1- همگرايي و واگرايي در كنترل جرم
2- سياست گذاري و انتقال سياست
3- خصوصي سازي مجازات
4- سه ضربه و محكوميت اجباري
5- سياست تسامح صفر
6- انتقال سياست در كنترل جرم
امروزه کنترل جرم به مسئلهای مهم تبدیل شده است و سیستمهای عدالت کیفری به گونهای طراحی شدهاند که غالبا جرم را با حربه مجازات هدف قرار دادهاند و سیاستگذاران، جرمشناسان و حقوقدانان عرصه کیفری هر یک به نوبه خود در راستای این آرمان عدالت کیفری کوشیدهاند تا راهحلی منطقی و کارآ ارائه نمایند. در این میان، مسئله جرم و کنترل آن، که از جمله مطالبات شهروندان هر جامعه میباشد، به ابزاری برای نیل به اهداف سیاستمدارانی بدل شده است تا از این طریق به مقاصد خود دست بیابند. در راستای همین آرمانخواهی سیاسی از یک سو و مطالبات افراد پیرامون سختگیری بر مرتکبین جرایم خشونتآمیز و جنسی از سوی دیگر، ما شاهد نوعی عوامگرایی تنبیهی در دستگاه قضایی هستیم. امروزه کشورهای غربی از جمله؛ آمریکا، فرانسه، انگلیس و . . . به منبع و سرچشمهای برای تقلید و رونوشتبرداری راهبردهای کیفری در زمینه مبارزه با جرم برای سایر کشورها بدل شدهاند. البته، باید اذعان نمود که این به معنای این نیست که جوامع واردکننده راهبردهای کیفری، خود عاری از هر نوع راهبرد یا سیاستی هستند، بلکه امروز با وقوع پدیده جهانیشدن و ارتقای سطح ارتباطات بین شهروندان جوامع، امروزه نوع جرایم ارتکابی در جوامع مختلف یکسان میباشد و برخی از جرایم دارای خصیصه فراملی و بینالمللی هستند و فقط شرایط اقلیمی، محیطی و فرهنگی است که این گونه جرایم را از یکدیگر متمایز میکنند.
بدین ترتیب، سیاستمداران و نظریهپردازان عرصه کیفری، به انتقال سیاست از کشوری به کشور دیگر روی میآورند. البته، این عمل مستلزم بررسی و مطالعه عمیق سیاست وارداتی و محل اجرای آن میباشد که غالبا در این امر، از دکترین اندیشمندان حوزه جامعهشناسی، جرمشناسی، حقوق و سیاست و . . . استفاده میشود. با این حال، در برخی موارد مشاهده شده است که سیاست وارداتی در کشور مقصد چندان مورد استقبال قرار نگرفته است و انتقادات بسیاری را برانگیخته است. به عنوان نمونه در حقوق ایران، قانون اقدامات تامینی 1339 بهرغم دربرداشتن آرمانهای مناسب، در کشور ما، بسیاری از مواد آن متروک مانده بود که بالاخره با تصویب قانون مجازات اسلامی 1392، ملغی اعلام شد. لذا انتقال سیاست در حوزه عدالت کیفری نیازمند پژوهشی تمام و کمال است تا شرایط محیطی و فرهنگی کشور مبدا و مقصد هر دو مطالعه، مقایسه و تطبیق شوند.
کتاب پیش رو، نوشتاری است تجربی، که به فرآیند پیچیده انتقال سیاست کیفری از آمریکا به بریتانیا میپردازد و بر سیاست تسامح صفر، راهبرد پنجرههای شکسته و قوانین دو/سه ضربه متمرکز میباشد. به همگراییها و واگراییهای سیاست در دو حوزه آمریکا و بریتانیا میپردازد و نشان میدهد که تا چه اندازه کشور واردکننده از سیاست وارداتی متاثر میباشد.
این اثر نخستین کار مترجم در زمینه برگردان است و بدون شک، خالی از اشتباه و لغزش نخواهد بود. از کلیه اساتید، دانشپژوهان و دانشجویان عزیزی که منت نهاده و این اثر را مطالعه نموده و با اشتباهات مترجم مواجه میشوند، ضمن عرض تشکر صمیمانه، تقاضا دارم هر گونه انتقاد خود را با مترجم در میان بگذارند.
پیرامون نویسندگان باید گفت: تریوور جونز، سخنران ارشد در حوزه جرمشناسی و عدالت کیفری در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کاردیف وِلز میباشد. او در حوزههای تامین امنیت، امنیت اجتماعی و سیاستگذاری عدالت کیفری تطبیقی، آثار نوشتاری بسیاری منتشر نموده است. تیم نیوبورن نیز استاد جرمشناسی و سیاست اجتماعی و مدیر مرکز جرمشناسی مانهیم در دانشکده اقتصاد لندن و رئیس انجمن جرمشناسی است.