1- مفهوم و خاستگاه نظريه مصونيت پارلماني
2- انواع مصونيت
3- مفهوم و ابعاد مصونيت پارلماني نمايندگان
4- خاستگاه نظريه مصونيت نمايندگان
5- مباني مصونيت پارلماني نمايندگان مجلس
6- مصونيت و اصل مساوات
7- مصونيت پارلماني در مجلس اتحاديه اروپا
8- جايگاه تفكيكي مصونيت كيفري و مدني نمايندگان مجلس در حقوق ايران و اتحاديه اروپا
9- شرايط اجراي مصونيت كيفري در حقوق ايران و مجلس اتحاديه اروپا
10- حدود مصونيت كيفري در حقوق ايران و مجلس اتحاديه اروپا
11- .....
حق تعیین سرنوشت شهروندان یک حکومت مردمسالار، بر عهده نمایندگان منتخبی است که به نیابت از آحاد ملت در فرآیند تصمیمگیری و نظارت، دخیل هستند. اگرچه نمایندگان مجلس، از نظر حقوق شهروندی به مانند سایر افراد جامعه دارای حقوق و تکالیفی یکسان هستند و به موجب اصل نوزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: «مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد شد.» لکن، نمایندگان مجلس قشری هستند که به گفته امام راحل(قدس) نماینده مردمی هستند که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی فکر نمیکنند و لذا برای پیاده نمودن عدالت اسلامی انتخاب میشوند.[1] این قشر از نظر موقعیت شخصی همانند سایر افراد جامعه دارای حقوق و تکالیف یکسان میباشند، اما شغل نمایندگی آنها را در موقعیت خاص اجتماعی و متمایز از سایر افراد جامعه قرار میدهد. وظیفه خطیر و سرنوشتساز نمایندگی و نقش سیاسی نمایندگان، این گروه را همواره با کینه و نیرنگ دیگران مواجه میسازد.
لکن ایفای وظیفه خطیر نمایندگی ملت[2] مستلزم این است که نمایندگان از استقلال، آزادی و مصونیت لازم برخوردار باشند. چرا که زمانی میتوان بر عملکرد کارآمد نمایندگان امید داشت که استقلال مجلس از سایر نهادها به طور واقعی و مؤثر، به رسمیت شناخته شود و اعضای آن در برابر تعرضات احتمالی، مصون باشند. در چنین شرایطی است که میتوان امیدوار بود نمایندگان بتوانند وظیفه خود را که همانا دفاع از حقوق آحاد ملت و تلاش جهت پاسداری از منافع ملی و توسعه کشور میباشد، به نحو احسن انجام دهند.
بنابراین امروزه در همه کشورهای جهان، تضمین آزادی نمایندگان پارلمانی در ایفای وظایف نمایندگی مورد تأیید قرار گرفته است و به عبارتی، از جهات گوناگون امتیازات بسیاری برای نمایندگان به منظور حفظ استقلال آنها درنظر گرفته شده است. در کشور ما نیز قانونگذار اصل 86 قانون اساسی را در جهت مصونیت نمایندگان مجلس پیشبینی کرده است.
مصونیت پارلمانی نمایندگان به منزله دژی مستحکم حامی و حافظ حاکمیت اراده ملی است و از آن به عنوان ستون اصلی دمکراسی یاد میشود. در حقیقت، هدف از تأمین این مصونیت، کمک به اعمال حاکمیت مردم از طریق نمایندگی میباشد. به نحوی که نماینده بتواند بیهراس از هرگونه تعقیبی، اعم از تعقیب کیفری و مدنی، آنچه را که میاندیشد، بیان کند و آنچه را که صلاح میداند پیشنهاد دهد. همچنین نظرات خود را درخصوص طرحها، لوایح، مسائل داخلی و خارجی اظهار کند.
در کشور ما، نخستین بار با تشکیل مجلس شورای ملی، نوعی مصونیت تشریفاتی و نه کامل و ماهوی، از جهت کیفری برای نمایندگان به موجب اصل 12 قانون اساسی مشروطیت[3] مقرر گردید که برگرفته از قوانین اساسی کشورهای غربی بود.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در قانون اساسی سال 1358 نیز مصونیت نمایندگان مجلس، توسط مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی، به لحاظ اختلافنظرها مبنی بر مغایرت با اصل تساوی و برابری اشخاص در برابر قانون، صریحاً ذکر نشد و نمایندگان به تنصیص اصل 86 فعلی قانون اساسی[4] بسنده کردند، که مقرر میدارد: «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمیتوان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کردهاند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف خود دادهاند، تعقیب یا توقیف کرد.»
اساساً تأسیس حقوقی «مصونیت نمایندگان مجلس» برآمده از قوانین کشورهای غربی است. از آنجایی که در دنیای امروز مهمترین قواعد و مقررات راجع به مصونیت نمایندگان، در مجلس اتحادیه اروپا تبلور یافته و این مجلس که متشکل از نمایندگان مجالس کشورهای عضو اتحادیه اروپایی میباشد و با هدف وضع قواعد متناسب با اتحادیه اروپایی و اعمال نظارت بر امور اجرایی تأسیس گردیده است، به عنوان بهترین نمونه جهت مطالعه تطبیقی، مدنظر قرار گرفت.
لازم به ذکر است که یک نگاه جامع علمی اقتضا میکند که بین مسئولیت مجلس و مسئولیت نمایندگان مجلس تفصیل قائل شد، و توضیح اینکه ممکن است مجلس با تصویب یک قانون، واردات کالایی را آزاد نماید و پس از مدتی آن را لغو، و در این بین برخی متضرر شوند. این مسئله تحت عنوان مسئولیت مجلس قابل بررسی و مطالعه است که اینجا بدانها پرداخته نمیشود.
از این روی، در این کتاب که در چهار فصل ارائه گردیده است، در فصل اول تحت عنوان «مفهوم و خاستگاه نظریه مصونیت پارلمانی» به بیان مفهوم مصونیت، انواع و ابعاد مختلف آن میپردازد.
در فصل دوم تحت عنوان «مبنای مصونیت پارلمانی نمایندگان مجلس»، به نظرات مختلف فقهی و حقوقی که به عنوان مبنای مصونیت بیان گردیده است، میپردازد.
در فصل سوم تحت عنوان «مصونیت پارلمانی نمایندگانی مجلس در حقوق ایران و اتحادیه اروپا» به تبیین این نهاد حقوقی در حقوق ایران و پارلمان اتحادیه اروپا میپردازد و در فصل چهارم، تحت عنوان «جایگاه تفکیکی مصونیت کیفری و مدنی نمایندگان مجلس در حقوق ایران و اتحادیه اروپا»، به تفکیک، به شرایط و حدود مصونیت کیفری و مدنی در حقوق ایران و اتحادیه اروپا میپردازد.