اطلاعات کتاب
۱۰%
موجود
products
قیمت کتاب چاپی:
۲۹۰۰۰۰۰ريال
تعداد مشاهده:
۱۷۶۵







قراردادهای مشارکت عمومی ـ خصوصی «ماهیت، انواع و کارآیی»

پدیدآوران:
دسته بندی: حقوق قراردادها - انواع قراردادها

شابک: ۹۷۸۶۰۰۱۹۳۷۸۸۰

سال چاپ:۱۳۹۶/۰۵/۲۳

۲۰۸ صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ ۱
قیمت کتاب الکترونیک: ۱۴۵۰۰۰۰ريال
تخفیف:۱۰ درصد
قیمت نهایی: ۱۳۰۵۰۰۰ ريال

سفارش کتاب چاپی کلیه آثار مجد / دریافت از طریق پست

سفارش کتاب الکترونیک کتاب‌های جدید مجد / دسترسی از هر جای دنیا / قابل استفاده در رایانه فقط

سفارش چاپ بخشی از کتاب کلیه آثار مجد / رعایت حق مولف / با کیفیت کتاب چاپی / دریافت از طریق پست

     
1- مفهوم و اهداف مشاركت عمومي - خصوصي
2- تميز مشاركت عمومي - خصوصي از مفاهيم مشابه
3- توزيع ريسك
4- قلمرو و كارآيي مشاركت عمومي - خصوصي
5- قلمرو و الگوي مناسب قراردادي مشاركت در ايران
6- مشاركت در امور حاكميتي
7- اقسام و ماهيت حقوقي قراردادهاي مشاركت عمومي - خصوصي
8- اوصاف قراردادهاي مشاركت عمومي - خصوصي
9- تقسيم عقد به عقد معين و نامعين

از مهم‌ترین شاخص‌های رشد و توسعه اقتصادی و گسترش رفاه در هر کشور، اجرای پروژه­های زیربنایی است. باید توجه داشت که همراه با افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و همچنین افزایش درآمد در کشور­های در­حال­توسعه، تقاضا برای افزایش خدمات زیربنایی نیز مشاهده می­شود. با توجه به محدودیت ذاتی منابع مالی دولت در کشور­های در­حال­توسعه، طبیعی است که کسری بودجه دولت پس از رویارویی به این نیاز، افزایش می­یابد. از طرف دیگر، با بروز هر گونه رکود اقتصادی و یا بحران اقتصادی در کشور­های درحال­توسعه، حرکت­های جزئی موجود نیز فروکش خواهد نمود و به مشکلات این کشور­ها برای تأمین نیاز سرمایه­گذاری­­های زیربنایی دامن زده می­شود.


در بسیاری از کشور­های در حال توسعه میزان سرمایه­گذاری­ها، حتی در حد جبران استهلاک سرمایه­گذاری­های قبلی نیز نمی­باشد. از طرف دیگر در بسیاری از این کشور­ها وظیفه سرمایه­گذاری­های زیر­بنایی نیز در انحصار دولت است. این پدیده از یک طرف عرضه منابع مالی برای سرمایه­گذاری­های زیربنایی را محدود می­کند و از طرفی با توجه به پایین بودن بهره­وری سرمایه­گذاری­های دولتی، تأثیر آن بر رشد اقتصادی کمتر از حد انتظار است. در چنین شرایطی با توجه به تأثیر اجتناب­ناپذیر زیربنا­ها در رشد اقتصادی بلند­مدت، دولت­ها به دنبال راه­حل­های جایگزین برای حل مشکل کمبود منابع برای سرمایهگذاری­های زیر­بنایی برآمدند.[1] پس سرمایه بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته است و دولت­ها سعی در تشویق بخش غیردولتی برای درگیر شدن در ساخت و مدیریت تأسیسات زیر بنایی نموده‌اند، این موضوع منجر به مطرح شدن «مشارکت عمومی خصوصی»[2] شده است.


مشارکت عمومی- خصوصی یک نام عمومی و کلی است برای مجموعهای از قراردادهای مشخص بین دولت و بخش خصوصی که هدف از این قراردادها، توسعه زیرساخت‌های عمومی و ارائه خدمات عمومی است. برای مدت‌ها کالاها و خدمات برای دولت از طریق روش‌های سنتی ارائه خدمات عمومی تأمین می‌شدند. در مشارکت عمومی- خصوصی، بخش خصوصی به طور فزایندهای فعالیتهایی که قبلاً وظیفه انحصاری دولت تلقی می‌شد، عهده­دار می‌شود به طوری که دولت به جای تأمینکننده، خریدار خدمات شده است.


همان­طور که واژه مشارکت به ذهن تداعی می‌کند، هدف این است که برای ایجاد یک زیرساخت از طریق ترکیب بهترین قابلیت‌های دو بخش عمومی و خصوصی (مانند قانونگذاری و مقررات در بخش عمومی و نوآوری، بهرهوری، تأمین مالی در بخش خصوصی) تیمی مطلوب ایجاد شود تا راهحلی را برای ارائه زیرساخت‌هایی که مرتبط با نیازهای عمومی هستند، پیدا کند.[3] البته جزئیات هر یک از قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی و نقش هر یک از دو بخش عمومی و خصوصی در آن‌ها، متفاوت است. ولی اصول کلی وجود دارد که مشارکت عمومی- خصوصی را شکل می‌دهد و آن را از سایر روش‌های تدارکات جدا می‌کند. باید توجه داشت هدف کلی از مشارکت بخش خصوصی صرفا حل مشکل کمبود منابع مالی نیست بلکه افزایش بهرهوری خدمات زیربنایی نیز در کانون توجه قرار دارد.


در واقع به موجب قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی، دولت­ها نه تنها از منابع مالی بخش خصوصی استفاده میکنند بلکه به عنوان یک شریک و ناظر درونی در ریسک، مدیریت و درآمد­ها با بخش خصوصی مشارکت میکنند و این وجه تمایز مشارکت عمومی- خصوصی از خصوصیسازی و تدارکات عمومی سنتی است.[4]


ظهور قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی موجب گردیده که دولت­ها در مورد نقش انحصاری خود در زیر­بنا­ها چه از نظر تأمین مالی، مدیریت و یا بهرهبرداری تجدیدنظر کنند و بیشتر به فکر فراهم آوردن زمینه­ها و همچنین مقررات مناسب برای حضور بیشتر بخش خصوصی باشند. اکنون دولت‌ها در حال کم کردن از وظایف و تا حدودی مسئولیت‌های خود هستند و در عین حال به تقویت توانمندی‌های خود برای هدایت جامعه به عنوان دولت‌های کوچک، توانمند و توانمندساز مشغول‌اند.[5]


مشارکت عمومی- خصوصی یکی از ابزارهایی است که دولت برای کوچک­سازی خود و انتقال وظایفش به بخش خصوصی استفاده می‌کند. پیدایش قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی به دهه 1980 باز می‌گردد جایی که دولت‌های پست مدرن سعی می‌کنند اعمال و وظایفشان بیشتر در قالب قرارداد انجام دهند. چرا که خصوصی­سازی گسترده بخشی از روندی است که به کاهش فعالیتهای دولت منجر می­شود ولی تنها وسیله کاستن از دامنه دولت نیست. واگذاری انجام کار­ها به دیگران توسط قرارداد، یکی از راه­های رایج کاستن از هزینه کالا­ها و خدمات شده است. رقابت در مناقصه­ها برای ارائه کالا­ها و خدمات در درون دولت، به عنوان کاهش قیمت تمام شده در مقایسه با ارائه آنها توسط بوروکراسی تلقی میشود.[6]


دو عامل در بروز چنین رشدی در اقبال جهانی نسبت به قراردادهای مشارکت بخش عمومی و خصوصی طی چند سال گذشته تأثیر­گذار بوده­اند؛ یکی مقابله با محدودیت‌های بودجه­ای بخش عمومی در قالب طرح‌های مشارکت و دیگری جنبش اصلاح طلبی بخش عمومی تحت عنوان «مدیریت دولتی نوین»[7] که یکی از زمینه‌های نظری قرارداد مشارکت به حساب می‌آید، مبانی نظری و سیاسی مربوط به اشکال مختلف قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی توسط جنبش «مدیریت دولتی نوین» ارائه گردیده است. جنبش مذکور درصدد بیان این مطلب است که دولت باید از امور عقب نشینی کرده و بخش خصوصی در جایی که موجب افزایش کارایی می‌شود (به ویژه در بخش خدمات عمومی عام المنفعه نظیر آب و برق) به ارائه خدمات عمومی بپردازد. چنین تحولی موجب تشدید رقابت می‌شود که این نیز به نوبه خود منتهی به ارائه خدمات بهتر با هزینه پایینتر به شهروندان و نیز اتلاف کمتر منابع اقتصادی می‌گردد.


نظریه مدیریت دولتی نوین به دنبال دولتی کاراتر و مسئولیت پذیرتر به واسطه استفاده از تکنیک‌های بخش خصوصی و ایجاد شرایط بازاری برای ارائه خدمات عمومی است. مدیریت دولتی نوین، تغییر نمونهای در روش دولت و تجزیه و تحلیل سیاست‌هایش است. نشانه‌هایش ارزش کارآفرینی، انعطافپذیری و خلاقیت است که نقطه مقابل احتیاط و ثبات روش‌های سنتی انعقاد قراردادهای عمومی اداری است که ریسک­گریز هستند.


 در این کتاب سعی بر آن است که با توجه به جدید بودن ادبیات مشارکت عمومی- خصوصی به بررسی ماهیت این قراردادها با توجه به نظام حقوقی خود بپردازیم؛ تبیین ماهیت مستلزم آن است که ابتدا این قراردادها را تعریف کرده، حوزه کاربرد و محدودیتهایی که در جهت استفاده از این قراردادها ممکن است وجود داشته باشد را شناسایی کنیم و سپس بتوانیم با طبقهبندی کردن این قراردادها با معیار­های مشخص، به بررسی این قراردادها بپردازیم.