1- كليّات، پيشينه و تعريف مفاهيم
2- ديدگاه دانشمندان هرمسانگي
3- روش¬هاي تأويل آگوستينيوس
4- هايدگر(هيدگر)
5- تأثير هرمسانگي در مسائل كيفري ايران
6- تأثير هرمسانگي در حقوق كيفري ايران
علم تفسیر دانشی بسیار قدیمی است که سرچشمه تمام حکمتهاست و انسان را با فهم مقاصد وحی آشنا میسازد؛ لازم به ذکر است که علم تفسیر اختصاص به متون وحیانی ندارد و سایر متون نیز قابل تفسیر هستند؛ ولی از آنجا که حیطه این کتاب بررسی متونی است که در زمره منابع حقوق اسلامی هستند و ماهیت وحیانی دارند، از وحی سخن به میان آمده است. هدف تفسیر این است که انسان را از احکام وحی خدا آگاه سازد و این در حقیقت شریفترین اهداف و بهترین راه سعادت است؛ در مقابل، تأویل به معنای بازگرداندن به اول است.
در تأویل امور ما از مناسبت با ظاهر فراتر رفته و به تفسیر باطن امر میپردازد. علم هرمسانگی[1]، علمی است که امروزه دامنه وسیعی پیدا کرده است و در بسیاری از علوم از جمله فلسفه، ادبیات، تاریخ و ... جا بازکرده است. در واقع هرمسانگی در ابتدا به معنای روش و اصولی بوده است که برای کشف معنای همه متون، اعم از فلسفی، تاریخی، ادبی و مهمتر از همه تفسیر متون مقدّس به کار میرود. یکی از علومی که از مباحث هرمسانگی میتواند در راستای فهمِ ابهامزایِ متون بهره بگیرد، حقوق است. «هرمسانگی حقوقی در مقایسه با رشته خطابۀ قضایی که به معنی مطالعه، استدلال و متقاعد سازی شفاهی[2] در دادگاه است، به مطالعه تفسیر و معنای حقوق مکتوب می پردازد.»[3] انتخاب واژه" هرمسانگی" برای این کتاب بجای" هرمنوتیک "که واژهای یونانی است نخست از باب پایبندی به واژگان زبان فارسی است؛ و دیگر، بسامد داشتن این واژه در اینجا به اثر چهرهای بکر میبخشد، همچنین عنوان هرمسانگی یادآور" هرمس" است که « نمودار سخن گفتن است... که او را رسول و پیام آور خدایان و تأویل کننده میدانستند»[4].
«البته برای کار در عرصه هرمسانگی حقوقی چون با منابع حقوق سروکار داریم این مبحث در کنار مباحث مربوط به روشهای تفسیر متون دینی، تحت عنوان معرفت دینی ادامه مییابد. سعی بر آن است تا به صورت بررسی تطبیقی با قوانین سابق راههایی برای کشف مراد مقنن و تعدیل قانون پیریزی شود. از سویی دیگر قصد داریم با نگاهی انتقادی به مقایسه رویکرد هرمسانگی در غرب و هرمسانگی شرق در حقوق بپردازیم. مقنن در حوزه امور کیفری با توسل به دلایل فقهی، نظیر کتاب، سنت، اجماع و عقل (= افق گذشته) به قانونگذاری میپردازد. به هر روی تفکر دینی معاصر شاهد طرح مباحث و پرسشهای جدیدی است که برخی از آنها ریشه در علم هرمسانگی دارند و امکان ارائه قرائتهای مختلف از متون دینی، تاریخمندی و زمانمندی فهم و سیّالیّت و تغییر مستمر آن، مشروعیّت بخشیدن به ذهنیّت مفسّر آن در تفسیر متن و تأثیرپذیری فهم دینی از دانستهها و پیشداوریها و انتظارات مفسّر گوشهای از مباحث نویی است که در این حوزه مطرح شده است و ریشه در تفکرات هرمنوتیکی دارد[5]. غالب آثاری که در زمینه علم هرمسانگی نگاشته شدهاند بیانکننده رویکرد و روش تحقیق در این علم هستند تا این که به صورت کاربردی آن اشاره داشته باشند. ما این کتاب را به مبحث حدود در ایران محدود میکنیم و در پی مقایسهای میان هرمسانگی مدرن و هرمسانگی دینی و انکشاف رویکرد مناسب در مقابل مباحث و روش تفسیر در حدود هستیم. برای پاسخگویی به ابهامات موجود در زمینه متون کیفری، پرداختن به مباحث اصولِ فقه ضروری است. از آنجا که تاکنون این مباحث با عنوان هرمسانگی در مسائل حقوقی جایگاه خود را نیافته است برای پاگذاردن به حیطه علمی با چنین وسعت ترغیب شدیم.