1- احوال شخصيه در فقه اماميه و حقوق موضوعه
2- نكاح (ازدواج) ،- طلاق ، وصيت ، ارث
3- احوال شخصيه در فقه شافعيه
4- شرايط منعقد شدن ازدواج
5- حكم شرعي نفقه همسر
6- چگونگي و كيفيت دادن به حضانت و سرپرستي
7- اسباب ارث در اهل تسنن: قرابت يا نسب، ازدواج، ولاء
8- تبرعات مريض در مرض الموت
9- افتراقات و اشتراكات احوال شخصيه در فقه شافعيه و اماميه و حقوق موضوعه
10-شباهت هاي احكام نكاح در فقه اماميه و فقه شافعي
11- شباهت هاي طلاق در فقه شافعيه و اماميه و حقوق موضوعه
مسائل احوال شخصیه افراد جامعه از امور مهم و زیربنایی هر جامعه میباشد و اسلام به خاطر ویژگیهای آن احکام مقررات خاصی برای آن وضع نموده است. بهطور طبیعی با توجه به اختلاف قواعد و مقررات فقهی مذاهب اسلامی احکام و مقررات مربوط به احوال شخصیه در مذاهب مختلف نیز اختلاف پیدا میکند و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز این تفاوت را محترم شمرده و مطابق اصول 12 و 13 قانون اساسی ایرانیان غیر شیعه در احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث، وصیت) بر طبق مذاهب خودشان عمل میکنند و در انجام احکام و مقررات و مراسم مذهب خودشان آزادند. همچنین بهموجب ماده واحده قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه، محاکم ایران در پروندههای مربوط به احوال شخصیه مکلف گردیدهاند بر طبق مذهب خودشان رسیدگی و صدور حکم نمایند. در مورد مصادیق احوال شخصیه بین مذاهب اسلامی و نیز حقوقدانان اختلافنظر وجود دارد. فقه شافعی که تابع پیشوای خود امام شافعی میباشد بهعنوان یکی از مذاهب چهارگانه اهل تسنن نیز از این قاعده مستثنا نیست و دارای احکام و قواعدی است که با فقه امامیه و حقوق ایران متفاوت است. در مناطق شافعی نشین، قاضی در رسیدگی به پروندههای مربوط به احوال شخصیه باید طبق قواعد و احوال شخصیه فقه امام شافعی رسیدگی و صدور رأی نماید. در این کتاب بدواً احوال شخصیه فقه امامیه بهطور مختصر بیان گردیده و سپس از باب تطبیقی، با فقه شافعیه و حقوق ایران مقایسه میگردد.
عمل به اصول قانون اساسی مستلزم این است که دادگاهها و مراجع قضایی نیز بر اساس احکام و مقررات مذاهب در دعاوی آنها رسیدگی نمایند. ازآنجاکه قوانین موجود در مورد احوال شخصیه بر اساس فقه امامیه تنظیم شده و قضات نیز اطلاع تفصیلی از مقررات مذاهب غیر شیعی ندارند و قضات اهل سنت غالباً با قواعد مذهب خویش آشنایی دارند، در عمل قضات برای رسیدگی به پروندههایی که مربوط به احوال شخصیه اهل سنت میشود با مشکلاتی مواجه هستند و ناچار به ارجاع به مراکز و مجامع علمی اهل سنت و اخذ فتوای رسمی از آنها میشوند. در محدوده جغرافیایی ایران مسلمانان غیر شیعه بهویژه اهل تسنن پیرو فقه امام شافعی بیشتر از دیگران زندگی و سکونت دارند لذا پژوهش تطبیقی در حوزه احوال شخصیه میتواند قضات را در رسیدگی بهتر به پرونده کمک نموده و از صدور آرای متناقض جلوگیری نماید.