1- مباني فقه و حقوق مقاومت
2- حقوق فرهنگي مقاومت
3- حقوق سرمايه هاي اجتماعي مقاومت
4- حقوق علم و فناوري مقاومت
5- حقوق امور دفاعي مقاومت
6- حقوق اقتصاد مقاومتي
7- حقوق سياست مقاومتي
خداوند تبارک و تعالی در آیه 115 سوره مبارکه شوری میفرمایند: «فَلِذلِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَآ أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ» «پس (ای پیامبر) تو همه را به آئین واحد الهی دعوت کن و چنانکه مأموری پایداری (استقامت) کن و پیرو هوای نفس مردم مباش.» در آیه 5 سوره شریفه ابراهیم نیز آمده است: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» «و ما موسی عمران را با آیات خود فرستادیم که قومت را از ظلمات بیرون آور و به عالم نور رسان و روزهای خدا را به یاد آنها آور، که در این یادآوری بر هر شخصی که صبور و شکرگزار است، دلایل روشنی نهفته است.»
حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در سوم خرداد ماه سال 1395 در جمع دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه افسرى امام حسین (علیهالسلام) بیان داشتند:
«... جوانان عزیز! آینده برای شماست؛ شمایید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بار مسئولیت را بر دوش دارید. خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سختتر است؛ البته ویرانیهای جنگ نظامی را ندارد، بالعکس آبادانی به دنبال دارد، اما سختیاش بیشتر است ...»
با استفاده از منطوق آیات شریفه مذکور که ازجمله آیات مقاومت در قرآن کریم به شمار میروند و نیز مفهوم فرمایش ذیقیمت رهبری معظم انقلاب، یکی از خرمشهرهایی که پیش روی ملت شریف ایران میباشد، خرمشهر علمی بهطور اعم و خرمشهر حقوقی بهطور اخص است. بنابراین، ما مکلف هستیم که در برابر دشمنان اسلام و بشریت در اولویت نخست به جهاد علمی، و در اولویت دوم با توجه به رشتهای که در آن تحصیل میکنیم، به جهاد حقوقی در عرصههای ملی، منطقهای و بینالمللی بپردازیم.
بر این اساس، به عقیده نگارندگان، کار پژوهشی را از یک حیث میتوان به سه دسته اصلی تقسیم نمود:
اول) پژوهشی است که بهواسطه آن، علوم و نظریات تولید شده توسط دیگر نویسندگان و پژوهشگران اعم از ملی و بینالمللی را تکرار میکند و صرفاً ممکن است قالب ارائه آنها از کار اصلی متفاوت باشد که متأسفانه ضعیفترین نوع پژوهش محسوب شده و عمدتاً خاص کشورهای وابسته و مصرفکننده علم و پژوهش است.
دوم) پژوهشی است که بهوسیله آن، سابقاً یک علم توسط دیگر پژوهشگران ملی یا بینالمللی تولید شده و نویسنده یا پژوهشگر، سعی در نظریهپردازی نه در اصل علم، بلکه در شاخههای این علم نموده و نظریهای جدید را در حوزه علم مربوطه مطرح میکند که این نوع کار پژوهشی، بهطور نسبی ارزنده و مورد تائید میباشد؛ اما طبعاً مطلوب یک پژوهشگر متعهد انقلابی نیست؛ چه اینکه علم مورد نظر سابقاً توسط دیگر پژوهشگران تولید شده و او با تأسی از آن علم و دسترسی به منابع آن، صرفاً به نظریهپردازی راجع به مباحث و موضوعات پیرامون آن میپردازد.
سوم) پژوهشی است که بهموجب آن، پژوهشگر علمی جدید را تولید میکند که نه در عرصه ملی و نه در عرصه بینالمللی، مشابه و نظایری برای آن وجود نداشته و پژوهشگری تاکنون وارد آن عرصه که لزوماً بایستی کاربردی بوده و بهوسیله آن مشکلاتی را در جوامع بشری مرتفع نماید، نشده است که این نوع پژوهش، مستقلترین، قویترین و درعینحال، استنباطیترین شکل پژوهش را به جهت عدم دسترسی به منابع مستقیم، تشکیل میدهد و شایسته یک جامعه انقلابی، مستقل و پیشرفته است.
بر این مبنا، " نظریه حقوق مقاومت "، در راستای تولید یک علم قدم برداشته که از دین مبین اسلام و سیره چهارده معصوم (علیهمالسلام) و پیامبران الهی، نشأت گرفته و تاکنون در عرصههای ملی و بینالمللی، پژوهشی از سوی پژوهشگران جهانی تحت این عنوان و نیز در این ابعاد انجام نشده است. لذا ضروری است که نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران بالأخص دانشجویان و پژوهشگران حقوقی جوان کشور، وارد این کارزار حقوقی شده و ابعاد مختلف نظریه حقوق مقاومت را که تدوین و به جامعه حقوقی عرضه شده است، گسترش دهند.