اطلاعات کتاب
۱۰%
موجود
products
قیمت کتاب چاپی:
۴۷۰۰۰۰۰ريال
تعداد مشاهده:
۸۹۶






برداشت بریتانیایی از تمرکز زدایی «پیشینه ، ساختارو ویژگی های نظام تمرکز زدایی در بریتانیا به عنوان یک الگو»

دسته بندی: حقوق تطبيقي - حقوق و قوانين كشورهاي خارجي

شابک: ۹۷۸۶۲۲۲۲۵۹۷۰۹

سال چاپ:۱۴۰۳/۰۶/۱۷

۳۳۶ صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ ۱
موضوعات:
قیمت کتاب الکترونیک: ۲۳۵۰۰۰۰ريال
تخفیف:۱۰ درصد
قیمت نهایی: ۲۱۱۵۰۰۰ ريال

توجه


برای خرید بیش از دو جلد از یک عنوان کتاب‌ چاپی مجد و یا امجد، تخفیف 15 درصد اعمال می‌شود. تعداد را در سبد خرید اضافه کنید.
با خرید هر کتاب الکترونیک مجد، یک کد فعال سازی ساخته و ارائه می‌گردد. چنانچه برای استفاده در دستگاه‌های دیگر، به چند کد نیاز دارید، خرید‌های مجدد از هر کتاب مشمول 50 درصد درصد تخفیف خواهد شد.
کتاب‌های الکترونیکی مجد دارای امکانات یادداشت‌نویسی، علامت‌گذاری و جستجوی پیشرفته است و فقط در سیستم ویندوز رایانه یا لپ‌تاب قابل استفاده می‌باشد.


1. کلیات تمرکززدایی، سیر تاریخی و عوامل موثر بر نظام عدم‌ تمرکز در بریتانیا
2. سیر تاریخی و تبیین مفهومی تمرکززدایی
3. دستهبندی سنتی و مدرنِ اشکال حقوقی دولت
4. سیر تطور حرکت بریتانیا به سوی حکمرانی محلی
5. مؤلفه‌های مؤثر بر شکل‌گیری نظام تمرکززدایی در بریتانیا
6. پیشینه شکل‌گیری، ساختار و حدود صلاحیت‌ دولت‌های محلی در بریتانیا
7. ساختار و صلاحیت‌های نهادهای حکمرانی در اسکاتلند
8. ایرلند شمالی و اختیارسپاری: سیر تکاملی، ساختار و صلاحیت‌ها
9. ولز: واگذاری محدود اما ادامه‌دار اختیارات
10. اختیارسپاری در انگلستان؛ امکان یا امتناع؟
11. سازوکار تأمین مالی واحدهای محلی، تخصیص بودجه و تنظیم روابط میان دولت‌های محلی و مرکز در بریتانیا با نگاهی به استرالیا و کانادا
12. سازوکار تأمین مالی دولت‌های محلی و تخصیص بودجه در بریتانیا با نگاهی به استرالیا
13. تنظیم روابط درون- دولتی و حل‌وفصل اختلافات در بریتانیا، استرالیا و کانادا
14. ویژگی‌های الگوی بریتانیایی تمرکززدایی، مسئله فدرالیسم در بریتانیا و تاثیرات الگوی مذکور بر نظام عدم‌ تمرکز سایر دولت‌ها
15. ویژگی‌های متمایزکننده الگوی کامن‌لایی- بریتانیایی از تمرکززدایی از سایر الگوهای عدم تمرکز
16. مسئله فدرالیسم در بریتانیا
17. بررسی تاثیر رهیافت بریتانیایی- کامن‌لایی به تمرکززدایی بر نظام عدم‌ تمرکز سایر دولت‌ها

در اهمیت شکل دولت و برداشت بریتانیایی از تمرکززدایی


موضوع شکل دولت در کنار موضوعات دیگری چون ماهیت نظام سیاسی از قبیل دیکتاتوری، توتالیتر و یا دموکراسی و نوع رژیم سیاسی از قبیل پارلمانی، ریاستی و یا گونه­های مختلط آن از مهم‌ترین مباحث حقوق عمومی و به‌ویژه شاخه­ حقوق اساسی آن است. موضوع شکل از چنان اهمیتی برخوردار است که معمولا در دروس حقوق اساسی پس از بیان مقدمات کلی و نظری و بعد از سخن از پذیرش اصل وجود دولت در معنای کلی آن با معرفی عناصر سازنده و مقوم آن که عبارتند از سرزمین و جمعیت و حاکمیت و وجود قدرت عالی سازماندهی در آن به سراغ شیوه­های مختلف ساماندهی امر حکمرانی رفته و بحث و بررسی­های فراوانی پیرامون آن مطرح می­گردد.


پردازش به مسئله شکل در حقوق اساسی از ابعاد مختلفی امکان­پذیر است. اولین جهت آن که کمتر نیز به آن توجه می­گردد، از منظر تفکیک قوا و تقسیم­بندی آن به افقی و عمودی است. اگر تفکیک قوا که در اهداف اولیه­ی خود به تقسیم کار نظر دارد و در اهداف عالی و غایی به منظور جلوگیری از تمرکز قدرت در یک نقطه طرح­ریزی می­شود، در وضعیت افقی به صورت­بندی­های مختلف رژیم سیاسی منتهی می­شود؛ در شکل عمودی خود به‌ویژه برای توجه به دغدغه فساد­انگیزی قدرت بار دیگر در سطح فضای اعمال قدرت یعنی جرافیای سرزمینی و انسانی مربوط به دولت به اشکال حقوق دولت می­رسد.


اشکال مختلف دولت، در واقع نتیجه­ بازی عناصر چند گانه دولت است. بر این اساس، اگر به شیوه­ی اِعمال قدرت سیاسی که در قالب حاکمیت در شکل انتزاعی آن و حکومت در وضعیت عینی­شده آن متجلی است، با توجه به گونه­های مختلف سرزمین و جمعیت نظر افکنده شود شکل­های ساده، بسیط، یکپارچه و تکبافت و متمرکز در یک دسته و شکل­های پیچیده، مرکب، چند پارچه و غیر متمرکز سیاسی در دسته­ای دیگر بیرون می­آید. در واقع، بسته به اینکه شکل جغرافیایی سرزمین از نقطه نظر مساحت و وسعت، اقلیم و پیچیدگی­های آن و نیز تعداد جمعیت و تنوع قومی و زبانی و دینی آن چگونه باشد، اینکه آیا اینکه این عناصر به­واقع ساده بوده، یا ساده فرض شوند و یا دلیلی برای چنین فرض غیر واقعی دیده نشود، همه و همه زمینه­­هایی است که به انتخاب یکی از اشکال نامبرده می­رسد.


مسئله شکل، در میانه­ حقوق اساسی و حقوق اداری همچنین از بعدی دیگر با موضوع تمرکز و عدم تمرکز سیاسی و اداری با وضعیت­های مختلفی از حکمرانی سر و کار دارد. گونه­های مختلفی که از ارتباط منطقی هر یک از این اشکال هم در عالم ذهنی و نظری و نیز صورت­بندی­های واقعیت­یافته­ی هر یک از آنها در عمل پدید می­آید، موضوعات بسیار جذاب و سرشار از تامل و تفکری را در این حوزه­ها برای محققین علاقمند به­وجود می­آورد که در جای خود حائز اهمیت است. در کنار این، توجه به تجربه­های عینی شده­ی موضوع در نظام­های حقوقی با سابقه­های طولانی نیز راهنمای بسیار مفیدی از فواید و نیز نواقص هر یک از این اشکال در عالم واقع است.


در میان نظام­های حقوقی برجسته، توجه به سه نظام بزرگ به صورت سنتی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در دسته اشکال پیچیده و مرکب به‌یقین توجه به گونه فدرالیسم موجود در ایالات متحده آمریکا از هر جهت حائز اهمیت است؛ چرا که فدرالیسم اساسا در این نظام حقوقی برای نخستین‌بار ابداع و اصل آن از آنجا به بسیاری از نظام­های حقوقی دیگر نیز صادر گردیده و این شکل از دولت-کشور بنای تمدنی عظیمی را در سراسر جهان ایجاد و ثمرات فراوانی را به بار آورده است. در دسته­ اشکال موسوم به ساده، یکپارچه و متمرکز، معمولا از دو مثال و نمونه مهم و قابل توجه یعنی الگو فرانسوی و الگو بریتانیایی سخن به میان می­آید که به­گونه­ای نامتوازن در خصوص نمونه اولی سخن بسیار و در مورد دومی بسیار کم، مطلب و تحقیق و پژوهش و یافته در میان است.


امروزه و با توجه به تحولات مختلف دولت­ها در ماهیت و گرایش بسیاری از دولت­های مدرنِ دموکراتیکِ حقوق بشری به طرف تمرکززدایی و نزدیک‌تر شدن به منبع اصلی مشروعیت یعنی مردم دیگر سخن از تمرکز کلاسیک چه در بعد سیاسی و چه در جهت اداری آن حتی در شکل ساده و بسیط مرسوم نیست و در این کشورها نیز سعی زیادی در جهت تدبیر امور حکمرانی بر اساس ساز­کارهای غیر­متمرکز در بسیاری از امور عمومی صورت گرفته است. در کشور فرانسه در سده بیستم و از اوایل دهه هشتاد میلادی گرایش شدید و سریعی ایجاد گردید که بر اساس آن با دسته­بندی امور و اعمال عمومی به ملی و محلی و اختصاص دسته اول به نهادهای ملی و دسته دوم به نهادها و واحدهای محلی و با توسعه روزافزون این دسته گام­های مهمی در این راستا برداشته شد.


در بریتانیا با توجه به ترکیب خاص سرزمینی آن که مرکب از اجزای مهم و تاریخیِ انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است و همچنین مختصات ویژه نظام حقوقی کامن لا در منابع قاعده­ساز حقوق و شیوه­های جریان دادن آنها در کلیت نظام حقوقی مسئله شکل علی‌رغم توصیف آن به ساده و بسیط و یکپارچه به گونه­ متفاوتی رقم خورده و شیوه، الگو و یا حتی برداشتی خاص از تمرکز­زدایی پدید آمده که بسیار حائز اهمیت است.


دو الگوی اصلی یاد شده فوق یعنی فرانسه و بریتانیا علی‌رغم برخی زمینه­های مشترک در اهداف تا حد زیادی با هم در مفاهیم، مبانی، اصول، سازکارها و نیز ساختارها و نهادها و به‌طور کلی شیوه­های اعمال تمرکز­زدایی متمایز و متفاوت هستند که شاید بتوان از دو رویکرد یا دو برداشت با عنوان تمرکز­زدایی فرانسوی و تمرکز­زدایی بریتانیایی سخن به میان آورد و برای هر یک مختصات و نیز شاخصه­های تعیین­کننده خود را مطرح نمود. در حالی‌که در برداشت فرانسوی با اتکای به سنت عمیق و طولانی تمرکز­گرای ریشه­دار در تاریخ فرانسه زدودن آثار آن و گرایش به تمرکززدایی با مقاومت­های جدی رو­به­رو بوده و با آوردن دوگانه­ی امور ملی-محلی با همه ساختارهای پشتیبان راهی در این جهت یافته می­شود، در برداشت بریتانیایی با اتکای به سنت تاریخی و با توجه به وجود عرف­های اساسی و سیاسی در چند سده آرام آرام شکلی بی­نظیر از تمرکز­زدایی ایجاد که فهم آن برای ناظر خارجی بسیار سخت و دشوار می­نماید.


در مطالعات موجود در حقوق اساسی و اداری تطبیقی در ایران در باب شکل، بخصوص در گونه­ی ساده و بسیط آن، هر چه تحقیق و پژوهش و قلمفرسایی در باب الگو یا برداشت فرانسوی به نسبت زیاد صورت گرفته، به­عکس در خصوص برداشت بریتانیایی شاهد اندک مطالعات اساسی هستیم. شاید دلیل آن یکی در سادگی فهم موضوع در برداشت فرانسوی و دیگری در انتخاب تاریخی الگو فرانسوی به عنوان الگو قابل اقتباس توسط ایرانیان در آغاز قرارگیری در فرایند مدرنیته و مدرنیزاسیون کشور و نیز دلایل دیگر بوده است.


کتاب حاضر را که توسط دکتر امیر عسگری ده‌آبادی­ به رشته تحریر درآمده است، شاید بتوان از معدود کارهای کاملا هدفمند و منسجم، با روشی اصولی و منظم در راستای معرفی و نقد و بررسی برداشت بریتانیایی تمرکز­زدایی دانست[1]. ایشان با علاقه و انگیزه، تلاش و جستجو در منابع تماما خارجی و نیز مشاوره با صاحب­نظران این حوزه جسارت معقولی را به­خرج داده و وارد موضوعی پیچیده، نو، مهم و مفید برای مطالعات تطبیقی در حقوق ایران شدند. در ایران و در میان حقوقدانان و اصحاب­نظر در این حوزه گاه سخن از مناسب بودن اصل اقتباس از الگو یا برداشت فرانسوی برای کشور عزیزمان به میان می­آید. مسلما با زیر سوال بردن این الگو، آشنایی با الگو و برداشت­های رقیب بسیار ضروری می­نماید که امیر عسگری ده‌آبادی عزیز در چنین قالبی نیز راه را بر محقیقن، دانشجویان و نیز اصحاب عمل در صورت احساس نیاز به توجه به سایر الگو­ها هموار نموده و ایشان می­توانند با مراجعه به پژوهش بسیار عالی ایشان یافته­های فراوانی را در خصوص این الگوی کم­تر سخن رفته بیابند.