اطلاعات کتاب
۱۰%
موجود
products
قیمت کتاب چاپی:
۲۵۰۰۰۰۰ريال
تعداد مشاهده:
۹۵۷






شرکت های ارائه دهنده خدمات عمومی آب و برق در آئینه نظارت قضایی

پدیدآوران:
دسته بندی: حقوق اداري - كليات حقوق اداري

شابک: ۹۷۸۶۲۲۷۲۶۹۱۴۷

سال چاپ:۱۳۹۹/۰۷/۲۸

۱۸۰ صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ ۱
قیمت کتاب الکترونیک: ۱۲۵۰۰۰۰ريال
تخفیف:۱۰ درصد
قیمت نهایی: ۱۱۲۵۰۰۰ ريال

توجه


برای خرید بیش از دو جلد از یک عنوان کتاب‌ چاپی مجد و یا امجد، تخفیف 15 درصد اعمال می‌شود. تعداد را در سبد خرید اضافه کنید.
با خرید هر کتاب الکترونیک مجد، یک کد فعال سازی ساخته و ارائه می‌گردد. چنانچه برای استفاده در دستگاه‌های دیگر، به چند کد نیاز دارید، خرید‌های مجدد از هر کتاب مشمول 50 درصد درصد تخفیف خواهد شد.
کتاب‌های الکترونیکی مجد دارای امکانات یادداشت‌نویسی، علامت‌گذاری و جستجوی پیشرفته است و فقط در سیستم ویندوز رایانه یا لپ‌تاب قابل استفاده می‌باشد.


1- تعاريف فني و حقوقي و اعتبارسنجي آن در نظام حقوقي ايران
2- ماهيت و كاركرد شركت هاي ارائه دهنده خدمات آب و برق
3- باز تعريف مفهوم «نظارت» و شناسايي جايگاه آن در حقوق عمومي و حقوق اداري
4-نظارت مقامات قضايي بر مراجع اداري و شبه قضايي مرتبط با قوانين خاص حوزه آب
5- نظارت قضايي ديوان عدالت اداري بر صنعت آب و برق
6- نظارت قضايي مراجع عام تظلم خواهي(دادگستري) بر صنعت آب و برق
7- نظارت قضايي بر صنعت آب و برق به واسطه مراجع غيردادگستري
8-

بهره­مندی از آب و برق، از نیازهای اولیه بشر امروزی است. برخورداری از خدمات «آب» و «برق»، جزء حقوق شهروندان و از تکالیف دولت­ها می­باشد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه­های مادی و معنوی، در بند 9 اصل سوم، در عِداد تکالیف دولت ذکر شده است.


در ایران، تکلیف فوق و تأمین خدمات عمومی «آب» و «برق» بر دوش وزارت نیرو و شرکت­های تحت پوشش آن است. وزارت نیرو، خدمات عمومی «آب» و «برق» در بخش­های مختلف از جمله خانگی، صنعتی و کشاورزی را ارائه می­نماید.


کتاب پیش رو، درصدد است ابتدا مفهوم و اصول خدمات عمومی و همچنین جایگاه آن در قانون اساسی را تبیین نموده، سپس شرکت­های متولی ارائه این خدمات را احصاء و شناسایی و ماهیت حقوقی آن­ها را تبیین نماید. این شرکت­ها، در نگاه کلی به دو بخش «آب» و «برق» تقسیم شده و در سطوح مختلف می­نمایند. سطوح «ملی» و «منطقه‌ای و بخشی» که هر یک، حسب مورد دارای شرح وظیفه معین هستند و بعضاً به­صورت غیردولتی اداره می­شوند. تشابه نام و وظایف این شرکت­ها، اهمیت و ایضاً جذابیت پژوهش حاضر را افزون می­نماید. (برای ملاحظه ساختار وزارت نیرو و شرکت ها و مؤسسات زیرمجموعه در یک نگاه، پیوست را ملاحظه نمایید.)


در ادامه، ساز و کارهای نظارت و حدود نظارت بر این قبیل شرکت­ها بررسی خواهد شد؛ نظارت مورد نظر، از نوع «نظارت قضایی» و به عبارتی دیگر نظارت قوه­قضائیه است. نظارت قضائی در واقع، نظارتی «بیرونی»، «مستمر» و «فعال» می­باشد؛ ابزارهای نظارتی قوه­قضائیه، شامل دادگاه­های عمومی دادگستری، دادگاه­های اداری، دادگاه­های تخصصی و... هستند که هریک به نحو خاص خود، نظارت قضائی خود را بر شرکت­های مورد بحث اِعمال می­کنند.