1- رويه قضايي
2- حقوق مالكانه و ماليه در قلمرو شهرسازي ومديريت شهري
3- كنشگران فرايند شهرسازي و مديريت شهري
4- مرافعات و مراجع قضاوتي مرتبط با شهرسازي و مديريت شهري
5- .....
- هیچ قانون گذاری نمیتواند تمام وقایع را پیش بینی و احکام آن را بیان نماید. مجموعه قوانینبخش ناچیزی از واقعیتها را در بر میگیرد، بخش بزرگتر یا در خلاء بیقانون قرار دارد یا قوانین حاکم بر آن نارسا است. بنابراین، حقوق واقعی یک کشور در قوانین آن خلاصه نمیشود. کاستی نظام قانونگذاری به یاری اندیشههای قضایی بر آمده از عرف، عدالت و روح حاکم بر قوانین جبران میشود. بدون شناخت رویه، درک کاملی از نظام حقوقی یک کشور حاصل نمیشود.
- استادان برجسته حقوق، وکلاء، سردفتران و دادرسان از گذشته، ضرورت جمعآوری و تحلیل آرای قضایی را احساس و آثار ارزشمندی بر جای گذاشته اند. موازین قضایی اثر زنده یاد دکتر عبدالحسین علیآبادی، توجیه و نقد رویه قضاییاثر شادروان دکتر امیرناصرکاتوزیان، مجموعه رویه قضایی احمد متین، قانون کیفر همگانی و آرای دیوان عالی کشور اثر محمدتقی امینپور، بخشی از آثار پرافتخار اندیشمندان ایرانی محسوب میشود. پژوهشگاه قوه قضاییه نیز، طی سالهای اخیر، حرکت علمی ارزشمندی را آغاز و با انتشار آرای برگزیده دادگاههای حقوقی، کیفری، تجدیدنظر و شعبههای دیوان عدالت اداری، و راه اندازی سامانه ملی آراء جنبشی را که پیش از این دیوان عالی کشور[1] آغاز نموده بود، ادامه داد. انتشار مجموعه نشستهای قضایی در امور گوناگون حقوقی را هم میتوان در فهرست اقدامات ارزشمند دادگستری قرار داد. این منابع به برخی از نیازهای متخصصان حقوق شهری و شهرسازی پاسخ میدهد لیکن هنوز پرسش های بدون پاسخ در این حوزه فراوان است.
- شهر، با وجود اهمیت آن، کمتر مورد توجه جامعه حقوقی و نظام آموزشی قرار گرفته است. حقوق شهری در دانشکده حقوق ناشناخته و دانشجویان کارشناسی از آموختن این رشته نوپا محروم هستند. نظام قضایی و اجرایی کشور نیز از فقدان اصول منسجم و نظریههای عمیق در این زمینه رنج میبرد. «شهر در پرتو رویه قضای» میکوشد از یک سو، تصویری شفاف از دیدگاه دادرسان دادگاههای عمومی و اداری پیرامون قانون شهر ارائه دهد و از سوی دیگر، توجه سیاستمداران و قانونگذاران را به کمبودها و انحرافات سازمانیافته ادارات و نهادهای محلی از این قانون جلب و راههای برون رفت از آن را معرفی نماید.
- هیات عمومی دیوان عدالت اداری تاکنون چند صد رای پراهمیت درباره شهر، شهرسازی، مدیریت شهری و مراجع حل اختلاف شهرداریصادر کرده است[2]. در دهه شصت تمرکز روی دعاوی مربوط به اراضی شهری و به صورت محدود، عوارض شهرداری است. جنگ، سال 1367 پایان میپذیرد، جنگجویان به خانه باز میگردند. دوران سازندگی آغاز میشود و نیاز به مسکن افزایش مییابد. دهه هفتاد و هشتاد با روند توسعه شهری و اجرای قانون شوراهای اسلامی شهر همراه است. دادرسان به تدریج بانسل جدیدی از مرافعات مربوط به امور ساختمانی، شهرسازی و مصوبات خلاف قانون شوراهای شهر روبرو میشوند. شهرها برای تامین منابع مالی به بدعتهای خطرناک همچون تراکمفروشی و تغییر کاربریاراضی روی میآورند. آراء این دوره را میتوان به دو گروه عمده تقسیم بندی کرد:
- آراء مربوط به ابطال مصوبات انتقال اجباری املاک اشخاص در برابر صدور پروانه ساختمان، تغییرکاربری و تفکیک اراضی؛
- آراء مربوط به ابطال مصوبات عوارض غیرقانونی شهرداریها.
- روند مصوبات غیرقانونی شوراها در زمینه عوارض و بهای خدماتطی دهه نود متوقف نمیشود. هیات عمومی دیوان عدالت اداری به دفعات دریافت عوارض حقالارض و عوارض کسب و پیشهاز بانکها را مغایر قانون اعلام و مصوبههای شهرهای گوناگون را باطل میکند با این حال، برخی شوراها، با آگاهی از دیدگاه هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تهیه مصوبههای خلاف قانون را ادامه میدهند. شورای شهردر این دوره به خوبی از قانون شهر پاسداری نمیکند و آشکارا در برخی موارد به قلمرو قانونگذاری تجاوز میکند.
- دیوان عالی کشور، نقش کمتری در مقایسه با دیوان عدالت اداری، در رویه سازی دعاوی مربوط به شهرها دارد. هیات عمومی تاکنون فرصت نکرده رویه واحدی در رابطه با حدود اختیارات ماموران شهرداریدر ورود به اماکن محصور جهت جلوگیری از تخلفات ساختمانی، حفظ و یا ضبط وسایل و مصالح بنایی، جمعآوری اجناس سدمعبرکنندگان و تابلوهای تبلیغاتی، مفهوم جلوگیری از عملیات ساختمانی غیرمجاز، مالکیت شهرداری بر زباله، مسئولیت مدنیشهرداری به سبب نگهداری نامتعارف از اموال عمومی، مسئولیت ناشی از آلودگی هوا (قتل در هوای آلوده) و تراکمفروشی ایجاد نماید. دیوان عالی کشور، با این حال، در سه مورد قاعدهسازی کرده است:
- صلاحیت دادگاههای عمومی دادگستری در رسیدگی به مطالبه قیمت املاک واقع در محدوده طرحهای عمرانی؛
- صلاحیت دادگاههای عمومی در رسیدگی به اعتراض سازمانها و ادارات دولتی به تصمیمات کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری؛ (رای وحدت رویه 699 – 22/03/1386)
- عدم صلاحیت دادگاههای عمومی در رسیدگی به اعتراض سازمان ها و ادارات دولتی به تصمیمات کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری[3]. (رای وحدت رویه 803 –18/09/1399)
- اندیشههای قضایی مربوط به شهر، در این اثر، معرفی و مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. آمیزهای از علم (نظریه) و تجربه (عمل) و پیوند دادگاه و دانشکده زمینه تکامل نظام حقوقی کشور و توسعه عدالت قضایی را فراهم میکند. شیوههای گوناگونی برای معرفی رویه قضاییوجود دارد. با توجه به این که «شهر در پرتو رویه قضایی» محل تلاقی دو مفهوم حقوق و شهرسازی است و مخاطبان آن شمار زیادی از حقوقدانان و برنامهریزان و مدیران شهری هستند؛ بنابراین، بخش نخست به بیان مبانی و مفاهیم اختصاص یافته تا امکان معرفی و اهمیت حقوق شهری به عنوان یک رشته نوظهور فراهم شود. خوانندگان پس از بیان کلیات با دیدگاه رویه قضایی پیرامون حقوق شهرسازی و مالیه شهر، مداخلهگران در فرایند شهرسازی و مدیریت شهری و مرافعات مربوط به شهر و شهرسازی آشنا میشوند.
- پژوهشهای حقوقی با بهره گیری از نظریههای فقهی و مطالعات تطبیقی عمیقتر و غنیتر میشوند. حقوق ایران، از ابتدای قانون گذاری نوین، از تجارب حقوقی کشورهای پیشرفته استفاده کردهاست. افزون بر آن، فقیهان شورای نگهبان نقش مؤثری درشکلگیری رویه قضاییدر رابطه با شهرو شهرسازی دارند. آنان به دو صورت نقشآفرینی کردهاند:
- ابطال قوانینشهرسازی مغایر شرع، مانند بند 9 ماده 51 قانون برنامه و بودجه مصوب 1351 و ماده 24 قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 1347؛
- اعلام نظر در رابطه با مصوبات خلاف شرع قوه مجریه و شوراهای اسلامی شهرها.
- منابع فقهی و حقوق کشورهای پیشرفته پیوسته الهام بخش قانونگذاران ایران بوده است. نظام حقوقی فرانسه در قلمرو شهرسازی با تاکید بر حفظ محیط زیست، توسعه پایدار، صرفه جویی در منابع انرژی، مشارکت موثر شهروندان در امور شهری، نظارت پذیری، حفظ حریم خصوصی و حمایت از اراضی زراعی شکل منسجم و انسانی بهخود گرفته است. اثر حاضر از این اندوخته علمی بهره برده و دیدگاه رویه قضاییفرانسه و قوانین شهرسازی و نهادهای سرزمینی این کشور را به علاقمندان معرفی کرده است.
- شهرباید به نیازهای امروزی پاسخ دهد بدون اینکه فرصتهای نسل آینده را به خطر اندازد. تاثیر شهرسازی برسلامت، امنیت و آرامش انکار پذیر نیست. تبدیل شهرها به اتاقهای بزرگ گازهای سمی بزرگترین خطای تاریخی حاکمان و مدیران شهری به شمار میرود. قانون شهر کامل نیست باید از رویهقضایی و اندیشه دادگران خردمند برای برپایی بنای استوار قانون شهرسازی ایرانی و مدیریت شهری نوین بهره برد.
این اثر برای رسیدن به این مقصود و به امید گسترش عدالت شهری و توسعه حقوق شهروندی به زیور طبع آراسته شده است.
[1]. دفتر مطالعات و تحقیقات دیوان عالی کشور مجموعه ای از مذاکرات و آرای هیات عمومی دیوان عالی کشور را طی چندین جلد منتشر نمود که تاثیر مثبتی در تحول اندیشههای قضایی کشور بر جای گذاشت.
[2]. روزنامه رسمی کشور هر ساله قوانین و آرای هیات عمومی دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری را منتشر میکند. این مجموعهها و همچنین تارنماهای معتبر مبنای مطالعه، بررسی و شمارش آراء قرار گرفته است. لازم به ذکر است که برخی از تصمیمات هیات عمومی دیوان عدالت اداری همچون رای وحدت رویه شماره 218 -19/10/ 1371 موضوع ماده 45 آیین نامه اجرایی قانون ثبت مصوب 1317 و رای شماره 188 - 07/11/1374 موضوع تایید عوارض حق تشرف در قوانین سالیانه درج نشده است.
[3]. شکایت اشخاص حقوقی حقوق عمومی از تصمیمات قطعی مراجع اختصاصی اداری به موجب تبصره 2 ماده 3 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1402 تجویز و به این ترتیب آرای مغایر هیات عمومی دیوان عالی کشور با تبصره یاد شده نسخ ضمنی شد.