1- چشم اندازهاي نظري به جرم
2- ظهور مباحث روش شناختي و بنيادي
3- پيشگيري از جرم وكنترل آن
4- مباني فرهنگ جرم زاي شركتي: يافته هاي مطالعات روابط استخدامي - جرم جوانان براي پژوهشگران جرايم يقه سفيدان
5- نظريه فشار عمومي و جرايم يقه سفيدان
6- مروري بر جرايم يقه سفيدان و ترس از جرم
7- جهاني شدن و جرايم يقه سفيدان
8- جرايم يقه سفيدان در خط سير رشد مدار
9- جرايم يقه سفيدان از دريچه رويكرد فرصت مدار
به موازات نیازهای جدید و رشد دانش، ضرورت توجه به مطالعات میانرشتهای، افزایش یافتهاست. به طور کلی، میانرشتگی، تلفیق دو یا چند دانش مختلف برای شناخت یا حل یک مسئله است. مطابق تعریف، مطالعات میانرشتهای، عبارت است از فرایند پاسخگویی به سؤال، حل یک مسئله یا توجه به یک موضوع پیچیده که نمیتوان توسط یک رشته علمی، به کنه آن دست یافت.
از اینرو، انجام مطالعات میانرشتگی مستلزم تخصص فرد در دو یا چند حوزه یا همکاری مناسب متخصصان رشتههای مختلف است. به عنوان مثال، انجام پژوهشی در حوزه عدالت کیفری و مدیریت رفتار سازمانی، ایجاب میکند تا دو متخصص در این حوزه با یکدیگر همکاری نمایند یا آنکه – به عنوان مثال - متخصص عدالت کیفری با مطالعه کتابهای موجود در زمینه مدیریت رفتار سازمانی، بر هر دو حوزه اشراف یابد.
مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی کشور، فاقد جایگاه مناسب است. دلیل این امر را میتوان در عدم روحیه همکاری، فقدان انعطافپذیری برنامههای درسی، تفکرهای سنتی موجود و فقدان مراکز و نشریههای مطالعات میانرشتگی در حوزه علوم انسانی[1] یافت.
در علوم جنایی کشور نیز، مطالعات میانرشتگی، جایگاه نازلی دارد. حال آنکه به نظر میرسد، عدالت کیفری با حوزههای مختلفی ( در قلمروی علوم انسانی) چون اقتصاد، فلسفه[2]، علوم قرآن و حدیث[3]، مدیریت، علوم سیاسی و ... دارای ارتباط باشد.
بدون شک، انجام مطالعات میانرشتهای، از یکسو به رشد مبانی عدالت کیفری کمک میکند و از سوی دیگر، موجب خلق دیدگاههای نوین در عرصه علوم جنایی میشود.[4]
از اینرو، با توجه به احساس تکلیف، موضوعهایی به علاقمندان این حوزه – در حد توان نگارنده - ارائه میشود:
علوم سیاسی و عدالت کیفری:
- 1-ارزیابی مناسبات قدرت در نظام جرمانگاری
- 2-بازتاب اندیشههای محافظهکارانه در نظام عدالت کیفری
- 3-ابزارگرایی کیفری
- 4-امنیتگرایی در عدالت کیفری
- 5-تحلیل و ارزیابی قوانین کیفری مصوب مجلس شورای اسلامی در دورههای مختلف ( به عنوان مثال، دوره ششم و هفتم)
- 6-نقش گروههای فشار در فرایند کیفری
اقتصاد و عدالت کیفری:
- 1-ضمانتاجراهای کیفری در نظامهای اقتصادی
- 2-ارزیابی نوسانات اقتصادی بر فرایند جرمانگاری
- 3-تحلیل اقتصادی نظریه انتخاب عقلانی
- 4-پیامدهای اقتصادی جرایم شرکتی
روششناسی و عدالت کیفری:
- 1-پژوهشهای جرمشناختی
- 2-روش تحقیق تجربی در عدالت کیفری
- 3-تحلیل مطالعات کیفی در عدالت کیفری
- 4-آسیبشناسی پژوهشهای جرمشناسانه در کشور
مدیریت و عدالت کیفری:
- 1-فرهنگ سازمانی ( نیروهای پلیس، نظام عدالت کیفری) در قبال جرایمِ ( حوزه فرهنگ، مواد مخدر، اقلیتها و ...)
- 2-نقش فرهنگ سازمانی در کنترل جرایم شرکتی
- 3-ساختار سازمانی و تروریسم
علوم اجتماعی و عدالت کیفری:
- 1-پلیسیگری در جوامع چندفرهنگی
- 2-عدالت اجتماعی و عدالت کیفری
- 3-رسانه و عدالت کیفری
- 4-کثرتگرایی فرهنگی و عدالت کیفری (موضوع کتاب حاضر)
*********
در جهان کنونی، گروههای فرهنگی مختلف زندگی اجتماعی مشترک و در کنار یکدیگر را تجربه میکنند. از اینرو، اجتماع گروههای مختلف با رویکردهای متنوع، موجب پیچیدگیهای فرهنگی میگردد. بر ایناساس، تبیینهای فرهنگی مختلف در اجتماع موجب میگردد تا نظام اجتماعی با چالشهای فرهنگی مواجه گردد.
کثرتگرایی فرهنگی، گفتمانی است که در آن باورها و رفتارهای مختلف مردم در اجتماع با وجود تفاوتهای فرهنگی، محترم است. بر اساس این مفهوم، افراد میتوانند رفتارهای خود را بر اساس هنجارهای فرهنگی خویش تنظیم نمایند. مطابق با آموزههای دموکراسی لیبرال، انسانها با هم برابرند و کسی بر دیگری برتری ندارد. از اینرو، این گفتمان بر این باور است که عقاید و باورهای کلیه گروههای اجتماعی با رویکردهای فرهنگی مختلف – که گستره متنوعی از قبیل دین، نژاد، زبان و باورهای فرهنگی را در خود جای داده است- محترم بوده و باید توسط فرهنگ غالب به رسمیت شناخته شود.
این مفهوم که از دههی 1960 در پاسخ به نیازهای اقلیتهای فرهنگیِ مهاجر در کشورهای اروپای غربی به وجود آمده است، با سیاستهای هویتی[5] و مبتنی بر تفاوت[6] در ارتباط است. از اینرو حقوق اقلیتهای فرهنگی در پی آن است تا این گروهها رفتارهای خود را بر اساس شاخصهای فرهنگی حاکم بر گروه خویش تنطیم نمایند.
از اینرو کثرتگرایی فرهنگی با احترام به برابری انسانها به دنبال یافتن راهی مناسب جهت پاسخگویی به تنوعهای فرهنگی است. این گفتمان معتقد به تسامح بیشتر نسبت به اقلیتهای فرهنگی است. بنابراین، کثرتگرایی فرهنگی بر این باور است که تمامی افراد در اجتماع با نژاد، زبان، فرهنگ و دین مختلف میتوانند به صورت آزادانه و مسالمتآمیز در کنار یکدیگر زندگی نمایند.[7]
تعامل میان عدالت کیفری و کثرتگرایی فرهنگی موجب شکلگیری این ایده میشود که کنشگران عدالت کیفری باید در مراحل مختلف فرایند کیفری – از جرمانگاری تا مرحله پساکیفری - به هنجارهای فرهنگی توجه نمایند. با وجود این، در نظام حقوقی ایران و برخی دیگر از کشورها شاهد آنیم که گاه برخی جرمانگاریها در تعارض با باورهای فرهنگی هستند. از آن جمله میتوان به جرمانگاری استفاده از تجهیزات ماهوارهای، حمل سلاح، قاچاق کالا و ... اشاره کرد. در تمامی این موارد، نظام جرمانگاری با هنجارهای فرهنگی برخی گروههای اجتماعی در تعارض هستند. دلیل این امر را میتوان در موارد زیر یافت:
- 1-نظام سیاسی متمرکز
- 2-اصل چهارم قانون اساسی
- 3-قاعده کلی« التعزیر لکل عمل محرم»
بنابراین، به دلیل وجود عوامل فوق در ساختار نظام حقوقی جمهوری اسلامی، در مرحله جرمانگاری، امکان به رسمیت شناختن مبانی کثرتگرایی فرهنگی، وجود ندارد. لذا، به نظر میرسد که پذیرش حداقلی کثرتگرایی فرهنگی در نظام حقوقی ایران از طریق توجه به این مفهوم در اعمال قانون جنایی و تفسیر قضایی محقق شود.
اثر حاضر که به دنبال تحلیل و ارزیابی تفسیرهای قضایی چندفرهنگی است، مشتمل بر سه فصل اصلی است. پس از بیان کلیات پژوهش در فصل نخست، با توجه به جدید بودن موضوع این تحقیق و ضرورت شفافسازی مباحث مربوط به کثرتگرایی فرهنگی و تفسیرهای قضایی، در فصل دوم به مفهومشناسی کثرتگرایی فرهنگی و تفسیرهای قضایی پرداخته میشود و نهایتاً راهبردها و جلوههای تفسیرهای قضایی کثرتگرا به مثابه گرانیگاه مباحث مربوط به تفسیرهای چند فرهنگی، موضوع فصل سوم اثر حاضر را به خود اختصاص میدهد.