1. کلیات و مفاهیم
2. کلیات
3. محیط
4. جرم
5. جرم از دیدگاه اسلام
6.. جرم از دیدگاه حقوقی
7. جایگاه اجتماعی خانواده
8. تعریف خانواده
9.جایگاه خانواده در اسلام
10. تنش و درگیری خانوادگی
11. بررسی و شناخت سبک زندگی
12. نقش جرم در سبک زندگی بشری
13. مبانی و اصول
14. کلیاتی در جرم شناختی
15. جرم چیست؟
16. تعریف جرم شناسی
17. وجه افتراق جرمشناسی با حقوق کیفری
18. جامعه شناسی جنایی
19. تعریف جامعه شناسی جنایی و جایگاه آن
20. نظریه ها و تئوری های جرم شناسی
21. گذری بر نظریه های جرم شناسی
22. نظریه معاشرت های ترجیحی ادوین ساترلن
د23. نظریه های فشار (strain theories)24
. روش های بهبود و پیشگیری
25. پیشگیری از جرم در سبک زندگی
26. پیشگیری وضعی از وقوع جرم
27. نقش محیط در افزایش جرم از منظرآموزه های اسلامی
28. انواع عوامل محیطی مؤثر در ارتکاب جرم
29. محیط اجتماعی
30. محیط خانوادگی
پيشگيري از جرم همواره يكي از مباحث عمده و مهم در زمينه حقوق كيفري بوده و در نظام حقوقی كشورمان نيز شاهد اين توجه ويژه بودهايم. به طوري كه طبق بند 5 اصل 156 قانون اساسي يكي از وظايف اصلي قوه قضائيه «اقدام مناسب براي پيشگيري از وقوع جرم...» تعريف شده است. پيشگيري از جرم ميتواند ماهيتي كيفري و يا ماهيتي غيركيفري داشته باشد. اما امروزه با توجه به اهميت راهكارها و شيوههاي اجتماعي و فرهنگي، توجه به رويكرد غیر کیفری پيشگيري، اهميتي روزافزون يافته است. چراکه ميتوان با شناخت عوامل مختلف فرهنگي، راهكارهاي مناسبی نيز براي پيشگيري از وقوع بزهكاريها و ناهنجاريها در نظر گرفت و اين از تبعات حقوقي و جزايي و اجتماعي جرائم در جامعه ميكاهد. اين رويكرد، بهطور عام، توجه به شاخهای تحت عنوان«جرم شناختي» را در ميان كارشناسان و متخصصان امر جرم و جزا گسترش داده كه مبناي آن مطالعه و بررسي علل فرهنگي يا عامل شناختي جرم است.
جرمشناسی فرهنگي شاخهاي عام و مادر است كه ميتواند نظريات مختلف و پراكنده جرمشناسي را حول محور فرهنگ در هر جامعه را در برداشته باشد. چنانكه هر جا نظریهای مربوط به خردهفرهنگ، تعارض فرهنگها، فرهنگهاي ناشي از همزيستي اجباري، مهاجرت، شهرنشيني و ... مطرح ميشود، ميتوان يك عامل فرهنگي را بهعنوان زمینهساز انحراف شناسايي نمود. يكي از حوزههایی كه در اين زمينه جاي بررسي و مطالعه ويژه دارد، موضوع «سبك زندگي» است. سبك زندگي، بر وجود روشهاي متفاوت زندگي تأکید داشته و مقايسه و شناخت و تحليل «شیوههای گوناگون زندگي» در ميان گروههاي مختلف جامعه را نشان ميدهد. ازاینرو سبك زندگي بر تمام مسائل زيستي يك فرد مثل خانواده، سبك ازدواج، نوع مسكن، مدل لباس، الگوي مصرف، نوع خوراك، تفريحات و نحوه گذران اوقات فراغت، کسبوکار، رفتار حرفهاي در محل كار، دانشگاه و مدرسه، رفتار در فعالیتهای سياسي، ورزشی و رسانهاي اطلاق ميشود و بر نوع رفتار شخص با ديگران تأکید دارد. ازاینرو به نظر ميرسد بهرهگيري از نظريه سبك زندگي ميتواند دستاوردهايي براي مطالعات جرم شناختي و دستيابي بهروشهای پيشگيرانه جرم داشته باشد. سبك زندگي، شيوهاي نسبتاً ثابت است كه فرد اهداف خود را بهوسیله آن پي ميگيرد. اين شيوهها، حاصل زندگي دورههاي مختلف زندگي فرد است.
به عبارتي سبك زندگي بر ماهيت و محتواي خاص تعاملات و كنشهاي اشخاص در هر جامعه دلالت دارد و مبين اغراض، نيات، معاني و تفاسير فرد در جريان عمل روزمره وزندگی روزانه است. اما اين مفهوم، بيانگر ابعاد خانوادگي و اجتماعي زندگي جمعي در يك جامعه نيز هست و از اين منظر ميتوان هويت اجتماعي و ارزشهای فرهنگي يك جامعه را منشأ و زمينه شکلگیری سبك زندگي دانست. بنابراين امروزه سبك زندگي به شاخصي براي ارزيابي كيفيت حيات ذهني و عيني افراد، خانوادهها، طبقات اجتماعي و جوامع تبدیلشده ازاینرو ميتوان آن را براي تحليل و بررسي اين ابعاد در جوامع مختلف به كار گرفت. بنابراین کتاب حاضر پس از مرور تحولات نظرى و تنوعات گفتمانى در نگاه به جرائم، به شرح و تحلیل سنت جرم شناختی و ظرفیتها و چالشهاى آن در بررسى مسائل خردهفرهنگى و سبک زندگى مىپردازد. استدلال آن براین است که جرم شناختی فرهنگی امکان مناسبى را براى بازنگرى در مرزبندىهاى فرهنگ و جرم، فراهم ساخته و با دورى جستن از برخى کلیشهسازیها، به فهم و شناخت بهترى از مسائل و درنتیجه سیاستگذاری بهتر براى آنها منتهى مىشود.