1-حكم تكليفي اهداء جنين و دليل آن
2-قالب حقوقي اهداء جنين
3- مفهوم حكم و اقسام آن
4- مفهوم جنين و مراحل تكوين جنين
5-نظريه حرمت اهداء جنين
6- نظريه جواز اهداء جنين
7- اهداء جنين در قالب عقود
8-اهداء جنين در قالب غير عقود
اهداء جنين، شكل نوين و موفقي از درمان ناباروري است كه براي گروهي از زوجها كه پيش ازاين تصور ميشد، هرگز نميتوانند صاحب فرزند شوند، اميد به ارمغان آورد. اين روش معمولا هزينه و عوارض پزشكي كمتري نسبت به روشهاي لقاح آزمايشگاهي دارد و يكي از مهمترين دستاوردهاي قرن اخير محسوب ميشود. اين روش با توجه به اين كه جنين نه ماه در رحم زن باردار است، از لحاظ عاطفي احساس بيشتري به وجود ميآورد.
امروزه تشكيل جنين در آزمايشگاه، انتقال جنين به رحم زن ثالث و اهداء جنين به ياري پيشرفتهاي شگرف علم پزشكي امكان پذير شده است. تولد كودك كه قسمتي از راه پيدايش خود را در خارج از مسير طبيعي پيموده است، تركيب اسپرم با تخمك در خارج از رحم، پرورش آن تا مدت معيني در داخل لوله آزمايش و انتقال آن به رحم زن ثالث، استفاده از جنينهاي اهدايي به زوجين نابارور و... امري ممكن و شدني است. اين يكي از روشهاي تقريباً متداول باروري در جهان است كه راهگشاي مشكلي ديرينه در روابط زوجين نابارور است. از مزيتهاي اهداء جنين ميتوان به اين موارد اشاره كرد:
۱- جلوگيري از طلاقهاي ناخواسته و ازدواجهاي مكرر.
۲- راهحلي مناسب براي خانوادههايي كه داراي كودك ناهنجار و يا دچار مشكلات ژنتيكي هستند.
۳- سازگاري با فرهنگ مردم كشورمان.
4 - به علت عدم اطلاع ديگران، فرزند حاصل دچار مشكل نميشود.
اهداء جنين انسان، اولين بار در سال 1983م در کاليفرنيا انجام شد؛ طي آن «تراونسن»[1] و همکارانش اسپرم اهداء شده را در آزمايشگاه با تخمک تلقيح نموده و جنين حاصل را به رحم متقاضـي انتقال دادند. سپس اين روش در سراسر جهان به سرعت جايگاه خود را پيدا کرد به طوري که تا کنون حدود 20 هزار کودک با اين روش در دنيا متولد شدهاند.
اهداء جنين در دو حالت انجام ميگيرد:
- در مواردي كه مشكل ناباروري مربوط به مرد است؛ به نحوي كه مرد قادر به توليد اسپرم نبوده و به علت ممنوعيت اهداء اسپرم، ناگزير بايد از اهداء جنين استفاده كند.
- در زوجهايي كه بنا به هر دليل، روشهاي درمان ناباروري در آنها موفق نبوده است، اما زن ميتواند يك جنين اهدايي را در رحم خود پرورش دهد. مثلا از نظر سني، ارگانهاي نگهداري جنين و غيره مشكلي نداشته باشد.
در اين روش زوجين بيمار، از جنين حاصل از اسپرم و تخمک زن و مرد ديگر - اعم از اينکه بين آن دو رابطه زوجيت باشد يا نه - استفاده ميکنند. اين سلولها در محيط آزمايشگاه، در مجاورت يکديگر قرار داده ميشوند تا پس از لقاح و تقسيمات اوليه و حداکثر تا چهار روز از زمان لقاح، جنين اهدايي به رحم زوجه منتقل ميگردد. نام اختصاري اين روش «I.V.F»[2] يعني باروري در لوله آزمايشگاه است. به دليل مزيتهايي که ذکر شد، افراد و حتي مسلمانان زيادي در جهان به سراغ اين روش رفتهاند. لذا ارزيابي و تحليل اين مساله با قواعد حاكم بر دين مبين اسلام و فقه شيعه امري لازم به حساب ميآيد.
لزوم پاسخ صريح و مستدل فقه شيعه به اين امر، غير قابل بحث است. لذا بايد در گام نخست، عنوان اهداء جنين را به صورت كامل تشريح كرد؛ مباحثي از قبيل اهداء اسپرم، تخمك و... را لحاظ كرد. در مرحله بعد، بايد حكم جواز يا حرمت آن مورد بررسي قرار گيرد و ادله آن از كتاب و سنت برداشت شود. بحث قالب عقد يا غير عقد بودن اهداء جنين نيز عنواني است كه در آخرين فصل به آن پرداخته ميشود.
البته دغدغههاي ناشي از اين امر نبايد مورد غفلت قرار گيرد كه خلاصه آن بدین شرح است كه كودك به دست آمده بايد ملحق به اهداء گيرنده شود؛ و الا نگرانيهاي اهداء گيرنده همچنان باقي است. لذا عمق مساله در اين است كه اهداء جنين براي استحكام بنيان خانواده اهداء گيرنده است؛ حال آن كه جنين و نطفه ظاهرا به شخص اهداء شونده ملحق میشود. تبیین اين مساله براي احكام بعد از تولد بسيار لازم است كه البته مورد بررسي نوشته حاضر نخواهد بود.
بيان اين نكته، ضروري است كه در جوامع غربي، پيش از شيوع بيماري ايدز، انجام تلقيح مصنوعي، اهداء جنين و شيوههاي مشابه يكي از روشهاي متداول باروري زنان مجرد و حتي همجنس بازان بوده است.
نوشتار پيش روي شما، درصدد انطباق و سازگاري مساله «اهداء جنين» با قواعد حاكم بر اسلام ناب محمدي صلی الله علیه وآله وسلم كه همان تشيع است؛ ميباشد.