1- كليات و مباني مسئوليت مدني
2- مسئوليت مدني ناشي از تصادفات وسايل نقليّه
3- نظام جبران خسارت و بيمه مسئوليت مدني حوادث رانندگي
4- تعريف وسيله نقليّه و انواع آن
5- شرايط مسئوليت مدني ناشي از حوادث رانندگي و توزيع آن
6- ضرر ناشي از حوادث رانندگي و طرز جبران
7- بيمه مسئوليت مدني ناشي از حوادث رانندگي
8- تعريف و جايگاه بيمه مسئوليت مدني
9- حدود تعهدات طرفين بيمه مسئوليت مدني ناشي از حوادث رانندگي
مسائل مربوط به حوادث رانندگی یکی از مشکلات بغرنج کلیه جوامع و خصوصاً جامعه ما بوده و میباشد که همواره مورد توجه قانونگذاران واقع شده است. حوادث رانندگی دارای آثار مخرّب اقتصادی و اجتماعی زیادی است. زیرا، در پی این قبیل حوادث ممکن است خانوادهای سرپرست خود را از دست بدهد و مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی از این باب متوجه خانواده مزبور میشود. یا ممکن است شخصی در اثر حادثه رانندگی دچار معلولیت گردیده و به دنبال آن مسائل مربوط به نحوه درمان و تامین زندگی وی مطرح میشود. به جهت وجود چنین آثاری است که برای عاملین حوادث رانندگی، قانونگذاران دو نوع مسئولیت را مقرّر کردهاند. اول مسئولیت کیفری نسبت به کسانی که مقرّرات و ضوابط مربوط به استفاده از وسایل نقلیّه را رعایت نکرده و باعث ایجاد حادثه شدهاند. چنانکه قانون مجازات اسلامی طی مواد 714 الی 719 برخی از مصادیق رفتارهای خطرناک حادثه آفرین را جرم تلقی و مجازاتهایی نیز برای آنها پیشبینی نموده است.
دوم اینکه در کنار مسئولیت کیفری این اشخاص، مسئولیت مدنی نیز جهت جبران خسارات وارده پیشبینی شده است. در این خصوص نیز نظام حقوقی ایران متناسب با پیشرفتهای تکنولوژی، تحولاتی را به خود دیده است. قانون مدنی برای اولین بار در زمینه مبنای مسئولیت مدنی ناشی از حوادث رانندگی به نظریه تقصیر تمایل نشان داد. در نتیجه، زیاندیده حوادث رانندگی بایست تقصیر راننده را به اثبات برساند تا در دعوای مسئولیت پیروز شود. قانون مسئولیت مدنی مصوب سال 1339 که قانونی مترقّی بود در این خصوص متضمّن حکمی نبود. امّا مشکلات ناشی از اثبات تقصیر و تعدّد وشدّت خسارات ناشی از این حوادث باعث شد تا مقنّن در سال 1347 قانون بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیّه موتوری در مقابل شخص ثالث را به تصویب برساند. بر اساس این قانون دارنده وسیله نقلیّه نوعاً مسئول جبران خسارات اشخاص ثالثی است که در اثر این حوادث دچار ضرر و زیان شدهاند و از طرف دیگر وی ملزم به بیمه نمودن این مسئولیت خویش نزد یکی از شرکتهای بیمه شد. در سال 1370 قانون مجازات اسلامی به تصویب رسید که در کنار دارنده، مسئولیت مبتنی بر قابلیّت انتساب عرفی را برای راننده نیز مقرّر کرد.
متعاقباً در سال 1387 قانون بیمه اجباری دارندگان وسایل نقلیّه در برابر شخص ثالث مورد تجدید نظر واقع شد و گرچه حکم صریح مسئولیت نوعی مقرّر در قانون سابق بیمه اجباری حذف گردید ولیکن الزام به تهیه بیمهنامه مسئولیت همچنان حفظ شد. این قانون نیز با تصویب «قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث ناشی از وسایل نقلیه» مصوب سال 1395 منسوخ شد که با حفظ رویه سابق به تفضیل بیشتر به بحث نحوه جبران خسارت اشخاص ثالث پرداخته است.