1- مفهوم حضانت كودك و ترتيب مستحقين حضانت
2- ماهيت حضانت و حكم آن
3- شرايط مستحقين حضانت در آراء فقها و حقوقدانان
4- مفهومشناسي واژه «امانت» و بررسي آراء فقها
5- مفهوم واژه «امانت» و واژههاي متناظر آن و ارتباط ميان اين واژهها
6- بررسي ادله و آراء موافقين و مخالفين اشتراط امانت حاضن
7- شرطيت امانت براي حضانت در قوانين و مقررات ايران
8- ميزان توجه قانونگذار ايران به شرط امانت حاضن
9- راهكارهاي تكميل و اصلاح قوانين و مقررات ايران در باب شرط امين بودن حاضن
موضوع حضانت، یکی از مباحث پیچیده حقوق خانواده میباشد و با وجود مطالعات گسترده پیرامون آن، هنوز مسائلی از آن ناشناخته مانده است. یکی از این مسائل، شرایط لازم جهت تصدی این امر مهم و انسانساز است. از جمله این شرایط شرط امین بودن حاضن میباشد و اهتمام ما در این پژوهش بر آن قرار خواهد گرفت.
حضانت از دیدگاه اسلام، تنها پرورش کودک در بعد جسمیو تأمین نیازهای مادی وی نیست؛ این کمترین چیزی است که در پرورش انسان، لازم است. اینکه در روایات سفارش شده است در شیر دادن به کودک دقت کنید و هر زنی را برای شیردادن انتخاب نکنید[1]... یا شیر زنی را که از زنا باردار شده به کودکتان نخورانید[2] برای تأمین همین هدف است؛ زیرا اگر حضانت، تنها شیردادن و پرورش جسمیکودک بود، بین شیر زن نیکوکار و بدکار تفاوتی نبود.
آنچه سبب شده است آموزههای دینی به یکی سفارش و از دیگری نهی کنند، تأثیر تکوینی عمیقی است که شیر در بعد معنوی و روانی کودک دارد.
در جایی دیگر امام سجاد (علیهالسلام) در مورد حق فرزند فرمودهاند: «اما حق فرزندت این است که بدانی تو مسؤولیت سرپرستی او را از حسن تربیت و راهنمایی او بر خدای عزوجل و کمک او بر طاعت و فرمانبرداری خدا در مورد تو و در مورد خودش به عهده داری».[3]
از این روایات یا نمونههای فراوان دیگری که در این موضوع از پیشوایان دینی به ما رسیده است به دست میآید در پرورش کودک، اهتمام به بُعد روانی و معنوی، اگر لازمتر از توجه به بُعد جسمیو مادی نباشد، کمتر نیست. به همین سبب شرایط مطرح برای سرپرست کودک را میتوان به دو دسته تقسیم نمود: یک دسته شرایطی که به بُعد معنوی کودک نظر دارد و لزوم فراهم بودن آنها در سرپرست، بدین سبب است که زمینه بالندگی و رشد معنوی کودک فراهم شود؛ مانند اسلام و امانتداری؛ دسته دوم، شرایطی که برای تأمین مصالح مادی و جسمیکودک است؛ نظیر عقل و قدرت و عدم ابتلا به بیماریهای خطرناک و... .[4]
به طور کلی شرایط مطرح شده در منابع معدودی از متون فقهی در مورد حاضن عبارت است از: اسلام، عقل، حریت، قدرت، عدم ازدواج مجدد مادر، مقیم و امین بودن.[5]
از منظر فقهی از جمله شروط مهم در باب حضانت کودک که در عصر حاضر بیشترین موضوعات را به خود اختصاص داده است، شرط «امانت» میباشد. این شرط جزء شروط اختلافی در میان آراء فقها است. برخی از فقها با شرطیت آن موافق میباشند[6] و ادله آنان عدم اطمینان از خیانت حاضن، ایجاد زمینههای بدآموزی و پیدایش عسروحرج در صورت فقدان این شرط میباشد.[7] عده ای نیز مخالف بوده[8] و ادله ایشان اشفقیت والدین نسبت به کودک[9] و اطلاق روایات[10] در این زمینه میباشد و برخی نیز به این شرط اشارهای ننمودهاند.[11]
ضمن آنکه نسبت به مفهوم امانت در بین آراء فقها نیز اختلافنظر وجود دارد. برخی آن را به عدالت،[12] برخی به آشکار نشدن نشانههای فسق[13] و برخی به عدمخیانت و کوتاهی در مسائل مربوط به زندگی کودک[14] معنا نمودهاند.
به دلیل دامنه قابل توجه اهمیت موضوع حضانت، به ویژه برای کودکان و درگیر بودن این موضوع با شرط امانتی که برای رد و برای اثبات آن ادلهای قابل توجه وجود دارد و تاکنون وفاق فقهی در مورد آن صورت نگرفته است، لازم میآید در پژوهشی مستقل به رد یا اثبات این شرط پرداخته شود.
با سیری در کتب فقهی که برگرفته از اسلام ناب است مشاهده میشود با توجه به تعابیر فقها نظیر اینکه: جان کودک مانند زمین خالی است که از اطرافیان خود تأثیر میپذیرد،[15] فاسق ممکن است باعث انحراف در دین کودک گردد،[16] یا سپردن کودک به مادر غیرامین متضمن عسر و حرج کودک است[17]، این مطلب به ذهن متبادر میشود که مقصود از امانت در لسان فقها، صلاحیت اخلاقی است و گرنه صلاحیت لازم برای مراقبت از جسم کودک از شرایط دیگر مانند سلامت و قدرت برداشت میگردد. در پژوهش حاضر تفصیل آراء فقها در این باب مورد مداقه قرار خواهد گرفت.
از بررسی شرط امین بودن در قوانین موضوعه به دست میآید که قانونگذار در مورد شرط امانت حاضن، به صراحت سخن نگفته است. لیکن میتوان لزوم آن را از ماده 1173 قانون مدنی[18] استنتاج کرد. همچنین بررسی قوانین مربوط به کودک نشان میدهد قانونگذار در تمام مواردی که قرار است حضانت کودک به شخصی غیر از والدین سپرده شود، به موضوع سلامتی روح و روان کودک توجه نموده است و به همین دلیل است که صلاحیت اخلاقی و عدم اشتهار به فساد را از شرایط تصدی سرپرست کودک محسوب نموده است.
جلب مصلحت کودک از مواردی است که در قوانین و مقررات بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین بنا به نظریه 4771/7-15/11/1369 اداره کل امور حقوقی قوه قضائیه[19] آنچه در مورد اطفال باید مورد توجه قرار گیرد، مصلحت طفل میباشد و به طور مستقیم به صلاحیت حاضن اشارهای نشده است. این نظر مصلحت کودک را در هر حالتی مقدم دانسته و تصمیم دادگاه را مبتنی بر آن نموده است و گرفتن کودک از حاضن را تنها در صورت عدم صلاحیت وی و عدم تأمین مصلحت کودک، ممکن نموده است. بنابراین به نظر میرسد در رویه قضایی بیشتر به مصلحت کودک توجه شده و در نتیجه صلاحیت حاضن در کنار آن در نظر گرفته میشود. مؤید این دیدگاه قسمت اخیر ماده 1173 ق.م میباشد که پس از ذکر مصادیقی از عدم صلاحیتاخلاقی حاضن، رأی نهایی را به نظر دادگاه موکول کرده و تصمیم دادگاه را در صورت تأمین مصلحت کودک، ترجیح داده است. ضمن بررسی معیار کلی دادگاه برای حکم خویش، این امر در فقه امامیه نیز بایستی مورد بررسی قرار گیرد و در معنای امانت حاضن علاوه بر صلاحیت اخلاقی حاضن مصلحت کودک نیز مورد توجه قرار گیرد.
با توجه به نظریات فوقالذکر، در حقوق موضوعه و بر اساس قوانین و مقررات، میتوان خاطر نشان کرد که مصلحت کودک بیش از هر چیزی مورد توجه قانونگذار است؛ ولی تشخیص مصلحت کودک و شاخصههای آن امری است که به آن اشارهای نشده و تا کنون رویه واحدی در این زمینه ایجاد نگردیده است. همچنین تفکیک روشنی در مورد صلاحیت اخلاقی حاضن و رعایت مصلحت کودک صورت نگرفته است و در این ارتباط با خلأها و ابهامهای قانونی مواجه هستیم؛ زیرا، شرط امانت در قانون ذکر نگردیده و تنها به صلاحیت اخلاقی که مفهومینسبی بوده و نیازمند تبیین از منظر عناصر سازنده آن است، اشاره شده است. به نظر میرسد بتوان با انجام پژوهشی مفهومی بر روی واژه «امانت» به ضابطهای برای ایجاد وحدت رویهای در این مورد رسید؛ زیرا کودکان به عنوان افرادی آسیبپذیرتر از سایرین، چه در خانواده و چه در جامعه، نیازمند قانونگذاریهای خاص حمایتی در قلمروهای مختلف حقوقی هستند. اگر سیاست تقنینی یک کشور به موقعیت خاص اطفال در درون خانواده و اجتماع در تدوین قوانین توجه نکند، چه بسا این امر سبب اختلال در مسیر رشد عادی، جسمی، فکری و اجتماعی آنها خواهد شد.[20]
با عنایت به آنچه بیان شد و مد نظر قرار گرفتن اینکه در عصر کنونی کودکان با مشکلات گوناگون و متعددی مواجه هستند، که غالباً به سبب عدم صلاحیت اخلاقی حاضن میباشد، از این رو بررسی ادله شرط امین بودن اهمیتی خاص مییابد؛ زیرا؛ این شرط در آراء فقها اختلافی میباشد و در دادگاهها نیز رویه قضایی منسجم یا حتی قانونی صریح که در طرح دعوایی بتوان بر آن تکیه نمود، وجود نداشته و به دست آوردن ملاک کلی در این مورد و روشن نمودن مبانی این بحث کمک به اصلاح قوانینی است که به طور غیرمستقیم به بهبود وضعیت کودکان مربوط میگردد. در این صورت حکم مسأله مشخص خواهد شد که آیا بایستی کودک از چنین سرپرستانی جدا گردد و یا اینکه به دلیل اشفق دانستن آنان باید از تحت سرپرستی قرار گرفتن کودک توسط چنین افرادی حمایت نمود؟ دیگر آنکه حقوق ایران ریشههایی عمیق در فقه امامیه داشته و شدیداً از آن متأثر است. بنابراین ضروری است که نتایج بررسیها وکنکاشهای مربوطه در فقه را به صورت قوانین اجرایی لازمالرعایه در آورد، تا کمک شایانی به حل ابهام و خلأهای قانونی آن باشد.
در بخش نخست پژوهش به کلیات مبحث حضانت اشاره شده است تا جایگاه موضوع این پژوهش در میان مباحث مربوط به حضانت روشن گشته و مقدمات بحث «شرطیت امانت برای حضانت» مشخص گردد. در بخش دوم ابتدا مفهوم «امانت» در لغت و استعمال فقها تبیین شده است. با توجه به اینکه مفهومشناسی این واژه امری بدیع است و کسی تا کنون متعرض آن نشده است، این امر نیاز به مداقه داشته و بحث و تحقیق وسیعی را در میان استعمالات فقها میطلبد.
در ادامه آراء موافقین و مخالفین اشتراط امانت حاضن و ادله ایشان مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته و دیدگاه فقه امامیه در خصوص شرط امانت حاضن تبیین گردیده است. با توجه به اختلاف آراء فقها در این باب و همچنین اختلاف ادله ایشان در خصوص شرط امانت حاضن، لازم میآمد ادله فقها یک به یک بررسی شده و مورد مداقه قرار گیرد.
در بخش سوم، رویکرد حقوق و قوانین موضوعه ایران در خصوص شرط امانت حاضن تبیین گردیده است. حقیقت آن است که در قوانین حقوقی ایران تعریف مشخصی از امانت به چشم نمیخورد، اگر چه در بین قوانین مدنی موادی وجود دارد که به طور غیرمستقیم به زوایایی از این شرط اشاره نمودهاند. بنابراین برای دستیابی به شرط امانت حاضن، لازم میآید تمامیقوانین و مقررات مربوط به کودک بررسی و مورد کنکاش قرار گیرد. پس از بررسی موارد قید شده، خلأها و ابهامات قانونی اشتراط امانت حاضن روشن گشته و در ادامه راهکارهای اصلاح قوانین و مقررات توسط نگارنده پژوهش ارائه گردیده است.