1- بررسي نظريه اساسي سازي در حقوق اداري
2- مفهوم، شكل گيري و دلايل ضرورت اساسي سازي
3- بررسي حقوق اداري در پرتو نظريه اساسي سازي
4- اساسي سازي حقوق اداري در نظام حقوقي فرانسه
5- كلياتي پيرامون حقوق اداري فرانسه
6- نظريه اساسي سازي حقوق اداري در فرانسه و فرآيند تحقق آن
7- اساسي سازي حقوق اداري در نظام حقوقي ايران
8- اساسي سازي حقوق در نظام حقوقي ايران
9- ارزيابي اساسي سازي حقوق اداري در ايران
اساسیسازی حقوق اداری به این معناست که قواعد و مقرراتی که بر حقوق اداری حاکم هستند را به گونهای تفسیر و اجراء کرد که با اصول و ارزشهای قانون اساسی منطبق باشند. لذا وجود بنیانهای اساسی مربوط به حقوق اداری در قانون اساسی لازم است زیرا اگر این بنیانها در قانون اساسی وجود نداشته باشد، قانون اساسی نمیتواند بر حقوق اداری تأثیر بگذارد. به دیگر سخن اساسی سازی حقوق اداری به مفهوم ارجاع قواعد و مقررات حقوق اداری به هنجارهاي قانون اساسي میباشد. با اساسیسازی، حقوق اداری به سمت انسجام و هنجارگرایی پیش میرود که این امر تضمین کننده حقوق بنیادین افراد است و موجب تکامل و وحدت حقوق عمومی در یک کشور میگردد. این نظریه همسو با تحولاتی که از اواخر قرن بیستم تاکنون در بنیانهای حقوق اداری به وجود آمده است ظهور نمود و هدف از آن این است که حقوق اداری مبتنی بر بنیانهایی چون حاکمیت قانون، حقوق ملت و حاکمیت ملی باشد. در خصوص نظریه اساسیسازی حقوق اداری توجه ویژهای به حقوق اداری فرانسه میشود، زیرا اساساً این موضوع حاصل دکترین فرانسه است. تصویب قانون اساسی سال 1958 که در بردارنده مقررات متعددی راجع به حقوق اداری است موجب تقویت بنیانهای اساسیِ حقوق اداری گردید. علاوه بر این، ارتباط تنگاتنگ بین شورای قانون اساسی و شورای دولتی که در سالهای اخیر و با بازنگریهای قانون اساسی افزایش یافته است نقش به سزایی در روند اساسیسازی حقوق اداری و اداریسازی حقوق اساسی ایفا نموده به گونهای که این دو جنبش به عنوان چشماندازی از ایجاد حقوق عمومی اروپایی موجب غنای متقابل حقوق اداری و حقوق اساسی و وحدت حقوق عمومی در فرانسه شده است. این موضوع در کشور ما از پشتوانه نظری برخوردار نیست اما قابل تحقق است. نخستین گام در بررسی اساسیسازی حقوق اداری در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران این است که مشخص نماییم آیا شرایط اساسیسازی حقوق اداری که عبارتند از هنجاری و دخالت گرا بودن قانون اساسی، وجود نهاد دادرسی اساسی و در نهایت انتشار هنجارهای اساسی، در نظام حقوقی ایران وجود دارد یا خیر؟ دومین گام این است که مشخص نماییم حقوق اداری باید در خدمت چه اهدافی باشد؟ با توجه به ویژگی هنجاری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر نظم حقوقی و همچنین دخالتگری و ظرفیتهای قابل ملاحظه آن در عرصههای مختلف حقوق اداری میتوان گفت شرایط شکلی اساسیسازی در نظام حقوقی ایران محقق است، از سوی دیگر اگر چه فقدان نهاد دادرسی اساسی موجب کاهش سرعت اساسیسازی میگردد اما مانع از تحقق آن نخواهد شد، لذا در نبود مرجع دادرسی اساسی، دیوان عدالت اداری نقش قابل ملاحظهای در اساسیسازی ماهوی بر عهده دارد. آن چنان که میتوان ملاحظه نمود در سالهای اخیر اساسیسازی تدریجی حقوق اداری را با ساز و کارهای استناد به اصول قانون اساسی، تفسیر قضایی قانون اساسی، رویهسازی قضایی، ابطال مقررات دولتی مغایر با قانون اساسی و استناد به اصول حقوق اداری و قواعد مستخرج از آن آغاز نموده است. لذا میتوان از اساسیسازی حقوق اداری در راستای ایجاد نظام اداری صحیح مقرر در قانون اساسی دفاع کرد و ساز و کارها و مقتضیات نظری و عملی مربوط به آن را مورد بحث و بررسی قرار داد و بر اساس این نظریه اهدافی را که باید حقوق اداری در خدمت آن باشد تعیین نمود.
کتاب حاضر در سه بخش تنظیم شده است. در بخش اول طی دو فصل، نخست کلیاتی درباره مفهوم، شکلگیری و دلایل ضرورت اساسیسازی مورد بحث قرار میگیرد سپس در فصل دوم به بررسی حقوق اداری در پرتو نظریه اساسیسازی، تحولات حقوق اداری در ادوار مختلف تاریخی و اثر این تحولات بر حقوق اداری و ضرورت اساسیسازی آن و همچنن پیشینه اساسیسازی حقوق اداری و رویکردهای موجود در این خصوص، مؤلفههای بنیادین اساسیسازی حقوق اداری و شرایط تحقق آن در یک نظام حقوقی پرداخته شده است.
بخش دوم به بررسی موضوع اساسیسازی حقوق اداری در نظام حقوقی فرانسه اختصاص یافته است. در فصل اول کلیاتی پیرامون حقوق اداری فرانسه و تحولات آن مورد بررسی قرار میگیرد. سپس در فصل دوم نظریه اساسیسازی حقوق اداری در فرانسه و فرآیند تحقق آن، ارتباط میان حقوق اساسی و حقوق اداری در پرتو نظریه اساسیسازی و نقش شورای قانون اساسی و شورای دولتی در فرآیند اساسیسازی حقوق اداری مورد بحث قرار گرفته است.
بخش سوم به بررسی نظریه اساسیسازی حقوق اداری در نظام حقوقی ایران میپردازد. در فصل اول کلیاتی در مورد اساسیسازی حقوق در نظام حقوقی ایران، مفهوم و شرایط آن پرداخته میشود. فصل دوم به ارزیابی اساسیسازی حقوق اداری در ایران اختصاص یافته است. در این فصل مباحثی چون مبانی حقوق اداری ایران، بنیانهای اساسیِ حقوق اداری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اساسیسازی شکلی و ماهوی در نظام حقوقی ایران و در نهایت نقش شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری در اساسیسازی حقوق اداری مورد بررسی قرار گرفته است.