می‌شود. تعداد را در سبد خرید اضافه کنید.
با خرید هر کتاب الکترونیک مجد، یک کد فعال سازی ساخته و ارائه می‌گردد. چنانچه برای استفاده در دستگاه‌های دیگر، به چند کد نیاز دارید، خرید‌های مجدد از هر کتاب مشمول 50 درصد درصد تخفیف خواهد شد.
کتاب‌های الکترونیکی مجد دارای امکانات یادداشت‌نویسی، علامت‌گذاری و جستجوی پیشرفته است و فقط در سیستم ویندوز رایانه یا لپ‌تاب قابل استفاده می‌باشد.


1- اجتهاد ضرورتي پايدار براي خلقِ مكاتب فقهي
2- اجمالي از قواعد بنيادين در فرآيند اجتهاد
3- انفتاح باب اجتهاد
4- فقه پويايي يا ايستايي
5- مفهوم‌شناسي فقه
6- پويايي يا ايستايي فقه به مثابة دو روي سكّه
7- پردازش مفهومي فقه از منظر نظريه و روش، و تحليلِ آن دو
8- تحليل فقه النظريه فقه مقارن و فقه روشي
9- فقه مقارن،‌انديشه ها و چالش ها
10- برآمد«ي بر فقه متاخم بالتّقنين يا تقريب روشي»
11- برآمدي بر فقه روشي (به فارسي)
12- برآمدي بر فقه روشي (به عربي)

نزدیک به یک دهه است که در مجامع حوزوی و دانشگاهی، به اقتضایِ درس و بحث، و فحصِ فقهی و حقوقی، دغدغه تقریب مذاهب اسلامی را در ذهن و روانم، بارور کرده و پرورانیده ام و چه کلاس هایی که در دانشگاه مذاهب اسلامی ( واحد تهران و سیستان و بلوچستان ) ابتداء و انتهایش، ضرورتِ همگرایی دنیای اسلام و پذیرشِ اصلِ تقریب مذاهب اسلامی یا به تعبیری مذاهب فقهی، محک خورده و چه همایش هایی که با تأسّی به اصل مذکور، مقالاتی به رشته تحریر و تکوینِ فقهی در آمده است و از طرفی، انبانی از گفت و گو‌های فقهی و حقوقی در مدح و وصفِ تقریب بر تارکِ جراید و فصلنامه‌های علمی و پژوهشی، سایه افکنده و هر روز بر تعداد آن اقتراح ها و انضمام‌های نشریّات و خبرگزاری ها، افزوده می‌شود، امّا سؤالی که در ذهن اینجانب، بعد از تحلیل و تدقیق در جوانب و ماهیّتِ تقریب مذاهب اسلامی یا فرقه‌های فقهی، رسوخ یافته و در هر مکانی، مرا به خود طلبیده، این است که تقریب در عصر کنونی و با حال و هوایِ مَجامع حوزوی و دانشگاهی معاصر، چه مفهوم و تعریفی دارد و این تعریف را، آیا می‌توان در قامتِ روش فقهی به معنای مرسوم و مقبولِ مذاهب، پوشانید؟


در نگاه نخست و خالی از تأمّل و تفقّه ذاتی و پایش مظاهر و نمود‌های پیرامونی، تقریب بین مذاهب اسلامی یا مذاهب فقه اسلامی، تعریفی بدیهی به خود می‌گیرد و شاید در غالبِ متونِ ادبی و مکتوبات فقهی و اصولی، و گویش‌های متراکم سخن گویان و مدافعانِ همگرایی و وحدتِ دنیای اسلام، تقریب به مفهوم و وصفِ تقریب بین الأبدانی. ترسیم و تنظیم می‌یابد و چنین الگویی، به دنبالِ خود فضا‌های مجازی و دانشگاهی و علمی را نیز تسخیر می‌نماید و گویی، هر ساله یا گاه و بیگاه، باید طبقِ برنامه ای مدوّن و مکرّر، بزرگانی گردهم آمده و بر طبلِ ضرورت و بایستگیِ وحدت و تقریب در اقصی نقاط دنیای اسلام، کوبانده و با صدایی رسا از تریبون‌های دُوَلِ مختلف اسلامی و نمایندگان آن ها، به پیامدهای تفریق و جدایی مذاهب پرداخته و آن را نکوهش نمایند.


امّا در نگاه دوّم و واجدِ تدقیق و تنقیحِ زوایدِ بی تأثیر در فرآیندِ تقریب مذاهب اسلامی و چشمه‌های جوشانِ فقاهتی و اجتهادی، تقریب مورد بحث، معنا و در منظری خاصّ تجلّی می‌یابد و آن، فهم و درکِ عمیقِ این نهادِ میمون و فرخنده ای است که جهانِ اسلام را با تمام فرقه ها و مذاهب اش، در یک نگرة کلان و سازمانِ






 منسجم و معتبر، جای می‌دهد و در مواضع و مجامعِ فقهی و حقوقی، معنا و مفهومِ تقریب را از ظاهرگرایی محض به بنیان نگریِ‌اندیشه ای، انتقال داده و با پذیرشِ تفریقِ مذاهب در زیست بومِ دنیایِ مسلمانان و تأثیر آن بر تدوین و تقریر موازین و نظاماتِ خاصّ شرعی و حکومتی و مردمی، و محقّ دانستش هریک از پیروان آن مذاهب در عمل به احکام فقهی شان، به دنبالِ طرح و تبیینِ این ایده مطلوب و ابتکاری است که تقریب را می‌توان از رگه‌های به هم تنیدة استدلال ها و بنیان‌های نظری و منطقی هر یک از مذاهب فقهی بر پیکره واحد و عامّ الشمولِ دنیایِ اسلامی تزریق نمود که در خاستگاه نظریِ اینجانب، عنوانی با اسم و رسمِ «فقه روشی» نام گذاری شده است.


 


فقه روشی، به دنبالِ تقویت خاستگاه‌های نظری هریک از مذاهب فقهیِ جهان اسلام است که در آوردگاهِ‌اندیشه ها و تأمّلاتِ عمیقِ فقهی و حقوقی، با بهره گیری از شیوه‌های معمول و مألوف در ادبیّاتِ مسلّمِ روشِ تحقیق و آموزه‌های به روز ِاقترانِ‌اندیشه ای، راهی را می‌جوید که ضمنِ پایبندی به اصولِ فقهیِ متداول در هر مذهبی، به اقتضای طرحِ مسائل نوپیدا و موضوعاتِ چالشیِ متناظر با ارکانِ هویّتی و دینی جوامع اسلامی، فتاوایِ معیار یا دیدگاه‌های فقهیِ متّصف به رویّه‌های مشترک در راستایِ حفظ و صیانت از آحاد دنیای اسلام را مطمع نظر قرار می‌دهد و در واقع، در کنار فتاوایِ فقهی برآمده از مکاتب فقهی، به خلقِ فتاوایی اجتماعی یا گفتمانی در حوزه فقاهت که سعی در تقریبِ روشی در استنتاجِ احکام و فتاوایِ خاصِّ اجتماعی و احیاناً شمولِ منطقه ای از سوی مذاهب اسلامی دارد، می‌پردازد و کشف یا صیدِ این روشِ فقهی، آن چنان بعید به نظر نمی‌رسد.