1- تعاريف فني و حقوقي و اعتبارسنجي آن در نظام حقوقي ايران
2- ماهيت و كاركرد شركت هاي ارائه دهنده خدمات آب و برق
3- باز تعريف مفهوم «نظارت» و شناسايي جايگاه آن در حقوق عمومي و حقوق اداري
4-نظارت مقامات قضايي بر مراجع اداري و شبه قضايي مرتبط با قوانين خاص حوزه آب
5- نظارت قضايي ديوان عدالت اداري بر صنعت آب و برق
6- نظارت قضايي مراجع عام تظلم خواهي(دادگستري) بر صنعت آب و برق
7- نظارت قضايي بر صنعت آب و برق به واسطه مراجع غيردادگستري
8-
بهرهمندی از آب و برق، از نیازهای اولیه بشر امروزی است. برخورداری از خدمات «آب» و «برق»، جزء حقوق شهروندان و از تکالیف دولتها میباشد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینههای مادی و معنوی، در بند 9 اصل سوم، در عِداد تکالیف دولت ذکر شده است.
در ایران، تکلیف فوق و تأمین خدمات عمومی «آب» و «برق» بر دوش وزارت نیرو و شرکتهای تحت پوشش آن است. وزارت نیرو، خدمات عمومی «آب» و «برق» در بخشهای مختلف از جمله خانگی، صنعتی و کشاورزی را ارائه مینماید.
کتاب پیش رو، درصدد است ابتدا مفهوم و اصول خدمات عمومی و همچنین جایگاه آن در قانون اساسی را تبیین نموده، سپس شرکتهای متولی ارائه این خدمات را احصاء و شناسایی و ماهیت حقوقی آنها را تبیین نماید. این شرکتها، در نگاه کلی به دو بخش «آب» و «برق» تقسیم شده و در سطوح مختلف مینمایند. سطوح «ملی» و «منطقهای و بخشی» که هر یک، حسب مورد دارای شرح وظیفه معین هستند و بعضاً بهصورت غیردولتی اداره میشوند. تشابه نام و وظایف این شرکتها، اهمیت و ایضاً جذابیت پژوهش حاضر را افزون مینماید. (برای ملاحظه ساختار وزارت نیرو و شرکت ها و مؤسسات زیرمجموعه در یک نگاه، پیوست را ملاحظه نمایید.)
در ادامه، ساز و کارهای نظارت و حدود نظارت بر این قبیل شرکتها بررسی خواهد شد؛ نظارت مورد نظر، از نوع «نظارت قضایی» و به عبارتی دیگر نظارت قوهقضائیه است. نظارت قضائی در واقع، نظارتی «بیرونی»، «مستمر» و «فعال» میباشد؛ ابزارهای نظارتی قوهقضائیه، شامل دادگاههای عمومی دادگستری، دادگاههای اداری، دادگاههای تخصصی و... هستند که هریک به نحو خاص خود، نظارت قضائی خود را بر شرکتهای مورد بحث اِعمال میکنند.