1- فلسفه اخلاقي كانت
2- فلسفه سياسي كانت
3- پيمان صلح پايدار
4- كانت و حقوق ملتها
5- مادههاي مقدماتي صلح پايدار
6- مادههاي نهايي و تعيين كنندۀ صلح پايدار
کتاب حاضر شرحی کلی از اندیشه بینالمللی امانوئل کانت[1]، فیلسوف آلمانی (1724-1804) ارائه میدهد. به طور خاص، این کتاب به دیدگاههای کانت در مورد صلح در میان بشر، کشورها و همچنین مسئلهی قانون، که کانت بنا نهادن آن را در جهت پی ریزی بنیان صلح ماندگار میان بشر و کشورها ضروری میداند، پرداخته است. دیدگاههای کانت در مورد صلح به صورت صریح در مقاله معروف او "صلح پایدار[2]" آمده است (1795: ویرایش دوم، 1976). ]1[ این کتاب بر استدلال صلح پایدار و بیان و تفسیر قانون صلح مطرح شده در این مقاله، تاکید دارد.
کانت به عنوان یکی از بزرگترین فلاسفه در فلسفهی مدرن غرب به شمار میرود که در قرن هفدهم با کارهای رنه دکارت[3]، فیلسوف عقلگرای فرانسوی (1650-1596) شروع شد. شهرت کانت در درجه اول به دلیل قدرت تبیین بررسی شالودههای نظریههای عقل و درک انسان است که او در اثر مشهور خود "نقد خرد محض" [4](1781: ویرایش دوم، 1787) ]2[ به آن پرداخت. استدلالهایی که در این اثر مطرح شدهاند کانت را به تحلیل اصول خرد عملی انسان که اساس اخلاقیات او را تشکیل میدهند، هدایت کرد. جوهرهی اصلی اخلاقیات کانت در این دو اثر بیان شدهاند: اصول اساسی متافیزیک اخلاق [5](1785) ]3[ و نقد خرد عملی (1788). ]4[ در سال 1970، کانت نقد قضاوت[6] ]5[ را به چاپ رساند که در آن، مابین مسائل دیگر، مفهوم طبیعت را به عنوان یک نظم هدفمند تحلیل کرد. در 1797، سومین اثر بزرگش در زمینۀ اخلاقیات چاپ شد: متافیزیک اخلاقیات[7]. این اثر به دو بخش تقسیم میشود: مولفههای متافیزیک عدالت ]6[ و اصول متافیزیک فضیلت. ]7[ مولفههای متافیزیک عدالت شامل شرح نظاممند فلسفهی سیاسی کانت است. با این حال، مولفههای اصلی اندیشه سیاسی او در آثار کوتاه تر دیگری نیز تفسیر شدهاند. یکی از این آثار صلح پایدار است. از دیگر آثار مورد توجه میتوان به ایدهای برای تاریخ جهانی با هدفی جهان وطنی [8](1784)، ]8[ روشنگری چیست؟ [9](1784)، ]9[ تئوری و کاربرد [10](1793)، ]10[ و رقابت اندیشهها [11](1798) ]11[ اشاره کرد.
در میان نوشتههای سیاسی او، صلح پایدار اثری است که دغدغههای سیاسی کانت را به عنوان یک نظریهپرداز سیاسی به بهترین شکل منعکس میکند. چرا که کانت به علت توجه و تاکید به بعد بینالمللی سیاست، در میان نظریهپردازان سیاسی چهرهای مطرح است. چنانچه در بررسی استدلال صلح پایدار در این کتاب بحث خواهیم کرد، کانت اصول اولیه اخلاقی-سیاسی قانون، حقوق، عدالت، و مشروعیت را چیزی بیشتر از تفسیر چگونگی کاربرد این اصول در تشکیل جامعه انسانی که در دولت مدنی یافت میشود، نمی داند. از نقطه نظری که کانت در فلسفه سیاسی اتخاذ کرده بود، تفسیر اصول اولیهی اخلاقی- سیاسی نیز به توضیح جامعی در مورد چگونگی کاربرد این اصول در قلمرویی که کشورهای مجزا و مستقل در آن همزیستی میکنند، نیاز دارد.
حوزهی همزیستی کشورها از نظر کانت حوزهی سیاست بینالملل بود و از دیدگاه او سیاست بینالملل چیزی بود که باعث شروع شدن یک مسئلهی خاص میشد. از نظر کانت ماهیت مسئلهی بینالمللی این بود که شرایط طبیعی جامعه به شکل شرایط جنگ در نظر گرفته میشد. بنابراین شرایط طبیعی جامعه با فقدان حاکمیت قانون مناسب و کافی برای تامین امنیت حقوق کشورها شناخته میشد.