1- الزام شوراي امنيت و ارگان هاي فرعي آن به رعايت حقوق بشر
2- رابطه ميان صلح و امنيت جهاني و حقوق بشر از ديدگاه شوراي امنيت
3- قابليت استناد به قواعد بين المللي حقوق بشر در برابر شوراي امنيت
4- رويه عملي كميته ضد تروريسم شوراي امنيت به رعايت حقوق بشر
5- تاكيد بر رعايت حقوق بشر در قوانين مبارزه با تروريسم
6- احترام به حقوق بشر در مورد متهمان به اقدامات تروريستي
7- آمبودزمان كميته ضد تروريسم شوراي امنيت
8- حاكميت قواعد حقوق بشر در مبارزه عليه تروريسم
9- چارچوب هاي حقوق بشري مداخلات شوراي امنيت در مبارزه عليه تروريسم
1-آغاز سخن
رویکرد سازمان ملل در مورد مبارزه با تروریسم با حمله غافلگیرانه گروه تروریستی القاعده به برجهای دوقلوی سازمان تجارت جهانی، جامعه بینالمللی را سراسیمه کرد تا بلافاصله سازمانهای بینالمللی وکشورها سیاستها، اقدامات و راهکارهایی برای مقابله با این مسئله بینالمللی اتخاذ کنند. سازمان ملل متحد که بزرگترین و برجستهترین سازمان بینالمللی میباشد. نسبت به این حوادث تروریستی واکنش نشان داد. شورای امنیت سازمان ملل متحد بهعنوان مهمترین رکن سیاسی و بازوی سازمان، در اولین اقدام خود بلافاصله تشکیل جلسه داد و قطعنامه ۱۳۶۸ را به اتفاق آرا صادر کرد. در این مدت مجمع عمومی سازمان ملل که تمامی کشورهای عضو در آن حضور دارند قطعنامه شماره ۵۶/۱ را تصویب کرد، این قطعنامه اقدامات تروریستی را به شدت محکوم کرد و از سایر نهادهای سازمان خواست که پاسخ مناسب و هماهنگی نسبت به حوادث اخیر اتخاذ کنند. قطعنامه ۱۳۶۸ شورای امنیت بر حق ذاتی کشورها در دفاع از خود بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد تاکید کرد. از اعضای جامعه بینالمللی خواست که در مقابله با تهدیدات جدید بینالمللی متحد و هماهنگ باشند. این قطعنامه همچنین اقدامات ایالات متحده و متحدینش را که به گروه تروریستی القاعده اعلان جنگ داده بودند را مورد تأیید قرار داد. اما قبل از حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ سازمان ملل و بسیاری از کشورها به تروریسم بهعنوان یک معضل در سطح داخلی، ملی و یا در سطح منطقهای نگاه میکردند و توجه چندانی به پدیده تروریسم نمیکردند و همچنین سازمانهای بینالمللی در نوع اقدام علیه گروههای تروریستی و حامیان مالی و انسانی آنها تا حد زیادی با فراغ بال عمل میکردند. اما فروپاشی برجهای دو قلو سازمان تجارت جهانی که نماد قدرت و جلال امریکا و نظام سرمایهداری بود، باعث شد که دیگر تروریسم بهعنوان یک معضل در سطع بینالمللی تعریف شود و بر این اساس سازمان ملل در مدیریت این مبارزه علیه تروریسم بینالملل که جان انسانهای بیگناه بسیاری را گرفته بود، مسولیت مهمی برعهده داشت. البته سایر ارکان و نهادهای سازمان ملل در بعد غیرنظامی سیاستهایی از قبیل: کاهش شکاف بین شمال و جنوب از طریق کمک به پیشرفت و توسعه کشورهای جهان سوم، دمکراسی سازی، مبارزه با فقر و بیسوادی، فساد مالی، اداری و پولشویی و توجه بیشتر به شأن و منزلت انسانها اتخاذ کردند. شورای امنیت در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۱ قطعنامه ۱۳۷۳ را صادر کرد. براساس این قطعنامه یک کمیته به نام کمیته ضد تروریسم(CTC) تشکیل شد و یکسری مجازاتهایی برای مرتکبین و حامیان مالی و انسانی تروریستها در هر کجا که باشند تعیین شد. بندهای دیگر این قطعنامه پس از آنکه کشورهای عضو را از هرگونه همکاری و کمک به تروریستها بازمیدارد، اعضا را در مبارزه با تروریستها از طریق همکاری کامل اطلاعاتی، تعقیب و مجازات تروریستها و تصویب کنوانسیونهای بینالمللی متعهد به همکاری میکند.
کمیته مبارزه با تروریسم نهادی فرعی از شورای امنیت سازمان ملل است که بر اساس قطعنامه شماره ۱۳۷۳ سال ۲۰۰۱ شورای امنیت که به اتفاق آراﺀ در ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و به دنبال وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ایالات متحده به تصویب رسید، تأسیس شد. این کمیته تحت قطعنامههای ۱۳۷۳ و ۱۶۲۴ شورای امنیت هدایت شده و به فعالیت در زمینههای مربوط به فرایند مبارزه با پدیده تروریسم میپردازد. هدف از تشکیل این کمیته تقویت توانایی کشورهای عضو سازمان ملل برای مقابله و پیشگیری از اقدامات تروریستی هم درون مرزهای کشورهای عضو و هم در مناطق مختلف دنیا میباشد. این کمیته با کمک هیئت مدیره اجرایی که مسئولیت اتخاذ تصمیمات مربوط به کمیته، هدایت ارزیابیهای کارشناسانه هرکدام از کشورهای عضو و تسهیل انتقال کمکهای فنی به کشورها را در این راستا برعهده دارد، در مسیر مبارزه با تروریسم گام برمیدارد. کمیته مبارزه با تروریسم یک منبع مستقیم در جهت مبارزه با تروریسم نیست، بلکه این نهاد بهعنوان واسطهای میان کشورها و یا گروههای دارای ظرفیت و توانایی برای اقدامات ضد تروریستی و کشورهای نیازمند یاری عمل میکند.
در ۲۶ مارس ۲۰۰۴ شورای امنیت قطعنامه ۱۵۳۵ را تصویب کرد که براساس آن مدیریت اجرایی ضد تروریسم (CTED) تأسیس میشود. درواقع این مدیریت بهمنظور تقویت فعالیتهای کمیته ضد تروریسم (CTC) از طریق فعالیتها و ظرفیتهای بینالمللی، منطقهای، زیرمنطقهای، سازمانی و همچنین کمک به کشورهایی که نیاز به همکاری در اجرایی کردن تعهدات خود براساس ۱۳۷۳ دارند، میباشد. همچنین بر این اساس، فعالیتهای CTC و CTED در آینده توسعه مییابد. هر دولت عضو سازمان ملل براساس قطعنامه ۱۳۷۳ موظف است که گزارشهای اولیه خود را در رابطه با اقداماتش به CTC ارائه دهد. از ۱۹۱ عضو سازمان ملل ۱۶۱ کشور تمایل به همکاری بیشتری از خود نشان دادهاند. کمیته ضد تروریسم (CTC) و مدیریت اجرایی ضد تروریسم (CTED) با چالشهایی از قبیل خودداری بعضی از کشورها و سازمانها از ارئه گزارش، فقدان امکانات لازم بعضی از کشورها و سازمانهای بینالمللی برای اجرایی کردن قطعنامه ۱۳۷۳ و همچنین نبود ضمانت اجرای کافی و روشن مواجه هستند.
2-طرح موضوع
هدف از طرح موضوع فوق، بررسی مفاهیم تروریسم و ارائه تصویری از جایگاه و فعالیتهای کمیته ضد تروریسم شورای امنیت در مبارزه با تروریسم بین المللی و میزان انطباق آن با تعهدات حقوق بشری و تشریح روند تکاملی این فعالیتها به موازات گسترش اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بهخصوص پس از واقعه 11 سپتامبر 2001 و ارزیابی از میزان موفقیت در فعالیتهای فوقالذکر و بررسی مفاد قطعنامه 1373 (2001) و بررسی کنوانسیونهایی که کمیته ضد تروریسم مبدع آنها بوده و بررسی میزان الحاق کشورها به کنوانسیونهای مقابله با تروریسم از زمان تأسیس کمیته بههمراه بررسی اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرایی نمودن مفاد قطعنامه 1373 شورای امنیت، میباشد. همچنین موضوع فوق میتواند مراجع ذیربط داخلی و جامعه حقوقی کشور را با یکی از نهادهای فرعی شورای امنیت و سازوکارهای آن آشنا سازد و فهم جامعی را از جایگاه حقوق بشر در حقوق بینالملل در میان صاحبنظران این رشته ترسیم کند.
آنچه بهعنوان سوال اصلی در موضوع فوق میتوان مطرح کرد عبارت است از آنکه چگونه میتوان کمیته ضد تروریسم شورای امنیت را که مأموریت خطیری در مبارزه با تروریسم دارد به رعایت موازین حقوق بشری ملزم دانست؟ پرواضح است که برای پاسخگویی به سوال فوق ابتدا باید عملکرد کمیته ضد تروریسم شورای امنیت در برابر اعضاء و افراد ادعایی وابسته به گروههای تروریستی همچون القاعده و داعش را مورد بررسی قرار داد تا میزان التزام کمیته ضد تروریسم به رعایت حقوق بشر روشن شود.
بهعنوان فرضیه میتوان بیان داشت که قواعد حقوق بشر اعتباری فرامعاهدهای دارد و در قبال تمام اعضای جامعه بینالمللی از جمله سازمان ملل متحد و ارگانهای فرعی آن مثل کمیته ضد تروریسم شورای امنیت قابل استناد است. همچنین علیرغم تأکیدات قطعنامههای متعدد شورای امنیت درخصوص احترام به حقوق بشر در فرایند مبارزه و مقابله با تروریسم، موارد متعددی وجود دارد که عملکرد کمیته ضد تروریسم شورای امنیت موجب نقض حقوق افراد شده است.
3-تعریف مفاهیم
شورای امنیت سازمان ملل متحد: یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بینالمللی را به عهده دارد.
کمیته ضد تروریسم (CTC): یکی از نهادهای فرعی شورای امنیت میباشد که بر اقدامات کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای ایجاد یک قابلیت جهانی برای مقابله با تروریسم نظارت دارد.
مدیریت اجرایی کمیته ضد تروریسم (CTED): توانایی کمیته ضد تروریسم را در جهت نظارت بر اجرای قطعنامه 1373 و انجام مؤثر وظایفش در راستای ایجاد ظرفیتهای بیشتر در زمینه فعالیتش، افزایش میدهد.
تروریسم بینالمللی: به استفاده از خشونت و یا تهدید به استفاده از خشونت برای دستیابی به اهداف سیاسی، مذهبی و یا ایدئولوژیکی گفته میشود.
حقوق بشر: حقوق بشر اساسیترین و ابتداییترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهرهمند میشود.
کمیساریای عالی حقوق بشر: بخشی از سازمان ملل متحد میباشد که در زمینه تبلیغ و حفاظت حقوق بشر با ضمانت قوانین جهانی فعالیت کرده و همچنین در اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز وجود آن الزامی شمرده شده است.