اطلاعات کتاب
۱۰%
موجود
products
قیمت کتاب چاپی:
۲۱۰۰۰۰۰ريال
تعداد مشاهده:
۲۳۶۲






حقوق کیفری ارز

پدیدآوران:
دسته بندی: علوم جنايي - جرايم مواد مخدر و قاچاق كالا و ارز

شابک: ۹۷۸۶۲۲۷۲۶۹۱۲۳

سال چاپ:۱۴۰۴/۰۶/۱۲

۱۵۲ صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ ۲
قیمت کتاب الکترونیک: ۱۰۵۰۰۰۰ريال
تخفیف:۱۰ درصد
قیمت نهایی: ۹۴۵۰۰۰ ريال

توجه


برای خرید بیش از دو جلد از یک عنوان کتاب‌ چاپی مجد و یا امجد، تخفیف 15 درصد اعمال می‌شود. تعداد را در سبد خرید اضافه کنید.
با خرید هر کتاب الکترونیک مجد، یک کد فعال سازی ساخته و ارائه می‌گردد. چنانچه برای استفاده در دستگاه‌های دیگر، به چند کد نیاز دارید، خرید‌های مجدد از هر کتاب مشمول 50 درصد درصد تخفیف خواهد شد.
کتاب‌های الکترونیکی مجد دارای امکانات یادداشت‌نویسی، علامت‌گذاری و جستجوی پیشرفته است و فقط در سیستم ویندوز رایانه یا لپ‌تاب قابل استفاده می‌باشد.


1- مفاهيم، مباني و تحولات
2- تحولات جرم انگاري جرايم ارزي و بازشناسي مرتكبان آن
3- اركان تشكيل‌دهنده جرايم ارزي
4- ركن قانوني جرايم ارزي
5- ركن رواني جرايم ارزي
6- واكنش‌هاي كيفري به جرايم ارزي
7- واكنش نسبت به جرايم ارز بر اساس نوع مجازات
8- واكنش كيفري به جرايم ارزي براساس شيوه ارتكاب جرم
9- واكنش نسبت به قاچاق ارز براساس سوءنيت خاص مرتكب
10- آيين دادرسي افتراقي جرايم ارزي
11- دستگاههاي كاشف جرايم ارزي
12- وصول جريمه نقدي از محل وثيقه ثالث

از زمان رونق داد و ستد بين‌المللي کالا،دولت ها، در راستای سیاست‌های مالی خود،به آن به‌عنوان يکي از منابع اساسي تأمين بودجه چشم دوخته و نظاماتي را توأم با ضمانت اجراي مدني-اداري، براي ورود و خروج آن وضع کردند. فقدان بازدارندگي پاسخ‌هاي مدني از يک‌سو و کاهش تدريجي وصول عوارض گمرکي به دليل عدم رعايت مقررات از سوي ديگر، قانون‌گذار را به چاره‌انديشي واداشت. حاصل اين چاره‌انديشي در نهايت، به‌زعم قانون‌گذار، به زود بازده‌ترين و ساده‌ترين پاسخ، يعني ضمانت اجراي کيفري محدود شد. در واقع، با وجود اينکه ورود و خروج غيرمجاز کالا و ارز، يعني قاچاق ماهيتا پديده‌اي اقتصادي است، ليکن دولت‌ها به جاي يافتن راه حل ريشه‌اي و اصلاح نظام اقتصادي و اجتماعي، به مبارزه کيفري از طريق جرم‌انگاري روی مي‌آورند.


در ايران نخستين قانون خاص راجع به قاچاق در تاريخ 16/12/1306 تصويب شد. شش سال بعد، قانون مجازات مرتکبين قاچاق در تاريخ 29/12/1312با پيش‌بيني دسته‌بندي جديد از قاچاق و پاسخ‌دهي براساس ماهيت عمل و نوع کالا تصويب و لازم‌الاجرا شد و پس از آن با توجه به تحولات اقتصادي-اجتماعي و تغيير شيوه ارتکاب، طي سال‌هاي 1316، 1319، 1337، 1350، 1353، 1360 و 1373 دستخوش اصلاحات مختلف شد.[1]


به طورخاص در خصوص ارز،پس از پايان جنگ و شرايط خاص حاکم بر کشور به لحاظ اقتصادي، در تاریخ 19/9/1369 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و چون اخلال در سه حوزه الف: در نظام پولی یا ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز یا ضرب سکه قلب یا جعل اسکناس عمده ( بند الف ماده یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور )؛ ب: اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی از طریق گرانفروشی کلان و ج: اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق سوء استفاده عمده با پاسخ هاي شديد کيفري مواجه شد.[2]


با سپري شدن نزديک به سه دهه از شرايط پساجنگ و نيز تحولات مختلف سياسي، اقتصادي و اجتماعي، در نهایت قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1392 به تصویب رسید و در سال 1394 و 1400 با اصلاحات مختلفی روبرو گردید.


این قانون با توجه فراوانی مقررات ناظر به قاچاق کالا و ارز و بعضا تعارض در آنها،طی ماده 78، قانون مجازات مرتكبين قاچاق مصوب 29/12/1312 با اصلاحات بعدي، قانون نحوه اعمال تعزيرات حكومتي راجع به قاچاق كالا و ارز مصوب 12/2/1374 مجمع تشخيص مصلحت نظام، قانون راجع به جلوگيري از عمل قاچاق توسط وسايل نقليه موتوري دريايي مصوب ۹/۸/۱۳۳۶، مواد (۳۵) و (۳۶) قانون تأسيس سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي مصوب ۲۴/۱۰/۱۳۷۰، ماده (۶۲) قانون نظام صنفي مصوب 24/12/1382، تبصره ماده (۳)، ماده (۸) و بند (ب) ماده (۹) قانون ممنوعيت به كارگيري تجهيزات دريافت از ماهواره مصوب ۲۳/۱۱/۱۳۷۳، بند (د) ماده (۲۲) قانون حفاظت از منابع آبزي جمهوري اسلامي ايران مصوب ۱۴/۶/۱۳۷۴، تبصره (۱) ماده (۳) قانون الحاق يك تبصره به ماده (۱) و اصلاح ماده (۳) قانون مربوط به مقررات امور پزشكي و دارويي و خوردني و آشاميدني مصوب 10/12/1379، بندهاي (۱)، (۲) و (۴) ماده (۱۲) قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 5/8/1384، مواد (۳)، (۴)، (۵)، (۶) و (۷) قانون اختيارات مالي و استخدامي سازمان بنادر و كشتيراني و تشكيل گارد بنادر و گمركات مصوب 19/4/1348و لايحه قانوني انحلال گارد بنادر و گمركات مصوب 14/9/1358شوراي انقلاب را نسخ نمود و به نوعی به پراکندگی مقررات این حوزه پایان داد.


با این حال،علی رغم اینکه عنوان قانون، مبارزه با قاچاق كالا و ارز است لکن قبل از اصلاح سال 1400، مواد آن در ارتباط با کالا و ارز، به لحاظ کمی ازهیچ توازنی برخوردار نبوده و از تعداد 77 ماده،صرفا چند ماده[3] که از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کرد‌‌ٔ به مساله جرم- تخلف انگاری ارز و پاسخ بدان پرداخته است،این در حالی است که مساله ارز برای کشور ما به دلیل مواجه شدن با تحریم‌های مختلف،از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اقتضا داشته قانونگذار در اصلاحات بعدی، با توجه ارتباط این جرم با جرایم دیگر اقتصادی مانند پولشویی و جرایم مالیاتی،چه بلحاظ ابعاد ماهوی و چه شکلی مورد توجه ویژه قرار دهد و از نگاه جزیره ای و فرعی به این حوزه صرفنظر نماید.


گفتنی است در راستای رفع این دغدغه،قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالاو ارزمصوب 10/11/1400،با پیش بینی ماده 2 مکرر،مصادیق قاچاق ارز را با توجه شیو‌های جاری ارتکاب آن در عمل،تا حد قابل توجه توسعه داده است و ذیل این ماده طی هشت بند و نه تبصره به این موضوع پرداخته است.این قانون همچنین با توجه به تصریح بند (۲) سیاست‌های کلی قضائی (ابلاغی مورخ ۰۱/‏۰۹/‏)۱۳۸8 مبنی بر لزوم تمرکز کلیه امور دارای ماهیت قضائی در قوه قضائیه، تلاش کرده است در راستای اقدامات واکنشی،عمده اشکال قاچاق کالا و ارز و علی الخصوص قاچاق ارز جرم تلقی شود.همچنین در چارچوب اقدامات کنشی و پیشگیرانه وبویژه در جهت اجرایی نمودن بند 19سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، ارزی و تجاری،کلیه واردکنندگان کالا موظف شده اند منشأ ارز کالاي وارداتی خود را پس از ثبت سفارش و قبل از ترخیص اظهار نمایند.[4]البته محورهای جدید قانون مذکور محدود به این موارد نیست.اگرچه عمده ی نوآوری آن به قلمرو قاچاق کالا اختصاص یافته است.[5]


اینجانب در این اثر تلاش کردم در حد توان مختصر و با توجه به تجربه چندین ساله در رسیدگی عملی به این موضوع،ابعاد مختلف جرم و تخلف ارز را از منظر حقوق کیفری ماهوی و شکلی بررسی نمایم که البته عاری از ایراد نیست.در به روز رسانی مقررات و اصلاحات مختلف،از مساعدت و همکاری دوستان متعدد بهره گرفتم که در اینجا از تک تک این دوستان صیممانه قدردانی می‌کنم و اعلام می‌کنم جز با همکاری شما این اثر به پایان نمی‌رسید.امید دارم انتشار آن در اصلاح و بهبود شیوه مبارزه علمی با این جرم-تخلف موثر واقع شود.بی تردید دریافت نظرات اصلاحی-انتقادی و نیز پیشنهادات خوانندگان،موجب دلگرمی نویسنده در تقویت این اثر خواهد شد.